6
dengroth skrev:
Känner inte heller igen ljudet. Vi köpte också vår 330X i år.
Då känns det som att jag inte hade helt fel då jag tyckte min lät för mycket.
 
dengroth skrev:
Efter kortbyte av återförsäljaren funkar nu connectappen. Med det gamla kortet fick klipparen av någon anledning ingen kontakt med Husqvarnas server.

Jäkligt skoj det här. Om man inte ser klipparen med blotta ögat kan man i appen se var i trädgården den befinner sig. Dock verkar det inte som att alla inställningar synkats med appen. Tex går klipparen på gps men i appen så är gps-navigering av. Hur är det för er?
Hej. Jag har just fått Automower Connect installerad i min 330x, men jag får samma fel som dengroth ovan; "Problem vid parning". Dessutom verkar klipparen inte få kontakt med Husqvarnas server, ikonen med mobilstaplar visas men med ett "x". Är det någon mer som haft samma problem utöver dengroth? Finns det någon enklare lösning i så fall eller måste jag lämna in klipparen till återförsäljaren igen och byta kort?

dengroth, när du skriver att du bytte kort, syftar du på SIM-kortet? Vilket kort hade du och vad fick du byta till för att det skulle fungera? Jag är tacksam om du (eller någon annan) har svar på detta, det är grymt frustrerande att inte få igång fjärrstyrningen...
 
Nej, återförsäljaren bytte kommskortet, "connectkortet". Problem vid parning uppstår just pga att klipparen inte får kontakt med Husqvarnas server, den kan ju då inte skicka parningsdatat. Efter byte av kommskortet började det hoppa igång. Vad som rekommenderas är att man laddar simkortet med enbart surf, det är också mycket billigare än vanlig laddning. Kolla att du verkligen har surfpott kvar, annars funkar det förstås inte. Min återförsäljare nämnde att alla mobiloperatörer utom 3 var ok. Jag har Telia och det har funkat klockrent nu i ett par månader.
 
galento
galento skrev:
Kan inte påminna mej att jag hört detta ljudet i våra (330x och 320) som vi köpte i maj -15.
Rättar mej själv,har kollat mer noga nu.Jo det hörs ett sådant ljud som matte75 skriver.Kanske inte så högt,då är vinandet från driften mer hörbart.Vår 320 går betydligt tystare än 330x.
 
6
galento skrev:
Rättar mej själv,har kollat mer noga nu.Jo det hörs ett sådant ljud som matte75 skriver.Kanske inte så högt,då är vinandet från driften mer hörbart.Vår 320 går betydligt tystare än 330x.
Är det något som skiljer i drivningen mellan 320 och 330X? Borde väl vara uppbyggda med samma komponenter?
 
Hej!

Jag är nytillkommen här i tråden för AM330x. :) Jag hade en VIKING iMOW 632P innan och min erfarenhet är att 9h klippning med iMOW motsvarar ungefär 4h med AM330x på min gräsmatta.

AM330x klipper dessutom klart ytorna, till skillnad från iMOW632P som bara klippte några stråk och sedan gick vidare. Jag är jättenöjd med både bytet och med AM330x som sådan.
 
galento
matte75 skrev:
Är det något som skiljer i drivningen mellan 320 och 330X? Borde väl vara uppbyggda med samma komponenter?
Vet inte hur det ligger till med detta.Men det är inte nåt som vi bryr oss om nu i alla fall,det är väldigt skönt att slippa klippningen.
 
matte75 skrev:
Skulle ni som äger en 330X vilja kolla och lyssna in mitt filmklipp och uttala er om ni upplever samma "klonkande" ljud när er klippare stannar för att vända håll? Låter som det är glapp i drivningen på något sätt.

[länk]

Förutom detta oljudet så har den funkat felfritt sen jag köpte den våren 2014.

Stämmer det att det kommit tystare motorer detta året på 330X?
Är det inte fjädringen i chassiet som låter när den stannar?
 
Visa bilaga Robotklipparen.bmp

Jag ska hjälpa svärfar med att installera deras 330X.
Behöver lite tips angående guideslingorna.
Vet inte riktigt om jag behöver dra upp guiden runt huset uppe i vänstra hörnet eller den hittar ut därifrån ändå. Det blir ju ganska lång väg tillbaka för signalen om jag ansluter uppe i vänstra hörnet.
Funderar också på ytan märkt med (A).
Är det bättre att göra den till en biyta eller det fungerar om jag drar den ena guiden upp dit istället.
Tomten är inte så stor, ca 1300 kvm.
Tacksam för tankar och idéer.

Johan
 
D
Hallå Naoj.
Så länge korridoren är bred nog för klipparen att komma fram så hade jag inte gjort det till en biarea. Otroligt mycket smidigare att den sköter det själv. Hur bred är korridoren till A? Klarar ni få in guide och två begränsningstrådar utan att det blir för tätt?

Gräsklipparen i standardläge fungerar så att när den tycker det är dags att ladda fortsätter den gå tills den stöter på en guide, hittar den ingen guide inom inställd tid kommer den istället följa begränsningsslingan tillbaka så fort den stöter på den.

En annan fördel med att ha en guide hela vägen ut till A är att då kan ni sätta att Y% av gångerna den lämnar laddaren skall den följa guiden Y meter och sedan börja klippa. Då kan man lättare styra att gräsklipparen hittar dit om den skulle ha svårt med det.

Jag hade (om det går) hellre lagt den korta slingan (framsidan huset?) till A då det känns mer troligt att den lätt hittar från framsidan än från A
 
Vad är de 11 cirklarna till vänster? Den ytan ser öppnare ut, än tarmen till A. Jag skulle nog flyttat den guiden. Överlag ser tomten enkel ut för en 330x. (Om du kör med GPS så är det den som väljer vilken guide den följer ut beroende på vart den klippt minst och inte det manuella värdet i menyn.)
 
Redigerat:
Korridoren till A kan göras bredare, det är bara vanlig gårdsplan så den kan gå ut lite där om det behövs.
De 11 cirklarna till vänster är vinbärsbuskar, så tanken med guiden där va att den snabbt skulle komma därifrån.
Tror ni att den snabbt hittar ut från korridoren runt huset uppe till vänster eller jag behöver lägga upp guiden i den?
Då flyttar jag guiden från framsidan och lägger den till område A.
Tror inte heller att 330x har några problem med tomten, funderar på hur den snabbast ska hitta tillbaka till laddaren. Min egen 330x klarar en mycket större tomt helt på fabriksinställning så det blir nog inga problem här heller.
 
Jag har tagit in min gräsklippare för säsongen nu. Min fundering är bara hur ni gör med alla kablarna som går till laddstationen? Nu buntade jag ihop dem och satt en plastpåse över som jag tejpade dit ordentligt. Men hur gör ni?
 
Jag kopplar bara bort strömkabeln tar in den och låter laddstationen och testen av kablarna sitta kvar.
 
FRS05 skrev:
Jag har tagit in min gräsklippare för säsongen nu. Min fundering är bara hur ni gör med alla kablarna som går till laddstationen? Nu buntade jag ihop dem och satt en plastpåse över som jag tejpade dit ordentligt. Men hur gör ni?
Så gör jag också och tar in laddstation + laddare.


naoj skrev:
Jag kopplar bara bort strömkabeln tar in den och låter laddstationen och testen av kablarna sitta kvar.
Hur gör du för att ladda under vintern då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.