danpih skrev:
alltid skönt att ha materialet färdigt och att du planerar så tidigt, sparar så många turer till bygghandeln då. för mig själv så brukar nog hälften av tiden på ett projekt gå åt att titta runt i bygghandel/på nätet.
Jag lägger nog mer tid framför datorn och planerar material och kollar priser än vad jag lägger på själva renoveringen. Jag har ca 20 word-dokument med kommande projekt innehållande material och priser. Just nu behöver jag bara 360k kronor till de renoveringarna jag planerat, hahah ;)
 
  • Gilla
GrevenErik och 1 till
  • Laddar…
D
360k är helt sinnes :D då finns det desto mer anledning att följa din tråd, för det kommer bli en renovering utan like! :)

allt vårt som vi gör med huset kommer gå under 100k och då gör vi om alla rum mer eller mindre som vi vill ha dom. Dom stora kostnaderna är redan så gott som betalda. Taket och framsida+altan. Och vi är väl uppe i ca 55 000:- och då har alla verktyg ingått :)
 
  • Gilla
GrevenErik och 1 till
  • Laddar…
Jag har ju gjort de dyra, fönster och snart ytterdörr. Så jag kanske har lagt 200 och har 360 kvar. Det blir uterum och ny panel på hela huset. Friggebod och lite annat kul :)
 
  • Gilla
GrevenErik och 1 till
  • Laddar…
D
Tanken är att börja med gillestugan om 2 veckor eller så. Har ju tagit bort puts och rivit bort plastmatta, så nu ska jag bara skrapa bort färgen innan vi lägger klinkers. Dock har jag en fråga jag grunnat på länge.

Ska jag lägga hela golvet först och sen ställa väggreglarna på golvet? Eller ska jag regla väggarna först och sen lägga klinkers fram till väggen.

För mig känns det bästa att lägga klinkers över hela golvet och sen bygga upp väggar, då blir det enklare att lägga klinkersen.

Finns det någon nackdel med att lägga klinkers först och sedan väggar? förutom att man måste vara noggrann så man inte får målarfärg på golvet o.s.v.
 
Jag brukar tänka att man ska i en renoveringen av ett rum arbeta uppifrån och ner, samt inifrån och ut. Till exempel börja med att regla upp alla delar, därefter montera el och andra installationer, därefter ytskikt. Ytskikt i ordningen tak, vägg, golv.

Så för att svara på din fråga - om du planerar på att regla ut så gör det innan du lägger golv. Tänk på att om du är under mark så använd plåtreglar och se till att skivorna inte vilar mot golvet utan har en luftspalt, gärna både vid golv och tak.
 
D
ok, låter klokt med uppifrån o ner, jag tänkte det kunde varit bra att göra golv först, så att klinker-läggningen blir enkel, då jag inte ska ha sockel av klinkers, utan vanlig golvlist. Men det blir stabilare att ställa reglarna på betongen antar jag! :) ska ha luftspalt som du säger, men om reglarna är 45 höga, bör min luftspalt vara större än 45 eller är det att jag ska lägga bottenregeln på distanser du menar?
 
Location skrev:
Jag brukar tänka att man ska i en renoveringen av ett rum arbeta uppifrån och ner, samt inifrån och ut. Till exempel börja med att regla upp alla delar, därefter montera el och andra installationer, därefter ytskikt. Ytskikt i ordningen tak, vägg, golv.

Så för att svara på din fråga - om du planerar på att regla ut så gör det innan du lägger golv. Tänk på att om du är under mark så använd plåtreglar och se till att skivorna inte vilar mot golvet utan har en luftspalt, gärna både vid golv och tak.
Jag kör efter samma princip som Location, fast jag kör väggar, tak, golv. Skönt att kunna måla väggar utan att kladda ner tak eller golv. Iofs så byter jag innertak då. Ska man ha kvar det så gäller tak-väggar-golv :)
 
D
Ok gött att få bekräftat! Då får jag pyssla lite mer med klinkern, blir första gången jag lägger :)

Någon som kan förklara exakt hur jag fixar en luftspalt i reglarna?

Ska jag göra såhär:
reglar1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller såhär:
reglar2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
känns som alternativ 1 men är osäker.
 
Alternativ 1 ser vettigast ut, annars lär du få rejäl obalans i det hela. Innan plåtreglarna kom så brukade man lägga syllpapp under, men det känns överflödigt om du bara använder plåtreglar.
 
  • Gilla
Jamab60 och 1 till
  • Laddar…
D
Nu har jag dragit bort all plastmatta i gillestugan, under det låg det massa limrester och röd färg.

Efter att ha hyrt en hilti diamantslip med en dammsugare och nån slags luftevakueringsfläktsak, så har jag tagit bort all färg.

Jag blev mycket glatt överraskad över hur lätt det var att köra bort färgen utan att få märken i betongen, detta innebär att jag inte behöver flytspackla innan klinkersläggning, så det är ett moment mindre. Eftersom färgen gick bort så lätt har jag nu bestämt att jag ska köra pannrummet, tvättstugan och ett mellanrum. Kommer även försöka ge mig på att ta bort färgen från de putsade väggarna i pannrummet+gymet (på källarytterväggarna), tar inte bort färgen på innerväggarna, då jag inte tror det behövs, då putsen fortfarande sitter bra efter 50 år. Putsen sitter iofs bra på ytterväggarna med, men det känns riskabelt att ha plastfärg där.

Har hyrt maskinerna över helgen, så det är bara att vispa.

Tror jag gjorde gillestugan på 3 timmar och den är ca 25 kvm.
 
  • Gilla
Vissii
  • Laddar…
D
+ det dammade typ ingenting denna gång. Förra gången kunde jag inte se väggen trots att jag stod 10 cm från den.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
D
heylo-vortex-3000-staubsack-hkl-baumaschinen-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sån var det. Bara att skicka ut "slangen" via källarfönstret och köra dammsugaren i uttaget till diamantslipen så blev arbetet i stort sett dammfritt.

Kändes helt underbart jämfört med sist. Så nu ska jag passa på att köra så mycket jag hinner. Antingen var det så att hilti'n var bättre än flexen eller så var det själva diamantskivan jag hade, för det var mycket enklare att följa ytan utan att få gropar.
 
D
Nähä, nu äre dags att packa bilen med skrot(putsdamm+plastmatta) så jag kan köra till tippen när dom öppnar imorgon.
 
D
Nu har källarrenoveringen kommit igång på allvar!

IMG_0171.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Puts och lim/färg-rester borta. Träulliten har jag rådfrågat (tillverkaren) om och det är bara att behålla och regla. Har en del att knacka bort längs golv/tak kvar dock.

IMG_0165.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pannrummet var gult.

IMG_0174.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nuförtiden är det lite gråare. Jag får passa mig med elen. Känner mig dum nu i efterhand att jag inte drog ur proppen. Kändes inte så nära när jag slipade. Golv och yttervägg är iaf nerslipade. Så nu är gillestuga+pannrum redo för nya väggar och klinkers. I pannrummet målar vi vitt (silikat) och svarta klinkers. I gillestugan blir det 1 panelvägg, 1 gips och träpanelen som finns sedan tidigare behåller vi och målar vit. Den ligger mestadels ovan jord och har klarat sig bra. Gillestugan får träklinker på golvet.

Har för övrigt otur med verktygshyrningen. Denna gången fick jag toppenverktyg, men handtaget var paj på hiltin, så fick bli en del konstiga greppningar, sen var även dammsugarkopplingen lite lös. Så fick slipa medan jag höll koll på dom grejerna :)
 
Redigerat:
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.