elmont skrev:
Samt att dom är mycket "knöligare" att hålla på med och lätt att man skruvar sönder ledningar mm mm. Det torde kanske finnas någon orsak till att yrkesmän nästan aldrig använder dom när dom ska koppla.
Nej, men de använder ju inte U-båt idag heller. Och ändå så har U-båten inte alls samma "dåliga rykte" som sockerbiten och den har bitvis varit populär. Du hittar fortfarande många U-båtar i landets installationer och det är inte (nödvändigtvis) ett tecken på "hemmapul".

Så varför sockerbiten fått dåligt rykte när U-båten inte fått det, det har nog inte så mycket med själva funktionen att göra, utan mer med tradition och att det var lättare för en "amatör" att få tag på en sockerbit än "riktiga" kopplingar förr. Och de gick ju också att använda utan utbildning, vilket inte riktigt går att säga om torix. Idag så finns det ju en uppsjö av kopplingar som är både bättre och enklare att få tag på än både torix och sockerbitar, så idag så kan man göra bättre val.

Summa summarum. Sockerbiten är inte på något avgörande sätt annorlunda än U-båten och är mycket bättre än sitt rykte. Men av olika skäl (inklusive snobberi) så har de inte blivit använda av proffsen så mycket, och därför har man sett ner på dem som ett tecken på att en amatör varit framme.
 
  • Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
Lyser en permanent installation med wago också hemmapul?
 
jonmo skrev:
Lyser en permanent installation med wago också hemmapul?
Öh, nej.

Jag förstår inte frågan...
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Öh, nej.

Jag förstår inte frågan...
De flesta yrkesmännen använder väl inte Wago (222 antar jag frågan handlar om)? Så lite hempul skimrar det väl kring en sådan installation. Dock så är ju Wago 222 bra på alla sätt utom att den är lite onödigt dyr samt lite mer skrymmande än 773 eller liknande prylar från andra tillverkare så den är ju inte "fel" eller "farlig" på samma sätt som en sockerbit är.
 
Rätta mig gärna om jag har fel, för jag är inte elektriker, men är det inte så att 222:an är godkänd både för Enkel, Fler- och Mång-kardelig tråd, medan 773 bara är avsedd för Enkel- och Fler-? Iaf uppfattar jag det som så när man tittar på respektive installationsbeskrivning.

Så om man nu har ledningar i huset med mångkardelig tråd så är kanske 222:an ett bättre val än 773:an?

222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

773.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
222 är mycket riktigt godkännd för RK, till skilnad från 773. RK är dock inte godkännd för fast installation. Om du har RK i väggarna så är det absolut hemmapulat. Enda gången RK ansluts i en fast installation vid anslutning av t.ex. en spis eller tvättmaskin i en dragavlastad dosa.

Kan någon moderator lyfta ut den här diskutionen ur tråden?
 
Mikael_L
sajjen skrev:
222 är mycket riktigt godkännd för RK, till skilnad från 773. RK är dock inte godkännd för fast installation. Om du har RK i väggarna så är det absolut hemmapulat. Enda gången RK ansluts i en fast installation vid anslutning av t.ex. en spis eller tvättmaskin i en dragavlastad dosa.
Var har du fått det ifrån att RK ej är godkänd i fast installation?

Kan någon moderator lyfta ut den här diskutionen ur tråden?
medhålles! :)
 
Och mycket Wago 222 så börjar det lukta hempul, jag har aldrig sett en elektriker som har 222 som förstahandsval utan som det är som Janus82 skriver typ 773 som används om inte det är speciella omständigheter.
 
  • Gilla
VikHe
  • Laddar…
E
Glöm allt vad wago 222 heter, det är 221 som gäller nu. Smidigare toppklämma får man leta länge efter.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Jag har sett flera elektriker som i princip bara använder 222. Det skiljde inte mycket i pris, och enklare om något måste ändras. Iofs mest på företag.
 
I inköp skiljer det ca 100 % mellan 222 och 773. I en vanlig villa gör det kanske en tusenlapp i ökade kostnader med 222. Och den "onödiga" kostnaden vill knappast någon företagare ta. Det går ju även lite snabbare med 773 och för omkopplingens skull spelar det liten roll för man ska inte koppla fel och normalt är det ytterst få felkopplingar som vanliga elektriker gör i tex en villa. Undantag finns naturligtvis som alltid men det blir troligen billigare att använda 733 i alla fall.
 
Vid elbesiktningen: Ja tyvärr verkar den här anläggningen vara byggd av någon hempulare, titta bara hur proffsigt och dyrt material man har använt. Typiskt hempuleri!
 
  • Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
Ja är det inte konstigt när jag som hantverkare ska göra ett jobb så ska det vara så billigt och snabbt som bara är möjligt men när folk hempular är det helt ok att använda det dyraste och mest tidskrävande materialet :confused:
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
elmont skrev:
Ja är det inte konstigt när jag som hantverkare ska göra ett jobb så ska det vara så billigt och snabbt som bara är möjligt men när folk hempular är det helt ok att använda det dyraste och mest tidskrävande materialet :confused:
Så det som nu sägs i tråden är att om arbetet är noggrant, dvs "inte snabbt" och med dyrare, dvs "inte billigt", material så kan man misstänka att det är hemmapulare som varit framme ;)
 
Angående Wago 222 vs 773, nya wago 221 är bästa av båda, kostar väl för mycket dock eftersom den är helt ny

00264379_0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.