Wagos nya kostar exakt ett öre mindre än den "gamla" 222. Åtminstone mitt pris på Elektroskandia.

/edit
7 öre mindre var det nu när jag tittade. :D
 
Redigerat:
S
Wago 222 har varit mitt första val i många år nu, ingen har klagat. Kommer i stort sett bara använda 221 framöver.
 
elmont skrev:
Ja är det inte konstigt när jag som hantverkare ska göra ett jobb så ska det vara så billigt och snabbt som bara är möjligt men när folk hempular är det helt ok att använda det dyraste och mest tidskrävande materialet :confused:
Ja, man sparar ju så ofantligt mycket på att göra jobbet själv, så då kan man ju kosta på sig det bästa av både material och verktyg och ändå gå plus något alldeles otroligt.

Jag byggde exv. en enkel trapp från altandörren i köket. Fem steg i lärk på färdiga vangstycken med lite markarbeten så kunde jag ju räkna hem att köpa ett sätt med Makita skruvdragare och borrmaskin på bara det jobbet. Det, liksom många elarbeten, var ju så litet att ingen ville ha det, utan skulle jag fått lejt bort det så skulle jag behövt betala snickarens nya Makita och sedan lika mycket till bara i vinst.

Så gör man elarbeten själv så finns det ingen anledning att exv. välja bort Wago 222 bara för att den kostar en krona mer. Fast själv kör jag Helacon... Är det tecken på hemmapul? ;)
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
tommib
Liiiite OT, men på sidan av den där Wagon står det 300V. Är den godkänd för koppling i en dosa där det förekommer flera faser? Mina nuvarande Wago222 är märkta 400V (var tvungen att kolla).....


och ja. l_s_a har rätt i att man sparar så otroligt mycket så att man kan kosta på sig nästan vad som helst i material/verktygsväg på de mindre jobben. Speciellt om själva jobbet nästan går på nöjeskontot som det gör för mig med elkopplandet (oftast, inte när det är rörstopp kl 2200 och ingen finns som kan hjälpa till....).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
kulle
tommib skrev:
Liiiite OT, men på sidan av den där Wagon står det 300V. Är den godkänd för koppling i en dosa där det förekommer flera faser? Mina nuvarande Wago222 är märkta 400V (var tvungen att kolla).....


och ja. l_s_a har rätt i att man sparar så otroligt mycket så att man kan kosta på sig nästan vad som helst i material/verktygsväg på de mindre jobben. Speciellt om själva jobbet nästan går på nöjeskontot som det gör för mig med elkopplandet (oftast, inte när det är rörstopp kl 2200 och ingen finns som kan hjälpa till....).
Men det är väl aldrig flera faser i en wago?
 
tommib
Nej, men det är potentiellt flera intilliggande wago med olika faser, vilket ger 400V mellan dem. Nu är jag inte på något sätt säker att detta är ett problem, men all elmateriel som jag stött på där man kan ha multipla faser är märkt 400V....
 
Då har vi nästan gjort en "radioövergång" och återfört tråden till topic.
Värsta hemmapularkopplingen är:
Antingen sockerbitar eller dyraste Wago överallt ;)
 
  • Gilla
yxis och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men om den har 300V i godkänd isolation mot omgivning, och sen 300V godkänd isolation i nästa wago med annan fas i så ger det ju 600V totalt i isolering mellan faserna.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
tommib
Mikael_L skrev:
Men om den har 300V i godkänd isolation mot omgivning, och sen 300V godkänd isolation i nästa wago med annan fas i så ger det ju 600V totalt i isolering mellan faserna.
...ja och man får ju ha enkelisolerade ledare i samma rör som hör till olika faser. Tänkte mest på att nuvarande prylar faktiskt är märkta 400V. Någon elektriker som har ett definitivt svar?
 
Tog tidigare bild från wagos hemsida, de verkar ha lite olika 'versioner' ?
00264374_0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna är också från samma sida, men de verkar ha andra specs, troligtvis en uppdatering efter de har fått sina testintyg osv. 600V står det i UL rapporten och 450V och 32A står det i DEKRA rapporterna.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ville bara dela med mig av denna fina kopplingsdosa. Denna fotade jag på kvarnen där jag brukar köpa spannmål.
 
  • Gilla
Broken arrow och 10 till
  • Laddar…
Det är nog IP55 på den burken.. :)
 
Man undrar vad som döljer sig i denna kreativa dosa? :wow:
 
Immobil skrev:
Man undrar vad som döljer sig i denna kreativa dosa? :wow:
Sockerbitar ;)
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Det är ju en optisk touch-dörrklocka
Nudda bara locket så blinkar det i ljuset inne i kvarnen och de vet att de hade en kund utanför dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.