Badrumsinredning

Jag har beställt lite inredning till badrummet då den som satt där inte kändes så fräsch trots att badrummet var nyrenoverat när vi flyttade in. Dessutom stod ju både tvätt- och torktumlare där som inte behövs längre (vi har dock kvar dem till vi renoverat klart). Se första inlägget för 1-2 bilder.

Badrummet är ju inte så stort och det känns ganska trångt nu med vitvarorna så tanken är att badrummet skall kännas lite större, samt att få lite mer förvaring och ett enhetligare intryck. Blandare i dusch och handfat är det lite klassisk stil på (Svedbergs Canova) och vi har tänkt fortsätta lite på det temat då det passar bra ihop med golvet som är schackrutigt. Badrummet saknar ju dessutom golvvärme och handdukstork, det senare ser vi som ett måste så det får bli en eldriven version med timer. En skiss över badrummet syns nedan:

Skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Möblerna vi har tänkt oss är en ny serie från Camargue (Bauhaus) som ser och känns väldigt trevlig. Det blir ett tvättställ i 60 bredd och ett högskåp.

Camargue Grinda Svart 60.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Camargue Grinda Högskåp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Camargue Grinda Spegel 80.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pax Flex U 4-450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aneta Lugano 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi behöver plocka bort lite rör till tvättmaskinen samt dra om elkabeln till belysningen (byta 1-2 plattor) lite grann så mer kommer när det blir aktuellt.
 
I skrivande stund slipas golven i vardagsrummet och i sovrummet. Golvfirman hade grymt mycket att göra nu med tanke på rot-avdraget så det var antingen idag eller om 3 veckor. Egentligen hade vi inte velat ha slipning förrän om en vecka. Vi fick stressa igår för att hinna måla snickerierna, mjukfoga mot vägg och måla färdigt taket i sovrummet igår. Vi får sedan stryka snickerierna en gång till och måla väggarna efter golvet är slipat. Därmed fick vi flytta sängen ytterligare en gång, nu till matsalen där det är lagom trångt.

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska bli väldigt intressant att se hur golven blir efter behandling ikväll. I helgen hämtar vi även badrumsinredningen och påbörjar montage av garderoberna till sovrummet som blir lite special p.g.a. att de ska byggas in med foder och list.

Jag har varit lite dålig på att ta bilder senaste tiden, men jag utlovar massa bilder i helgen :)
 
  • Gilla
cranestreet och 1 till
  • Laddar…
Golv efter slipning i vardagsrum

WP_20151009_14_53_29_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och efter behandling med Osmo hårdvaxolja i både vardagsrum och sovrum.

WP_20151009_16_59_20_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151009_22_09_59_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite blandat...

WP_20151009_16_59_44_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151009_17_00_07_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151009_17_00_20_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cranestreet
  • Laddar…
Vad kostade golvslipningen?
Bara slipning och sen behandlar du själv eller?
 
nino skrev:
Vad kostade golvslipningen?
Bara slipning och sen behandlar du själv eller?
Ja, precis. Jag betalar 80kr/m2 efter ROT-avdrag. Inkl. behandling skulle kostat 160. Nu när jag köpt oljan själv blir totalen istället 100 kr då oljan kostar ca 20 kr/m2. Då har jag köpt den i Tyskland (halva priset).
 
Vi håller just nu på med garderoberna i sovrummet, som i övrigt är färdigställt. Stommarna är på plats och golvet behandlades för andra gången igår. Garderobsdörrarna är målade i glans 10 med samma kulör som väggarna (NCS S 2000-N). Imorgon hämtar vi all inredning till garderoberna på IKEA. Stommarna är ju PAX i vitlaserad ek färg som IKEA kallar dem.

WP_20151013_20_42_38_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrarna grundades med lackfärgsgrund och ströks sedan två gånger med Beckers Elegant lackfärg. Nedan syns det färdiga resultatet.

WP_20151014_17_12_39_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uttag på plats till den integrerade belysningen i garderoberna som blir IKEA:s Striberg likt denna.

WP_20151014_18_39_45_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir sedan bara ett doslock i stommen så man kommer åt att dra ut kontakten vid behov.

WP_20151014_18_39_52_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite bilder på stommarna på sin plats.

WP_20151015_17_38_57_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151015_17_39_08_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En dörr påhängd.

WP_20151015_18_18_02_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har sedan gjort en täcksida i 16 mm MDF och fräste även en profil som liknar dörrarnas som ändavslut. Jag funderar på att limma på spegellister på täcksidan, men har inte bestämt mig för detta ännu. Vad tycker ni?

WP_20151015_18_54_12_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Det hade nog blivit snyggt, men då borde du väl gjort det innan du fräste kantprofilen på täcksidan? :)
 
Vad är det för garderobsdörrar och hur mycket jobb är det innan målning? Ser mycket bra ut hittillls!

När du har "ändträ" på MDF så tycker jag det är rätt effektivt att "måla"ytan med utspätt lim innan man slipar och grundar - ser mer ut som sidan då.
 
Jag satte spegelglas på insidan av liknande garderobsdörrar med dörrspeglar och med tiden släppte fogarna på dörrarna. Bara att kasta ut och börja från början. Inte för att du har sagt att du tänkt göra så, men som lite information.
 
krillek skrev:
Det hade nog blivit snyggt, men då borde du väl gjort det innan du fräste kantprofilen på täcksidan? :)
Jag tänkte inte sätta hela vägen ut utan bara likt skissen nedan, fast med samma indelning som dörrarna. D.v.s. Det blir bara utanpåliggande lister för att inte få ett så stelt uttryck.

WP_20151015_12_04_04_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
badtastex skrev:
Vad är det för garderobsdörrar och hur mycket jobb är det innan målning? Ser mycket bra ut hittillls!

När du har "ändträ" på MDF så tycker jag det är rätt effektivt att "måla"ytan med utspätt lim innan man slipar och grundar - ser mer ut som sidan då.
Det är IKEA Tyssedal i MDF. Det var de enda dörrarna med speglar jag tyckte kändes tillräckligt stabila. Det var inte så mycket jobb. Vi slipade av dörrarna med 120 papper lätt över hela ytan, tog väl 10-15 min per dörr. Sedan tvättade vi med målartvätt och sen på med grundfärgen som faktiskt bet och täckte väldigt bra.

Okej, det kunde vi ju gjort. Min sambo har redan grundat dem :p Nu är de nog grå också då hon var uppe imorse. Målar nog sista strykningen på plats då det lär bli en liten mjukfog mot vägg samt att jag inte bestämt mig för om jag ska skruva från insidan eller utifrån.
 
Senior skrev:
Jag satte spegelglas på insidan av liknande garderobsdörrar med dörrspeglar och med tiden släppte fogarna på dörrarna. Bara att kasta ut och börja från början. Inte för att du har sagt att du tänkt göra så, men som lite information.
Okej vad tråkigt, tack för info. Vi har inte tänkt göra det dock, ska ha någon spegel på väggen mot hallen.
 
falkn skrev:
Jag har sedan gjort en täcksida i 16 mm MDF och fräste även en profil som liknar dörrarnas som ändavslut. Jag funderar på att limma på spegellister på täcksidan, men har inte bestämt mig för detta ännu. Vad tycker ni?

[bild]
Jag gillar profilen du har gjort på täcksidan, men tror det finns risk att det blir plottrigt att sätta spegellister där också.

I övrigt, snyggt Ikea-hack. :)
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Jag gillar profilen du har gjort på täcksidan, men tror det finns risk att det blir plottrigt att sätta spegellister där också.

I övrigt, snyggt Ikea-hack. :)
Tack Marlen! Det säger Paulina också.. Jag får väl ge mig :p
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Blir det sockel längst ner på garderoberna? Det ser ut som att du har ett gerat avslut till vänster under garderoberna.

Antar att jag inte behöver be om fler bilder eftersom du är så duktig på att rapportera men jag gör det ändå - ännu mer bilder när ni kommit längre tack! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.