Kul projkt!
 
Njäe, det kan väl fortfarande vara en mancave. Det engelska man har ju också betydelsen människa, vilket ju passar in på både män och kvinnor och alla däremellan.
 
A
Krikkan skrev:
Njäe, det kan väl fortfarande vara en mancave. Det engelska man har ju också betydelsen människa, vilket ju passar in på både män och kvinnor och alla däremellan.
Jag håller med, på internationella bil/mc-forum tex så är mancave = garage. Gärna med maskiner och specialverktyg och en redig arbetsbänk. Men det kan väl ifs lika gärna vara ett spelrum, det handlar nog bara om att ha ett rum där man kan smita iväg och få vara ifred en stund :)
Ett hobbyrum helt enkelt!

Kul tråd, jag hoppas komma igång med mitt garage nån gång. Har ett litet enkelgarage som gärna får växa till sig lite, tänkte göra en carport bredvid till att börja med men ett dubbelgarage vore ju bättre...
 
Tyvärr funkar inte de 2 första bilderna i inlägget :(
 
Idag blev det trädgårdsarbete man style :)

20150809_102855.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150809_140331.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20150809_155444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har alltså grävt upp en stubbe.
 
En fundering ang. belastning från lysrören. Hur beräknas lasten av lysrör egentligen? P=U*I*cos fi har jag läst någonstans?

Den Siemens LOGO! som används har reläutgångar som klarar 3A induktiv last.

På en belysningsgrupp (har tre grupper) sitter sex armaturer med 2x28W T5 rör med HF don. Det borde ge:
I=(6*2*28)/(230*cos fi)
Nu vet jag inte vad cos fi är på mina armaturer men om vi drar till med värsta scenariot med cos fi = 0,5 ger:
I=2,92A

Det borde ju vara ok men det är inte mycket marginal. Vad säger expertisen vågar man köra på det eller skall det monteras en kontaktor?
 
Idag har det monterats smygar runt dörrarna och LED-spottar i fönstersmygarna. Dock kommer nog man cave projektet ligg på is ett tag då jag kom på att det bara är två månader tills lill-tjejen här hemma fyller ett år och jag lovat min sambo att hennes rum skulle vara klart då. Så nu är det fullt fokus på det (skall slipa/spackla/måla väggar, måla fönster, måla tak, slipa/spackla/måla dörrkarmen, slipa och lacka golvet). Förmiddagen gick åt till att handla färg, röja ut rummet, slipa och spackla.

Jag tittade på de lysrörsarmaturer jag har och på reaktorn står det cos fi = 0,96 så då får jag ju helt plötsligt ganska bra marginal på mina relän.
 
Det går segt framåt just nu p.g.a andra projekt. Jag har dock fått upp alla armaturer och kompletterat med lysrör där det fattas. Det satt i varmvita 830 så det fick bli det i hela garaget. Jag har även städat så jag får in båda bilarna och bytt gräsklipparen mot snöslungan då jag fått i en ny dörr i snickarboden (även trädgårdsskjul och garage åt gräsklipparen). Det kan ni läsa om här https://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/263138-passande-farg-gron-pa-dorr.html

Idag gjorde jag dock ett fynd. Fick tag i en verkstadsbänk på blocket. En riktigt industribänk till så bra pris att jag köpte den osedd. Det visades sig när jag hämtade den att den var i superfint skick, dammig på under sidan så jag antar att den stått uppochner i ett förråd. Det fanns lite rost på ett ben så nu i kväll har jag rostskyddsmålat. Bänken är i fel färg (grön) så jag skall måla om den.
 
Du kan ju inte skriva om din fina bänkaffär utan att redovisa några bilder :rolleyes:

Bilder både före och efter så vi kan bli avundsjuka :wow:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Trevligt projekt, kul att se framstegen..är ju lite skillnad från "förebilderna" :)
 
Bara så ni vet boooyyyys ;) En "man cave" är ett utrymme tillägnat den andra halvans intressen.. oavsett om det handlar om garage, spelrum, rökrum eller vad som helst som denne vill ha därinne.. ett utrymme där "mannen" får dekorera och göra vad han vill.. utan att det stör inredningen eller stilen på huset i övrigt!

DVS alla man caves är olika, för ni har alla olika intressen och olika förutsättningar (och dessutom har ni olika andra halvor ni med, som stör sig olika mycket på helt olika saker också..)

(y)


Extra:
Wiki-länk: Man Cave
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
20151016_124311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målning pågår...
 
  • Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
Man cave:en har fått stå tillbaka på grund av detta.

20151018_140646.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lilltjejens rum klart med fem dagar tillgodo :)



20151018_140712.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggselfie!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Gäller och ligga före :D Ser ut att vara ett stort rum hon har/får :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.