Hej!

Har googlat en del kring problemet med frånluftspumpar liknande Nibe 310P som vi har, och många har problem av varierande grad med att de för en massa oväsen, speciellt när kompressorn går igång. Våran pump är inget undantag, ochden sprider vid drift ett jobbigt lågfrekvent brummande och malande ljud som är väldigt jobbigt att befinna sig i. Vi har dörren stängd till tvättrummet så ofta det går, men hade helst velat slippa ljudet helt och hållet. Om kompressorn går, och sen stänger av sig, det är som natt och dag, och oerhört skönt. När vi står och fixar med tvätten brukar jag stänga av pumpen helt och hållet, då det är olidligt att vara i tvättrummet. Gjorde inspektion för 1 år sen, allt var bra sa Nibe-killen.

Har läst mycket om att plåtarna kan vibrera en del, och visst, trycker man på de olika plåtarna kan man få ljudet att ändra karaktär en del men det blir aldrig tystare, och det här borrliknande ljudet finns kvar.

Det är jobbigt främst för att vi tillbringar mycket tid i köket, och från köksön är det 3 meter till värmepumpen, som står precis innanför dörren till tvättrummet. Barnen gör läxorna där, frun pluggar, jag lagar mat.

Så, jag gissar att det går att klä insidan med ljudisolerande material, frågan är bara vart detta gör störst nytta?

Se bilden nedan:
nibe-fighter-310p-377x1200.jpg

Jag har lyckats få bort de två gröna panelerna, men under den övre sitter det ytterligare en panel i rostfritt med luftfiltret, samt en kontrollpanel som jag inte vågar ta bort. Den mittersta röda har jag inte lyckats få bort. Det känns som om det brummande ljudet kommer bakom den där runda isolerade tanken som sitter under övre lyckan. Men där kommer man inte in. Uppifrån går det inte heller att komma in. Sidoplåtarna går inte att ta bort då maskinen står mellan diskbänk och vägg.


Hjälp, förslag tages tacksamt emot!

/S
 
Limma fast skumgummimatta ca 2 cm tjock från t.ex. Biltema bakom övre delen av den gröna luckan. Tryckte ner en hel matta bakom värmepumpen mellan den och väggen. Limma även matta ovanpå lådan. På insidan den rostfria plåten samt nedersta röda satte jag självhäftande bitumenpapp ca 2-3 mm tjock och i lagom bitar så att plåten lätt kan skruvas tillbaka och är tät.

Viktigt att hela pannan står vågrätt och skruvfötterna kan även behöva justera lite grann för att pannan ska bli tystare.
 
De skall inte låta mer än ditt kylskåp typ. Det måste va något fel.
 
310 kan ha flera orsaker till brummandet.
1. kompressor är på gång att skära
2. lagren i frånluftsfläkten börjar bli kassa
3. glapp mellan plåtar och pumpen.
Om 1. Kostar minst 13000 att fixa
om 2. byta 2 kullager gör man själv.
vid 3, limma dammlister mellan plåtar och pumpen.
Den nedersta panellen river du ut bara. Den i mitt har skruvar. Du ser dessa om du plockar bort de övriga.
Jag satsar på nr 2.

Edit.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56739.0
 
Redigerat:
Tyvärr är nr "1. kompressorn på gång att skära" ganska trolig om värmepumpen hunnit bli ca 6-7 år eller mer. Den kan gå ytterligare kanske 1-2 år men till slut stannar den helt.

Tänk på att strömmen ska vara avslagen när man börjar greja med pannan, särskilt om manöverpanelen fälls ner eller stora plåten i mitten lossas eftersom där sitter elpatronen med alla ledningar rakt framför.
 
Hej!

Tac för svaren, pumpen är på 11 år nu och tuffar vidare. Har jämfört med andra Nibe-pumpar och vår låter riktigt illa med ett sorts "dånande" med låg vrekvens som hörs genom hela huset. Jämför man med innan och efter man hör det efterlängtade "klick" när reläet bryter så är det en underbar tystnad.

Ska ge mig på att isolera, har en massa ljudisolerande filtar från biltema på lager från ett annat projekt. å se hur man fäster dem på plåten, men det kanske bara räcker att trycka in dem, eller är det risk för brand?

/S
 
Du kan köpa ljudisoleringsmatta som man isolerar under motorhuv, dörrar...http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369214/
Filtar går bra med.
Lägg dämpfötter under. Det ger mycket. Vanlig gummi duger med.
Bakom översta panellen har du en plint för justering av fläkthastighet. Ändra.
Om det påverkar brummandet, har du hittat felet.
Du kan koppla på en vanlig brytare. Köra sommartid högsta hastighet och lägsta vintertid. Det kan ge en besparning på några hundralappar varje månad.

En 310 förväntas leva 8-10 år. Jag tror det är bättre köpa ny pump sen om du tänkt stanna ett tag till i fastigheten.

Edit. skrev lite fel
 
Redigerat:
Atom skrev:
Du kan köpa ljudisoleringsmatta som man isolerar under motorhuv, dörrar...[länk]
Filtar går bra med.
Lägg dämpfötter under. Det ger mycket. Vanlig gummi duger med.
Bakom översta panellen har du en plint för justering av fläkthastighet. Ändra.
Om det påverkar brummandet, har du hittat felet.
Du kan koppla på en vanlig brytare. Köra sommartid högsta hastighet och lägsta vintertid. Det kan ge en besparning på några hundralappar varje månad.

En 310 förväntas leva 8-10 år. Jag tror det är bättre köpa ny pump sen om du tänkt stanna ett tag till i fastigheten.

Edit. skrev lite fel
Hej igen, lite återkoppling

Menar du verkligen att denna värmepanna inte förväntas leva längre än 8-10 år??? Att någon slitdel kan bytas ut kan man ju förstå, men att behöva skicka hela alltet på skroten låter lite väl brutalt?

I alla fall, har nu tagot bort alla luckor på fronten som går att ta bort:

Översta luckan
---------------------
Det är här man kan skruva bort den kontrollpanel som sitter här, och då bl.a. justera fläkthastigheten etc. Bakom denna panel finns bara varmvattenberedaren och inte mycket man kan påverka ljudmässigt.

Åtgärd: Fäste med dubbelhäftande tejp ljudisolerande matta på insidan av den yttre luckan.

Mellersta luckan.
-------------------------
Under den översta luckan sitter det en större lucka som är fastskruvad, sitter alltså inte fast med clips. Denna lyckades jag skruva bort och hittade en massa elanslutningar osv bakom denna. Vågade mig inte på att ljudisolera något här, för mycket anslutningar som inte var beröringsskyddade på något vettigt sätt.

Åtgärd: Ingen
Undre luckan
---------------------

Verkar sitta lite ventiler och annat här, hittade inget som förde oväsen så jag nöjde mig med lite ljudisolering på luckan.


Ovanpå pumpen
--------------------------
Här ligger löst en U-profil med gummiprofil längst ner, som ska dölja de båda takanslutningarna för ventilation. Lade en massa ljudisolerande mattor här då det susade en del om dessa anslutningar. Satte sen tillbaka U-profilen.



Allt detta kombinerat har medverkat till en marginell sänkning av ljudnivån vid vanlig drift. Helt acceptabelt.

Dock, när kompressorn kickar in vibrerar sidopanelerna och detta "borrande" ljud återkommer, och är fortfarande ganska jobbigt att lyssna på. VI tvättar ganska mycket tvätt, och denna hänger vi i tvättrummet, och då måste dörren till köket vara öppen för att få bra ventilation dit. Annars kan man ju självklart stänga dörren helt...

Tyvärr lyckades jag aldrig hitta denna mojöng som står för att hela pumpens chassi vibrerar, då hade man kanske kunat lägga lite ljudisolering över denna (om det inte finns fara för överhettning). Någon som har tips på vart kompressorn/eller vad det nu är sitter?

/S
 
Jag stör mig på vår nibe flvp också, den är ett år gammal.
Har ingen lösning att bidra med.
 
Om problemet bara existerar när kompressorn går så kolla att upphängningen av den är OK.
 
Världens bästa idee! Häng upp den i taket!
;-) Tro inte jag menar det.

Oftast handlar det om några orsaker till oljudet. Nu gissar jag lite.
Egen resonans som fortplantas i luften. Dämpning av sidor hjälper.
Eget oljud från kompressorn - det kan vara trasiga kullager (kapsla in denna).
Vibration från kompressorn - bättre dämpning (fötter?)
Vibration från hela pumpen - som tvättmaskin. Gjutet, tung fundament hjälper. Och att placera den på dämpande material. Gummit?
Man kan bygga in fanstyget i en låda. Dock får man inte glömma att en del av komponenter kräver kylning.
Just nu sover vi ca 12-14 m från en Nibe 750. Hör inget. Men snart blir det en 310 intill sovrummet. Och den vässnas. Jag vet redan att kullagren till fläkten (frånlufts) måste bytas.

Vi får se. Har införskaffad 100 öronproppar :)
 
Det skall sitta en frånluftsdon i samma rum som man har frånluftspumpen om jag inte minns fel så du borde inte behöva ha dörren öppen.
 
Öppna översta vita plåten.
ta bort filterkorgen
skruva lös den svarta plasten
kila gummi eller liknande under mellan fästet till kompresson
testa
 
hus 053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok här är pumpen
hus 054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lossa översta skyddet//plåten
hus 055.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lossa svarta plasten
hus 055.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hus 056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ta lös fläkten längs med plåten fästet (uppåt)
hus 057.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
glöm inte kontakten
hus 059.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fläkt urmonterad
hus 060.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nu ser man kompresson
hus 062.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
träet visar var man (trycker)
Lycka till
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.