Ibland ser jag jätteintressanta trådar i forumet som ligger där utan att ha fått ett enda svar. Då går jag in och justerar lite och inte allt för sällan börjar svaren trilla in. Jag har nämligen sett vissa mönster vad gäller vilka frågor som får svar och vilka som inte får det.

Här är min lista på tricken som gör att frågan får svar:

Skriv en bra, intresseväckande rubrik. Visst är vissa frågeställningar smaskigare/mer allmänintressanta än andra i sig själva, men man kan ändå göra så gott man kan. Rubriken ska definiera problemet och får gärna kryddas vid behov.

Lägg frågan i rätt delforum. Då ökar du chansen för att de som är intresserade av just det här delområdet läser den.

Ställ frågan rätt tid. Rätt tid kan handla om både rätt dag (julafton kanske inte jättemånga sitter och väntar på att få svara på en fråga) och rätt tid på dygnet. Längst ner i forumet ser du hur många som är inne och läser just nu.

Var ödmjuk. Kräv inte svar, utan be snällt om hjälp. Vissa frågor ställs väldigt uppfordrande, ungefär som att det var någons skyldighet att hjälpa. Det hjälper att vara ödmjuk om man vill få hjälp, helt klart.

Skriv en fråga per tråd och håll nere mängden text om du kan. Folk orkar inte läsa igenom jättelånga uppsatser, med flera frågor invävda i texten. Är frågorna sedan svåra att hitta blir det ännu värre. Dela gärna upp dina frågor i flera trådar om det behövs och går att göra på ett naturligt sätt.

Presentera kärnfrågan kort formulerad högst upp. T ex ”Jag behöver hjälp med monteringen av isolering på källargrunden.” Sedan utvecklar du problemet efter det, så att man förstår frågan. Fel sätt att göra det på är att börja med en jättelång utläggning om allt annat med dräneringen och sedan skriva frågan längst ner. Då kan många ha tröttnat innan de kom till frågan och gått vidare till nästa tråd istället.

Hjälp andra, så hjälper de dig. För den som har varit medlem länge gäller också att själv vara hjälpsam, för att öka chansen för att andra vill hjälpa dig när det behövs.

Det finns säkert saker jag inte har tänkt på här, så fyll gärna på med fler tips!

PS. Nu ökade jag chansen att få svar genom att lägga den här tråden på startsidan. Det är ju också något som gör att man får fler svar, eftersom fler ser frågan då. Du ökar dina chanser att hamna på startsidan genom att bifoga en snygg bild till ditt inlägg, utöver ovanstående tips.
DS.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Bilder, bilder och mer bilder! :D
 
  • Gilla
MartinP666 och 5 till
  • Laddar…
Ja, det bör faktiskt också vara med på listan. Mer än tusen ord och alla vill se. :)
 
En funktion för att markera ett inlägg som oläst vore bra. Händer ofta att jag tänkt svara men hinner inte just då. Men i och med att tråden är läst (och ifall det inte inkommer svar från andra) så är den "borta" och "glömd". Detta gäller även nya frågor i existerande trådar så det går inte att använda sökfunktionen för trådar utan svar.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag läser nästan bara trådar där det finns ett gem bredvid rubriken... förutom just den här gången då =)
 
harry73
Och när man har fått svar, kom med återkoppling, så vi vet hur det gick.
Sen kan det hjälpa att tacka för bra svar eller använda gilla-knappen
 
  • Gilla
Anselius
  • Laddar…
Jag som varit mer eller mindre aktiv på flertalet forum, både svenska och internationella, skulle vilja påstå att en väldigt tråkig trend som svenskar är experter på (i mitt tycke) i forum är att sucka jättehögt och hänvisa folk till sökfunktioner så fort en likvärdig tråd dyker upp (och inom andra ämnen än husbyggen så hänvisar man till sökning oavsett om ämnet dragits upp). Visst, det är inget fel att söka vare sig direkt i forumet eller via Google. Men det är lite trist när man söker efter ett ämne och hittar 10 andra trådar där respektive trådskapare blir hänvisad till sökningen eller trådar där problemet får ett abrupt slut på grund av att trådskaparen kom på en annan lösning.
Ser jag till mig själv och tar ett annat forum som exempel där jag skrivit några tusen inlägg, det är klart att jag har en viss koll på innehållet, jag vet att visa trådar dyker upp med intervaller och svaren skulle kunna sökas fram. Jag påpekar dock aldrig att trådskaparen ska söka efter ämnet utan försöker hålla en ödmjuk ton och istället hjälpa till genom hänvisning till tidigare inlägg eller kort och gott svara på frågan. Det blir så trist annars i mitt tycke.

Och ja, jag hör tyvärr till skaran som kan skriva onödigt mycket ibland. Oftast för att vara så tydlig som möjligt. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
p-pennan
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
En funktion för att markera ett inlägg som oläst vore bra. Händer ofta att jag tänkt svara men hinner inte just då. Men i och med att tråden är läst (och ifall det inte inkommer svar från andra) så är den "borta" och "glömd". Detta gäller även nya frågor i existerande trådar så det går inte att använda sökfunktionen för trådar utan svar.
Ska kolla om det går att fixa!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Squall Leonhart skrev:
Jag som varit mer eller mindre aktiv på flertalet forum, både svenska och internationella, skulle vilja påstå att en väldigt tråkig trend som svenskar är experter på (i mitt tycke) i forum är att sucka jättehögt och hänvisa folk till sökfunktioner så fort en likvärdig tråd dyker upp (och inom andra ämnen än husbyggen så hänvisar man till sökning oavsett om ämnet dragits upp). Visst, det är inget fel att söka vare sig direkt i forumet eller via Google. Men det är lite trist när man söker efter ett ämne och hittar 10 andra trådar där respektive trådskapare blir hänvisad till sökningen eller trådar där problemet får ett abrupt slut på grund av att trådskaparen kom på en annan lösning.
Ser jag till mig själv och tar ett annat forum som exempel där jag skrivit några tusen inlägg, det är klart att jag har en viss koll på innehållet, jag vet att visa trådar dyker upp med intervaller och svaren skulle kunna sökas fram. Jag påpekar dock aldrig att trådskaparen ska söka efter ämnet utan försöker hålla en ödmjuk ton och istället hjälpa till genom hänvisning till tidigare inlägg eller kort och gott svara på frågan. Det blir så trist annars i mitt tycke.

Och ja, jag hör tyvärr till skaran som kan skriva onödigt mycket ibland. Oftast för att vara så tydlig som möjligt. :)
Jag håller med dig, tycker att man ska hålla tyst om man tycker att frågan är dum istället för att hänvisa till google o dyl. Det ska också vara tillåtet att starta sin egen tråd med med en fråga, även om en liknande fråga ställts tidigare. Försöker bl a motverka ofoget med de här reglerna:

4.4.2 Ingen fråga är för dum att ställa. Alla har vi olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt svar, bara ignorera frågan och svara inte.

4.4.3 Alla har rätt att få hjälp med sitt problem. Säger man att man har ett problem så har man det, även du kanske inte tycker det. Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat.

4.4.4 Svaret på en fråga är ALDRIG att säga till någon att googla för att hitta svaret. Har man ställt frågan här är det för att vill ha våra medlemmars synpunkter och inte googles sökträffar.
 
I
Intressena är ju väldigt olika. Senast jag fick det bekräftat var med " vädertråden", något man trodde alla var intresserade av, men trots att man lyfter fram den i "senaste-listan" kammar den noll. Just att förnya tråden kan vara lämpligt ibland. Det är i senaste inlägg och bevakningar jag läser. Har man otur med tajmingen kan det hända att ens inlägg snabbt faller på listan och läsare som jag fastnar i något av de senaste inläggen. Så förnya tråden, kanske bara med ett "Hallå?", får man inget svar då finns sannolikt inget intresse.
Att föreslå google eller annan sökmotor tycker jag är ok om man talar om vilket ord man ska söka på, det kan var något som ger många träffar, samma svar på många olika sätt, ser ingen anledning till att klistra in en mängd länkar i svaret, då är det bättre personen själv får välja, några länkar kan ju vara ok.
Sen får man inte glömma bort BH egen sökfunktion, svaret kan finnas i en liknande tråd som har några år på nacken. Det kan vara så att den som svarar vet att hen läst det på BH men inte kommer ihåg när och var. Då tycker jag att man kan tipsa om en slagning på BH, eller google, för det är sannolikt att den sökta tråden dyker upp där. 10 år gammal tråd om inkoppling av reservkraftverk, den hittade jag på google.

Kunde det kanske vara möjligt att ha både "nya ämnen" och "senaste inlägg"?
 
Redigerat av moderator:
"Jag skruvade loss höljet till min värmepump - du kommer aldrig tro vad jag hittade!"

Mer clickbait åt folket ;-)

(fiktiv TS hittade troligen en trasig cirkulationspump eller något annat)
 
  • Gilla
kattvind
  • Laddar…
Är det clickbait sånt där otyg heter? Bra att veta. Inget sånt här tack, det räcker med www.dn.se
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Är det clickbait sånt där otyg heter? Bra att veta. Inget sånt här tack, det räcker med www.dn.se
Japp, clickbait.

Det finns en fantastiskt twitterkonto som heter Saved you a click som avslöjar svaret på de där larviga rubrikerna utan att man behöver klicka, typ:

Saved You A Click skrev:
He founded Snapchat.

RT @EyeOpenerTV: The new Forbes 400 list is out and you won't believe how the youngest guy on it got rich!
Sorry för off topic, nu ska jag skärpa mig.
 
ion skrev:
[länk]

googlat.;)

obalans i fläkten var det väl?
:-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.