I
Nerre skrev:
Det varierar ju väldigt mycket mellan frågorna. Är det nåt jag vet svaret på och det går snabbt att skriva så svarar jag oftast direkt. Typ "Visst krävs det inte behörighet för att montera VP-rör?"

Men sen finns det de där frågorna där svaret kanske tar 10-15 minuter att skriva eller där man själv inte riktigt minns hur det var men minns att det var en tråd om ämnet för inte så länge sen där nån expert skrev en lång utläggning.

Indikerar frågan att den som frågar inte ens försökt söka så brukar jag inte bemöda mig med att svara på de frågorna. Ibland skriver jag nåt i stil med "Det var en lång tråd om det för inte så länge sen, har du provat att söka?". Eller "Den frågan har avhandlats många gånger i forumet, vad har du provat att söka på?". Ibland ger jag tips om söktermer, men för att veta om de är rätt behöver man ju testa dem och då gör man ju frågeställarens jobb så att säga.

Men det är klart att man häver ju inte ur sig "Sök själv din dumma j-vel" eller nåt sånt. Även om frågeställaren verkar vara en idiot behöver man ju inte bete sig som det själv:)
I det håller jag med dig fullständigt.
Dessutom tycker jag det känns som stöld att återge det jag läst i en annan tråd eller sida på internet, "äras de som äras bör".
Har jag däremot fått kunskapen från en bok, tidskrift eller fått den av erfarenhet blir det lite knivigt att länka.
 
ion skrev:
Håller inte med dig, jag tycker det är utmärkt om alla vet att det är gratis.
Jag tror du missade min poäng här, det var inte "gratis" som var nyckelordet utan "tjänst".

En (gratis) tjänst för att svara på frågor finns redan på Byggahus: https://www.byggahus.se/fraga-experten/

Men forumet är ingen sådan "tjänst", de flesta av oss som skriver på forumet är ju vanliga medlemmar precis som den som ställer frågan.
 
I
Nerre skrev:
Jag tror du missade min poäng här, det var inte "gratis" som var nyckelordet utan "tjänst".

En (gratis) tjänst för att svara på frågor finns redan på Byggahus: [länk]

Men forumet är ingen sådan "tjänst", de flesta av oss som skriver på forumet är ju vanliga medlemmar precis som den som ställer frågan.
Ja med gratis menade jag att en tjänst inte kräver en gentjänst. Att man inte efter att blivit hjälpt ska känna nåt tvång att bevaka alla ämnen i hopp om att kunna betala tillbaka.
 
Nu pratar vi nog om olika tjänster:)

Du verkar prata om att "göra någon en tjänst", jag pratar om den typ av tjänster som man normalt köper (som i "varor och tjänster").
 
I
OT.

Jo det blir lätt fel. Svenska språket är knepigt, mycket ansvar lämnas åt läsaren att tolka orden rätt.
Vi har precis blivit påminda om det, i vår döve sons kommunikation med såväl myndigheter som privatpersoner och ibland oss, finns det rikligt med missförstånd.
 
harry73
I clicked :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.