:'(

Jag hoppas ingen blir förolämpad av mitt inlägg, den är ett uttryck för min nuvarande frustration och jag hoppas fortfarande att jag har fel.

Jag har alltid propagerat för att göra allt vitt, med kvitton, men nu börjar jag undra hur det står till med den svenska hantverkskåren. Jag har trott att jag har haft otur men nu börjar jag undra. Alla hantverkare jag träffat har propagerat för att man skall använda svensk kvalité då de, hantverkarna, enligt utsago gör ett bättre jobb än alla polacker, estländare mm.

Som situationen är nu så känner jag att hantverkarkårn tar död på sig själv och har sig själv att skylla för alla ”svarta” jobb, hantverkare från öst, som vanliga personer beställer. Alla gnäller på svartjobb, konkurrens från östeuropa etc. men glömmer bort att det finns något som heter kvalité. Nu vill jag inte dra alla över en kant men antingen är den attityd jag mött allmän eller så har jag haft enorm otur. Som tidigare sagt har jag som princip att göra allt på rätt sätt och har inte anlitat svart arbetskraft, trots påstötning av många jag känner. För mig har det varit en princip.

Dock anser jag att man drivs till att ta hjälp av den typ av företagare och det är de svenska hantverkarna som själva är orsaken. Jag tror att många känner som jag vilket i längden kommer att försämra villkor, löner etc.

Så varför dessa hårda ord?

Låt mig kort redogöra för vad jag varit med om de senaste åren.

1. Vattenskada i vår våning
I lägenheten ovanför oss gick diskmaskinen sönder så det rann vatten ned genom vårt kök vilket resulterade i en försäkringsskada. Försäkringsbolagets hantverkare kopplades in.

Dessa hantverkare kom sent, arbetade normalt en timme, gick och fikade, kom tillbaka en timme, lunch osv. Dom klev rakt in i lägenheten med skitiga skor utan att ens bry sig.

Vi klagade till försäkringsbolaget efter att i princip ingenting hade hänt efter en vecka, det var lovat att det skulle vara klart på en vecka. När dom sedan satte igpng att såga gipsskivor i köket utan att täcka något eller bry sig att det faktiskt stod mat framme gick det för långt. Min fru blev riktigt arg och skällde ut dom vilket resulterade i att dom blev väldigt noga, men fortfarande extremt långsamma och spenderade väldigt lite tid och verkligen arbeta. Efter att vi talat med försäkringsbolaget ytterligare en gång blev dom jätte sura men ökade takten.

Dessutom kom dom aldrig när dom sa att dom skulle komma.

2. Omtapetsering och målningsarbeten i våningen
Vi behövde tapetsera om några rum och dessutom måla om öppna spisen. Personen i fråga går in med skitiga skor utan att bry sig vilket bland annat resulterade i lerfäckar på en indisk matta i ett rum han inte skulle göra något arbete i. Öppna spisen målade han utan att först ta bort sotet vilket resulterade i ett mycket dåligt arbete. I ett av rummen lämnade han en våd otapetserad för att han slutade för dagen.Sedan ville han inte komma tillbaka för endast en våd och tyckte att vi kunde sätta upp den själv. Till saken hör att vi var bortresta, kort utlandstjänst och hade betalat då han sa att han var klar (dumt).

Vi fick dit en annan person som fixade det och sedan blev det strid om betalningen då vi ansåg att den första målaren skulle betala. Vi betalade den som fixade problemet. Vi fick betalt efter att vi hotat med polisanmälan.
 
3. Ombyggnad landet
Vi bestämde oss för att bygga om på landet, en stor ombyggnad. Vi kontaktade att antal entrerenörer och valde ut den som verkade mest seriös. Vi blev lovade att det skulle ta maximalt tre månader och planerade därefter, detta betydde att vi skulle kunna fira midsommar där. Efter att projektet startat i hög fart stannade det av. Det visade sig att ingenting hände. När jag klagade fick vi höra att entreprenören åtagit sig ytterligare jobb som medförde att han inte hann med att få det klart inom stipulerad tid. Då jag frågade honom om det inte var en bra ide att meddela uppdragsgivaren blev svaret, så här är det bara ni får vänta. Vi blev mycket upprörda och ställde in de löpande betalningarna vilket medförde att han blev väldigt arg och tyckte att vi var oetiska. Så här höll det på ett tag till och med han förstod vår situation och satte igång igen. Till saken hör att under denna tid var jag mellan två arbeten och fick inte arbeta under sex månader så jag spenderade tid ute på landet. När jag satt där en dag observerade jag av en händelse att snickarna hade mer rast än arbetade så jag började ta tid. Resultatet var skrämmande. En av snickarna hamrade i ca 15 min, pratade i mobiltelefonen i minst 30 min, hamrade i 15 min etc. Dessutom gick dom hem en timme innan dom slutade vilket skedde under fem dagar i rad. Den andra snickaren arbetade dock som han skulle.

Jag bad om en förklaring av entreprenören som hävdade att jag hade fel. Efter att jag bevisat att jag hade rätt, hade en kompis på plats, var förklaringen att han hade gått igenom en skilsmässa så jag borde förstå. Jag förstod inte eftersom vi betalade. Det hela slutade med en prisreduktion. Från den dagen hade vi en pensionerad granne som hade koll på deras arbete vilket resulterade i klagomål men även högre produktivitet. Det intressanta var att en av snickarna höll med att vissa inte arbetade på bästa sätt.

Efter mycket om och men fick vi sluträkningen som var ca 450.000 högre än vad som var planerat. När jag bad om en förklaring och varför vi inte fått någon indikation om detta innan var svaret, så är det bara. Jag begärde en mer detaljerad räkning där samtliga poster var specificerade. Resultated blev att vi kunde hitta ett antal poster som inte stämde samt timmar som inte stämde (här tackar jag min granne). T ex. fann det poster som innehöll spotlampor som var tillbakalämnade. Dock blev totalresultatet mycket bra med bra kvalité när det till slut blev klart fem månader senare än lovat.

4. Nytt hus
Vi köpte hus och det första vi ville göra var att måla och tapetsera. Ringde målare som lovade att komma en viss dag och tid. Vi stannade hemma från jobbet. Efter att ha lovat att komma tre gånger men inte dykt upp tröttnade vi och fick tag i en annan. Han kom en vecka senare, lovade att komma tidigare, och hade sin sambo med sig då han ”bara” skulle titta på jobbet och ge ett pris. Hans sambo pratade mycket och berättade bland annat att dom skulle på semester och det skulle kosta 18.000 och han skulle behöva ca 65 timmar. När han tittat på jobbet tänkte han efter en stund och sa att det skulle kosta 18.000 svart. När vi sa att vi inte villa ha svart blev han mycket sur och försökte övertala oss. Då frågade jag om det inkluderade färg etc. vilket det inte gjorde. Material samt resor till och från tillkom. Då han berättat att han skulle göra vårt hus halvtid och ett annat hus halvtid frågade jag om dom alltid tar betalt för resor. Konversationen gick ungefär så här:

Jag – ”Så ni tar alltid betalt för resorna?”
M – ”Ja det gör vi alltid”
Jag – ”Eftersom du skall jobba halvtid med oss och en annan klient tar du betalt för resor både av oss och dom?”
M – ”Givetvis”
Jag – ”Betyder det att jag betalar när du åker från oss och den andra klientet när du åker till dom?”
M – ”Yes”
Jag – ”Det betyder att du tar dubbelt betalt??”
M – ”Ehhhhh”

Här slutade konversationen och vi talade om att vi inte skulle anlita hans tjänster och absolut inte svart. Hans sambo blev oerhört sur och sa att ”men då kanske inte vi har råd att åka på semester!!”. Till saken hör att vi upptäckte en färgfläck i vår trappa efter att dom gått, troligtvis på hans sko (som han givetvis inte tog av sig, sambon gjorde det).

Vi blev så förbannade att jag och min fru bestämde oss att fråga en till och i annat fall göra det själva och ta tid på allt. Den målare som kom och tittade på arbetet tog ca 13.000 inkl färg och gjorde ett mycket bra arbete.

5. Bergvärme
Vi beställde bergvärme. Detta är undantaget som bekräftar regeln. Fantastisk installation, alla kom när dom skulle och levererade allt som lovats i tid. Entreprenören ringde, och ringer fortfarande, och kontrollerar kvalité och om vi är nöjda.

6. Ommålning av huset
Behöver måla om huset och fick offerter. Valde ut en som verkade seriös. I våras, tre veckor innan dom skulle börja, ringer han och talar om att han inte hinner!!!
 
7. Ombyggnad av tvättstugan
Vi beslutade oss för att bygga om tvättstugan och får hjälp av en bekant, med rätt kunskap, men behöver elektriker och rörmokare för att kunna börja riva och som vi även vill skall titta och senare utföra arbetet. Planen var att det skulle vara klart före jul, detta var baserat på de löften vi fått från elektrikern och rörmokare. Rörmokaren kom i tid men elekrikern har ännu inte dykt upp. Det är åtta veckor sedan han lovade att komma. I en vecka lovade han att komma men har ännu inte dykt upp. Jag har förståelse att man har mycket att göra men det jag inte förstår är den arrogans som dessa personer visar.

8. Tvillingabbonemang till parabolen
Vi beställde ett tvillingabbonemang från kanal digital och blev rekommenderade ett antal i nstallatörer. Ringde till en mycket trevlig person som lovade att han skulle komma denna vecka, vi till och med bestämde dag. Han bad mig ringa för att bestämma exakt tid. Han svarade inte och ringde inte tillbaka. Fick tag i honom dagen efter och han bad om ursäkt och lovade komma senare samma dag. Han kom inte och det gick inte att få tag i honom. Fick till slut tag i honom dagen efter och han lovade att komma och om det blev problem lovade han dyrt och heligt att ringa. Han kom aldrig och har inte hört av sig trots ett flertal voicemail och hans dyra löfte. Har fått tag i en ny som skall komma på tordag nästa vecka så vi får se vad som händer.


När jag själv läser vad jag skrivit undrar jag om detta är verkligen sant då det låter som en dålig historia. Tyvärr är detta sant.

Så varför skriver jag detta? Orsaken är att parabolinstallatören var droppen i allt detta elände och jag kände att jag måste göra något. Det kanske är så att vår familj har haft enorm otur eller så är det så att detta är den krassa verkligheten. Tyvärr säger alla vi känner att dom har liknande erfarenheter. Alla som som alltid rekommenderat polacker säger att 1. dom kommer i tid, 2. mycket hög kvalite, 3. arbetar den tid som skall, 4. redovisar alla kostnader etc.

Det finns säker historier om denna typ av hantverkare också men frågan är vad som är bäst. Min uppfattning är att det verkar som att man oavsiktligt drivs mot polacker och annat, både vitt och svart, och med automatik ratar svenska hantverkare. Det verkar vara en allmän uppfattning att svenska hantverkare i gemen är arroganta och otrevliga, dyra, kommer aldrig i tid etc. Nu får man inte dra alla över en kant men detta är vad jag hör. Tyvärr är det väl så att dom som är bra också drabbas av denna syn. Jag tror att denna, kanske felaktiga, syn kommer att drabba svenska hantverkare då den allmänna uppfattningen är att östeuropeer gör ett bättre jobb. När byggbommen minskar tror jag att detta kommer att bli klart för många, men då är det för sent. Då är denna typ av vita/svarta bolag redan fast förankrade på vår marknad.

Jag vill återigen påpeka att syftet här inte är att racka ned på svenska hantverkare, jag har träffat många mycket bra, snarare få utlopp på min nuvarande enorma frustration. Jag har ännu inte beställt ett enda svartjobb eller engagera östeuropeiska företag men jag tror att den tiden närmar sig snabbt. Jag vill poängtera att vi är normalt inte den typ som gnäller, vilket kanske är en orsak till allt elände.

:'(
 
Eftersom de flesta yrken innehas av människor och de flesta människor är ointresserade av andra och av att göra bra jobb så händer sådant här. Gäller all service man får nu för tiden tycker jag.

Det finns undantag till allt det där och det är dem man måste hitta eller göra jobbet själv.
 
Jisses vad jag känner igen mig i mycket av det du skrivit!! :surprised: Vi har haft otur med vårat husbygge, villa brand och allt vad det innebär med att rusta upp det sen, bilverkstäder mm men på något sätt känns det som om ni är strået vassare med att ha otur..

Ni får säga som oss, att om 10 år skrattar man kanske åt alltihop ;D Man kan ju alltid hoppas det iaf :-/
 
Har anlitat en del hantverkare, och känner igen mig till ungefär 50%. Dvs, sisådär hälften av hantverkarna stämmer in på din beskrivning och 50% gör bra jobb och kommer i tid. Tyvärr genererar den dåliga hälften väldigt mycket extrajobb med att få rätt på allting och energiförluster när man måste bråka.
Hade polska hantverkare i somras och det var som en dröm - kom i tid, redovisade allt, pratade inte ständigt i mobilen, ringde och frågade när de var osäkra i stället för att göra som de ville. Visst, bara en kunde engelska men vad gjorde det. Vill därför helst ha polska hantverkare igen när det går.

JEE - För mindre jobb är det svårt att få igenom såna klausuler försök du på en elektriker tex de kommer att skratta åt dig och ta en annan kund i stället. Handlar inte om att vara naiv...
 
JEE skrev:
Vi är för naiva i Sverige

Skriv kontrakt och stipulera böter ex 1% av entreprenadsumman för varje påbörjad vecka som arbetet är försenat utöver överenskommelse, om man sedan får en ny färdigställandetid så skall man ha papper på det och om även den blir försenad så har man dubbelt böter

Skriv även kontrakt på arbetet att det skall utföras av yrkeskunnig personal och på normal arbetstid. Timkostnad skall vara inkl restids- och reskostnadsersättning
Och vad tror du du får till svar??????



-Ska du ha jobbet gjort eller inte ??
 
Jag tror att det är fel att säga att detta skulle vara ett fenomen med svenska hantverkare. Har många utländska kontakter, alla klagar på hantverkare. Känner en som fick en extra räkining på 1000 Euro för montering av ett badrumsskåp, då var ändå inte elen till belysningen kopplad, det var i Frankrike (Utfördes av hantverkare på plats i huset under nybyggnad).

En chef jag hade i USA valde att köpa byggfirman som byggde om hans hus, var enda sättet att få dom att jobba klart.
 
Skulle vara intressant att veta hur ni väljer ut de hantverkare som ni sedan tar in offerter ifrån (utöver försäkringsbolagets hantverkare då). Vi har varit nöjda med nästan alla våra, och har varje gång gjort på samma sätt:

1. Fråga runt på våra respektive arbetsplatser (jobbar båda på stora sådana, vilket hjälper). Vilka har gjort liknande jobb, vilka hantverkare anlitade dom och blev dom nöjda?

2. Fråga runt bland grannarna, samma frågor. Hos oss, i en liten by på landet, har man stenkoll på vilka firmor i trakten som är bra och inte.

Oftast får man faktiskt en och samma firma rekomenderad från flera oberoende håll, och då är det bara att ringa till dom. Är det stora jobb ringer man förstås till åtminstone två till, för sakens skull.

Sen måste man förstås också vara beredd på att ställa sig i kö och vänta (de som är bra är efterfrågade!). Och vara beredd att betala vad det kostar förstås, men det verkar ju inte vara det som är ert problem, om jag förstått saken rätt.

Alltså: rekomendationer från flera oberoende håll samtidigt har funkat bra för oss. Småannonser och lappar på Konsum skulle aldrig försöka mig på, knappast heller firmor listade i telefonkatalogen, som man inte fått rekomendationer på.
 
Tja vad kan man säga?
Beklagligt att sådant här händer men i vårt försvar vill jag nämna att det troligtvis finns lika många kunder som beter sig på samma sätt mot byggfirmorna tyvärr :(
Naturligtvis ingen ursäkt till den behandling ni fått!!
Vill bara försöka se saken ur bådas synvinkel.
 
Ja du AJAXX du verkar endå haft problem med det mesta. Kan inget av det ligga i hur du bemöter folk eller liknande ?

Verkar annars ha en väldig otur.
 
Jag tror som en del andra att hantverkarna nog kan vittna om riktigt usla kunder också...

Det viktigaste är som sagt att ta in referenser samt att även vara påläst själv, så att man efterfrågar rätt saker.

Just nu har vi polska killar i vårt hus och dom är fantastiskt bra. Alla skriver upp sig i en bok när dom kommer-går m.m.

Hoppas allt löser sig för er med otur!

/ PJ

 
pappskallen skrev:
Och vad tror du du får till svar??????



-Ska du ha jobbet gjort eller inte ??
Troligen. Dock konstigt att detta inte görs med privatkunder då det t.ex. är vanligt i england och usa. Tyvärr är detta hantverkarnas marknad i sverige.. småkunderna har inte mycket att komma med.
 
Jag brukar skriva RO-avtal med sådana klausuler ungefär vart 3:e jobb, är det ovanligt att man gör det?

De flesta stora entreprenader skrivs ju med sådana avtal, varför skulle man inte kunna göra det.

Om jag skriver ett avtal på ett badrum på tex 4 veckor vet jag ju att det är gott om tid och kunden känner sig lugn. Alla glada och nöjda.

Om någon kund vill skriva ett avtal man är osäker på om man kan hålla kan man ju säga det och föreslå något annat datum bara.
 
Jag har väl personligen som köpare, rätt blandade erfarenheter av både hela entreprenader, småjobb och svartjobb. Vissa har gått bra, andra har gått dåligt. Några gånger har det varit mitt fel, andra gånger leverantörens. Ibland har mina förväntningar varit för höga, andra gånger för låga. Det jag lärt mig är att ta in flera anbud och att det ändå alltid slutligen är mitt ansvar och val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.