harry73
Det är inte en sida om konsumenträtt, det är EUs officiella hemsida.

Det blir kanske tydligare om vi också lägger in följande två meningar

Om en vara som du köpt i EU inte ser ut eller fungerar som i beskrivningen, måste säljaren reparera eller byta ut varan utan kostnad, ge dig rabatt eller alla pengar tillbaka.
Säljaren är alltid ansvarig för att åtgärda defekten och i en del EU-länder har du också rätt att begära kompensation från tillverkaren.
 
C
harry73 skrev:
Det är inte en sida om konsumenträtt, det är EUs officiella hemsida.
Och allt som står på EUs officiella hemsida är lagstiftning menar du då, eller vad vill du säga med det?

Det blir kanske tydligare om vi också lägger in följande två meningar
Inte det minsta då det inte har något med garanti (som kontrast till lagstadgad reklamationsrätt) att göra.
 
harry73
cpalm skrev:
Inte det minsta då det inte har något med garanti (som kontrast till lagstadgad reklamationsrätt) att göra.
Jaha, nu ser jag att man i Sverige gör skillnad mellan garanti och reklamationsrätt, I de flesta andra länder kallas båda för garanti. Så där jag tidigare skrev europeisk garanti borde det ha stått reklamationsrätt.
 
C
harry73 skrev:
Jaha, nu ser jag att man i Sverige gör skillnad mellan garanti och reklamationsrätt
Bra, då var den begreppsförvirringen utredd! Då kanske vi också kan vara överens om att man måste titta i garantivillkoren för att se vilka villkor som gäller för t.ex. på-platsen-service och andra saker som ligger utanför den lagstadgade reklamationsrätten?
 
harry73
cpalm skrev:
Bra, då var den begreppsförvirringen utredd! Då kanske vi också kan vara överens om att man måste titta i garantivillkoren för att se vilka villkor som gäller för t.ex. på-platsen-service och andra saker som ligger utanför den lagstadgade reklamationsrätten?
Det var vi redan :)

harry73 skrev:
Det där med garanti är lite krångligt, för egentligen ligger garantiansvar (=reklamartionsrätt) inte hos fabrikant men hos återförsäljare. Och egentligen behöver återförsäljaren inte skicka en reparatör hem till kunden, men ska kunden lämna in varan hos återförsäljaren. Så reparatörens restid ligger utanför det som regleras i konsumentöplagen.
Men nu skickade återförsäljaren genom whirlpool en reparatör, så det är antagligen något som ingår i garantin återförsäljaren erbjuder.
Sen är det fortfarande krångligt, för de första 6 månader är det återförsäljaren som ska bevisa att felet inte faller under garantin (=reklamationsrätt), därefter är det kunden som ska bevisa att det faller inom garantin (=reklamationsrätt).
så det är långt ifrån solklart vad som gäller its fall, men om återförsäljaren villdebitera ts för reperatörens restid, då borde det stå i den garanticillkor där reparation i hemmet står beskriven, annars blir det svårt.

Sen tror jag att fabrikanter ofta väljer att visa 'goodwill' dels för att undvika dåligt publicitet, men säkert också för att undvika att detkommer vägledande domar som visar att konsumenternas rätt till garanti (=reklamationsrätt) är mer långtgående än fabrikanter vill.
 
Excel
davveno1 skrev:
Räkningen kom och överklagan till whirpool godkändes inte.

[länk]




[länk]

Två filmer på ljudet. Fan gör man?
Vi har en likadan maskin i ett uthus i sommarstugan. Whirlpool är ett lågbudgetmärke, köp en kvalitetsmaskin istället om du stör dig på ljudet eller lev med det.

Vad kostade maskinen?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.