Hej!

Jag och min granne har ett lite intressant dilemma :rolleyes:

På min tomt står det ettpar riktigt stora tallar. Dom står precis på min sida av tomtgränsen.

Grannen retar sig lite på dessa tallar då dom skymmer deras kvällssol. Jag däremot har inga problem med att dom står där dom står, jag har sol dygnets alla ljusa timmar ändå. :) Så, det är väl mest för grannens skull jag ens forskar i det hela.

En tredje granne har några björkar som han vill ha ner. Dom står bra till med en stor åker att lägga ner dom på. Han tog dit en lokal firma för en offert.

Priset? 12.000kr per träd.

Kan tänka mig att priset för mina tallar skulle vara ännu högre, eftersom det finns hus i tre av fyra riktningar.

Är det verkligen så jäkla dyrt att knuffa omkull ett träd? Någon här som har koll på om det är ett rimligt pris?

Undrar mest för att få lite skinn på näsan tills man träffar grannen nästa gång. Annars får jag väl helt enkelt säga att jag är trädkramare.

Jag själv är utbildad både i skog och hantering av motorsåg, så rent praktiskt är det inga problem för mig att ta ner träden själv, men OM olyckan skulle vara framme så vill jag inte hållas ansvarig, därför ger jag mig inte på det såklart. Kanske är det anledningen till det höga priset, OM olyckan är framme så blir det dyrt för företaget, vad vet jag....:rolleyes:
 
D
Tog ner ett litet plommonträd (OK, ganska stort för att vara plommonträd, men jämför med björk och tall så var det litet) och verkligt litet äppleträd. Kostade 3,000:- inkl. bortforsling av resterna. Det var inga riskabla träd då...

Har några stora björkar som står nära grannen. Frågade på samma gång ungefär vad de skulle kosta att ta ner. Var ganska svårt att få något bra besked från dem, men mellan 10-20,000:- per träd. Då skulle de tas ner från toppen på grund av närhet till grannen.
 
Hej, jag tog in en kille som tog ner några träd på tomten, det första kostade 800 tror jag och sedan 500kr/träd.
Tog ner 2st stora tallar, samt 6st medelstora träd, han kapade ner dom till ca 30-50cm bitar.

Skulle ngt träd behöva vinschas skulle det bli 500kr extra/träd.

Ta in olika offerter och jämför, skiljer mycket i pris märkte jag!
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
L
Jag tror att bortforsling är dyrt, dels för att det tar mycket plats men också för att företag inte får slänga gratis som vi dödliga.
Jag tog hjälp att såga ner en relativt hög björk intill carport och hus. Jag betalade 1500kr inklusive stubbfräsning på denna. Så mitt råd är att höra vidare. Rimligtvis blir det billigare för fler träd eftersom de kan göra allt på en plats och 12000kr för ett träd låter hutlöst oavsett. Ta i i så fall ledigt en vecka och såga ner 10cm åt gången. Så bör inget kunna skada någon på marken i alla fall.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, tack för dom snabba svaren!

Verkar som att det skiljer en del i pris ja. Får ta in lite offerter och kolla då. Kostar det för mycket för min smak så får ju grannen betala om denne känner för det :wow:

Man kanske skulle börja med trädfällning. 12.000 per träd, behöver inte jobba många timmar på en månad för att få en OK inkomst. Om folk är villiga att betala, vilket en del säkert är :x

Förut hade vi som bor i området en jäkla tur. Det lokala elbolaget knuffade omkull träd utan kostnad förutsatt att man var kund hos dom. Såklart tippade dom bara, sen fick man ta hand om resten själv men det är ju bara lysande, speciellt om man eldar med ved. Men nu är den servicen borta. :confused:
 
Tog ner en stor kastanj i våras, stod väldigt illa till i tomtgränsen med bara ca 3-4 meter till hus på två olika håll.
Hade en lastbil med såg på en kranarm som kom dit och plockade ner det. Tog sen själv hand om resten. Tog han cirka 3 timmar och kostade mellan 4-5000:- inkl framkörnigsavgift. Var ett ganska sort träd, ni ser det till vänster om uthuset på bilden 3PEIBA0HJE80AT4I.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi tog ner en gigantisk lönn, 14,000kr. Då stod den illa till, inkl stubbfräs och nytt gräs (som iofs dog....)
 
Kolla vad du kan hyra en skylift för.
Man når rätt långt med en 15 meters skylift
 
Tror jag betalade 3-4000 för en 15 kubiks björk, men då var halva kostnaden resa
Kolla med Champs of logging i Siljansnäs dom har vunnit det mesta som går att vinna i trädfällningstävlingar
 
nino skrev:
Tror jag betalade 3-4000 för en 15 kubiks björk, men då var halva kostnaden resa
Kolla med Champs of logging i Siljansnäs dom har vunnit det mesta som går att vinna i trädfällningstävlingar
En björk på 15kubik? Låter som en riktig pjäs.

Men 12 000kr per träd skulle jag vilja påstå är ocker, okey pris om det varit för samtliga träd!

Gör förfrågningar hos typ allservice företag och inte hos en arborist
 
Ja den var nog 80-90 cm i roten sen förgrenade den sig 2,5m upp till 7-10st "normala" 30-40 cm björkar :)
 
nino skrev:
Ja den var nog 80-90 cm i roten sen förgrenade den sig 2,5m upp till 7-10st "normala" 30-40 cm björkar :)

Vilket as! Antar den var död och rutten i mitten. Dom brukar bli det när dom blir så stora o gamla.
 
  • Gilla
tobejo
  • Laddar…
ta in en kranbil med såg tar ner och fraktar bort ca950-1150 tim mycket effektivt!!
 
Excel
Betalade 5.000kr för en gigantisk 130 årig tall. Inkl bortforsling. Ett annat företag ville ta ned den i bitar, skulle kosta 10.000kr.

Stor prisskillnad, förstår inte varför. Försäkringen är inte så dyr för dem heller....
 
  • Gilla
Nove
  • Laddar…
Trodde ju att det var så, men den var istortsett helt frisk, en mörk ring på några cm bara.
Men det kunde tydligen gå fort när det börjat på.

Ingen av det "vanliga" nissarna som brukar fälla träd ville ta på sig det, var oroliga att nån av stammarna upptill skulle komma ner om dom började såga...

Killarna som kom hit tittade lite, beräknade längd, tog upp en plastbit med en tråd i för å kolla om den luta, sen var det ett fällskär (eller vad det heter) och en började såga och den andra slog i kil sen låg den ner och dom kapade ner den så det inte var några spänningar kvar sen åkte dom, effektiv tid kanske 30 min

Dyrt, nja en del pengar ja men ingen annan ville ju fälla så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.