Mikael_L
Stegen tillhör väl huset (den fasta egendomen).

Någon stege åtminstone ...?
 
Mikael_L skrev:
Stegen tillhör väl huset (den fasta egendomen).

Någon stege åtminstone ...?
Nä, det trodde jag också, men vid senaste överlåtelsebesiktningen som jag deltog i, påstod besiktningsmannen att stege är inte fastighetstillbehör som ska följa huset, men det gör nog så ändå i många fall.

Har besiktningsmannen rätt eller fel?
 
Mikael_L
Ja sorry, "fastighetstillbehör" var ju den korrekta termen jag for efter. :surprised:


Jo jag trodde den ingick, åtminstone om man har skorsten. Men det kanske inte är så, eller har ändrats.
 
Mikael_L skrev:
Ja sorry, "fastighetstillbehör" var ju den korrekta termen jag for efter. :surprised:


Jo jag trodde den ingick, åtminstone om man har skorsten. Men det kanske inte är så, eller har ändrats.
När det gäller stege som ligger på taket eller är fastsatt i takpannorna är, vad jag förstår, fastighetstillbehör men vad jag avsåg i mitt förra inlägg var den stege som man använder från mark till takränna.
 
Ja, att en lös stege skulle vara fastighetstillbehör har jag aldrig hört innan. Vilken av mina stegar gäller det i så fall, eller gäller det alla?
Jag har kvar en lös stump av de stegar jag monterat fast på taket, jag kanske kan lämna kvar stumpen och ta med mig resten. ;)
De som sitter fast på taket får så klart vara kvar. Att de räknas som fastighetstillbehör känns ganska självklart.
 
Mikael_L skrev:
Stegen tillhör väl huset (den fasta egendomen).

Någon stege åtminstone ...?
Nej, min stege är min stege. Mitt hus äger ingenting. Om jag inte vill sälja min stege med huset så behöver jag inte.


....men, om det finns en stege och inget annat avtalas så kan kanske köparen förvänta sig att den är kvar....men det är en helt annan sak.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Nej, min stege är min stege. Mitt hus äger ingenting. Om jag inte vill sälja min stege med huset så behöver jag inte.


....men, om det finns en stege och inget annat avtalas så kan kanske köparen förvänta sig att den är kvar....men det är en helt annan sak.
Om du läser jordabalken så finns det en hel del "prylar" som anses medfölja fastigheten.

Om dessa "prylar" skall undantas så får man nog allt avtala särskilt om undantag, annars riskerar du förmodligen ersättningskrav.
Det är alltså inte så att man kan rensa huset när man flyttar, till ett tomt skal.

Däremot verkar det inte som en lös stege ingår.
 
Jag har hört, men har ingen aning om det är rätt, att stege för att man ska kunna komma upp till skorstenen (om sådan finns) skall finnas med då man säljer.

Men, som sagt, vet inte vad lagen säger.
 
hsd
Klart som korvspad
ena( eller båda) grannen har läst den här tråden på byggahus
(y)
 
Men så ofta har de väl ändå inte gått in och hämtat saker?

Dagliga stölder måste resultera i polisanmälan.
En stege vart 5:e år är en annan sak.
 
Mikael_L
Åhh, så har jag inte tänkt, riktigt ...

Coolt, hur sällan är det OK att stjäla en bil, eller råna en bank?
Gäller var 5:e år även där?

:D ;)
 
roland53 skrev:
Om du läser jordabalken så finns det en hel del "prylar" som anses medfölja fastigheten.

Om dessa "prylar" skall undantas så får man nog allt avtala särskilt om undantag, annars riskerar du förmodligen ersättningskrav.
Det är alltså inte så att man kan rensa huset när man flyttar, till ett tomt skal.

Däremot verkar det inte som en lös stege ingår.
missade ditt svar här roland. Jag är överens om att vissa saker förväntas följa med huset, men jag ville bara påtala att det inte måste finnas en stege eller vad det nu handlar om och om jag gärna vill behålla den jag har så står det mig fritt att sälja huset utan stege. Eller kylskåp, eller toadörrar. Men, man bör förstås skriva detta på papper också.
 
MathiasS skrev:
missade ditt svar här roland. Jag är överens om att vissa saker förväntas följa med huset, men jag ville bara påtala att det inte måste finnas en stege eller vad det nu handlar om och om jag gärna vill behålla den jag har så står det mig fritt att sälja huset utan stege. Eller kylskåp, eller toadörrar. Men, man bör förstås skriva detta på papper också.
Om du vill sälja huset utan stege, så behöver du inte skriva det på papper ;)
 
Vad säger ni - skall vi begrava den här stegen?
 
elpaco skrev:
Vad säger ni - skall vi begrava den här stegen?
Varför det, nu har ju TS fått tillbaka den, då vore det ju dumt om vi begravde den.

Men om du inte vill vara med och tjöta vidare, så är det bara att avprenumerera...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.