Vellingebon Gunnar Tjernberg har satsat närmare 300 000 kronor på en egen solcellsanläggning för elproduktion. Anläggningen kommer att trygga hushållets framtida elförsörjning ? och mer därtill.


Du kan läsa artikeln här: Solceller på taket ska täcka hela energibehovet
 
Om den faktiskt ger 15 000 kWh/år och låt säga levererar detta värde i 30 år (även om solceller håller så tappar dom ofta effektivitet) så får jag det till:
300 000/450000 kwh = 70 öre/kwh

Pga huvudsärkingen så verkade det dock som att man inte skulle få ut full effekt - men säg att det landar på ca 80 öre/kwh då - rätt bra pris. Sen tillkommer nätavgiften dock som man inte slipper undan...

Tyvärr, som jag har förstått det, så kan man inte driva huset på enbart solceller om det tex skulle bli strömavbrott (pga tekniken som används) - för mig hade det varit en stor faktor- att ha två oberoende strömkäller. Och det känns ju lite snopet att itne kunna använda egen el om nätet skule strula !?
Om nu inte personen i artikeln har hittat en bättre lösning som klarar det förstås...

/K
 
Han räknar med att få solcellsstöd på 105 000 kr, så du får ta 195 000/450 000 = 43 öre/kwh. Sedan bättras kalkylen på av att han kan sälja överskott eller använda det till att tanka elbilen.
 
G
Hur förbättras kalkylen av en elbil? Ska han plöja ner ytterligare 300000 i en elbil som han ändå inte kan använda vintertid? Solenergi är intressant men tyvärr inte ekonomiskt försvarbart hur man än försöker vrida på kalkylen till sin egen fördel.

Jag hoppas byggahus kan göra en uppföljare om en par år så vi får se hur mycket el systemet levererat i verkligheten.
 
R
Jag håller med. Läser om många glada som installerar solceller osv till hutlösa investeringskostnader. De ska ju gärna återbetala sig innan man går i graven. Ingen räknar med driftskostnader för anlägningen I form av solceller går sönder osv.
För att inte tala om att huset ser riktigt illa ut, ser ut som lagt om taket men "glömt" lägga ut pannorna.
 
Om vi för kalkylens skull säger att han köper en begagnad elbil för samma pris som han säljer bensinaren han äger idag, så kan han räkna hem pengarna han tankar bensin för idag. Så tolkar jag det han säger i artikeln.
 
Bilen på uppfarten ser inte ut att räcka till någon renodlad elbil. Möjligtvis en begagnad Prius eller en elcykel...
 
R
falkn skrev:
Bilen på uppfarten ser inte ut att räcka till någon renodlad elbil. Möjligtvis en begagnad Prius eller en elcykel...
hehe klockrent, men säljaren av anläggningen sa att han kunde få 300k för den på blocket ;)
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Bra med människor som tänker lite mer på miljön, men varför skall stat och elleverantörer krångla till det?
Momsregistrera, förhöjd säkringsavgift, certifikatsmätare som kostar mer än den ger mm mm. Skulle det sen bli mer vanligt med egenproducerad el, kommer säkert ett skattetillägg som gör det olönsamt att fortsätta.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Han räknar med att få solcellsstöd på 105 000 kr, så du får ta 195 000/450 000 = 43 öre/kwh. Sedan bättras kalkylen på av att han kan sälja överskott eller använda det till att tanka elbilen.
En elbil förbättrar ju inte kalkylen - elen kostar xx öre/kwh - om du laddar elbilen eller gör något annat med elen spelar ju ingen roll :)

Det skulle vara intressant att följa upp om kalkylen verkar hålla efter ngt år - de beräkningar jag har gjort ger elpriser kring kronan - och som sagt inte möjlighet till att köra off grid :/

/K
 
Att gå offgrid är ju iofs intressant.
En Tesla powerwall och de kan hitta på vad skit som helst politiskt. Några års nätavgifter så är väl powerwallen betald i det här landet .
Eller så kunde man använda elbilen som lagring...
Cykla till jobbet om någon är kvar hemma och ska ha el en molnig vinterdag.?
 
Redigerat:
G
Om huset är byggd 91 ska ju taket bytas innan livslängden på solcellerna....
 
R
gäst skrev:
Om huset är byggd 91 ska ju taket bytas innan livslängden på solcellerna....
Ja de får ju också läggas till kalkylen med takbyte innan solcellerna. Jag antar att man bara har kärpapp under solpanelerna och inte pannorna eller?
 
Att köra off-grid på riktigt låter väldigt intressant tycker jag. Och med relativt stora tomter som vi har i Sverige är det ingen utopi heller. När det gäller mat och näring: vertikal odling i kombination med aquaponics bjuder på många möjligheter.
 
Vem bryr sig hur många kW timmar den levererat när det ser ut som fan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.