OK. Jag tänker måla innertak, hyvlad råspont, med täckande färg. Ca 200m2
Nybygge, så blir inte så jobbig maskering men golven o fönstren finns ju iofs..
Men vad menar du med fylla maskin o slang, det är ju bara en burk på ca 1l + själva pistolen?
Ryker det avsevärt mer med billackpistol än en airless menar du?
 
MYCKET mindre, och det går VÄLDIGT mycket fortare att måla, med airless alltså.

Till det jobbet du ska göra skulle jag rekommendera en Project Pro 117, som jag har. Målat tak och väggar om totalt drygt 200kvm samt ett par garageportar och en dubbeldörr med den.

Så stora jobb gör man inte med en HVLP, särskilt inte takjobb, tycker i alla fall jag.

Project pro 117 har en slang som du sätter i målarburken, den är väl kanske 40-50 cm lång och ganska grov, sedan har du en längre slang 5-7 meter någonting tror jag, från själva sprutan till munstycket. Detta ska fyllas med färg och det går väl åt ca 1 liter, det är vad du får över efteråt.

Till pistolen kan du sätta på en förlängare när du ska måla taket, så du står på golvet och håller pistolen i brösthöjd och sprutmålar taket utan att få värk och grejer i axlarna. Dock lite i nacken av allt tittande uppåt ;)

Jag påstår att det är stor skillnad på HVLP och Airless, kolla lite filmer på youtube där de målar, så bör det framgå.

Jag köpte min Project Pro på Hornbach prisgaranti mot Conrad, och kom riktigt billigt undan på det viset.
 
thomasx skrev:
Jag ser nu att conrad höjt priset en del, jag vill minnas att deras pris var 4300:- när jag köpte min, så jag hamnade på strax under 3900:- hos Hornbach. Bauhaus har (hade) den också till bra pris.

[länk]
OK, tack för infon. Känns ju som att jag bär gå på airless då..
Men den kostar ju en hel del, hur mkt sämre är egentligen tex en Wagner WallPerfect W 867 E , den kostar ju mindre än hälften?
 
Jag har inte kört någon 867, så jag vet inte hur den står sig. Men här kan du se en Project Pro 117, en sådan som jag har, in action.

Observera ett par saker, dels hur snabbt det går, dels hur bra färgen täcker med bara en sprutning.

[video=youtube;vfV5h9XUh94]https://www.youtube.com/watch?v=vfV5h9XUh94[/video]


Den här är ett alternativ också, tror det är några här på forumet som har en sådan och är nöjd med den.
Nackdelen som jag ser det är att man häller ner färgen i en särskild behållare, så det blir lite mer att rengöra. Med Pro 117, suger du färgen direkt ur färgburken.

http://www.bauhaus.se/projekt-pro-115-airless.html?nosto=nosto-productpage-right-column

Såg just att project pro 117 sprutar 1 liter färg i minuten, med den farten får du fylla på en HVLP en gång i minuten, kan bli lite tjatigt ;)
 
Redigerat:
Ah, ser inte dumt ut!
Pro 115 är ju betydligt trevligare prislapp på! Börjar bli sugen nu..
Den kan leverera 0.8 l/m, vad annat kan den göra sämre än 117 tro? Verkar ju vara en snarlik maskin annars!
Jo, att fylla en burk i handen varje minut är ju rätt extremt.
För oss som amatörbillackat lite, risken för rinningar, den är typ 5% av den man har vid billackning..? Mkt tjockare färg ..?
 
Visst finns det risk att det rinner, man får inte vara för slö med att flytta på pistolen ;) eller spruta för många gånger på samma ställe. Men det är absolut inget problem och man lär sig snabbt. Provmåla lite på en spånskiva till att börja med, inte minst för att ställa in rätt spruttryck, viktigt att läsa manualen på den punkten och följa tekniken där, det är enkelt bara man vet hur man ska göra. Man behöver som regel inte spä färgen heller, sprutan jobbar ju med ett tryck uppåt 200 bar ;)
 
Såg idag i manualen att man ska spä täckande färger 5-10%.

Såg också att den färg jag målade furugolvet jag satt som vägg i garaget var en snickerifärg, och det blev helt ok, godkänt om det skulle varit en möbel med normal finish.
 
Undrar om det är någon som har använt och har någon erfarenhet av Wagner XVLP systemet. Vad jag förstår av Wagners reklam så är det ett semi-pro system som ska klara alla typer av färger. Hittar dock inga svenska tester eller recensioner så man blir ju lite fundersam.
 
  • Gilla
Skebon
  • Laddar…
Vill dela med mig av en för mig aha upplevelse. Det pratas ju mycket om täckningsgrad och att färgen rinner. Vid ett tillfälle så såg jag en instruktion om sprutmålning. Kommer tyvärr inte ihåg vart. Men där visade hen att om man blåser på ett tunt lager färg och sedan väntar 1-2 minuter innan du direkt lägger på ett till tunt lager färg så kommer du sammanlagt få ett tjockare lager färg som inte rinner än om du försöker göra det i ett svep. Jag har praktiserat detta när jag målat lister och jag tycker att det blir ett betydligt bättre resultat. Har ni inte redan koll på det, så prova. Ni kanske också blir positivt överraskade.
 
Har precis köpt mig en Graco easymax wp II. Ska bli intressant att testa. Köpte även till två mindre munstycken. Ett 211 och ett 309. Jag tänkte lacka lite möbler med den, sen även måla panelen nere i gillestugan.
 
TBygg skrev:
Vill dela med mig av en för mig aha upplevelse. Det pratas ju mycket om täckningsgrad och att färgen rinner. Vid ett tillfälle så såg jag en instruktion om sprutmålning. Kommer tyvärr inte ihåg vart. Men där visade hen att om man blåser på ett tunt lager färg och sedan väntar 1-2 minuter innan du direkt lägger på ett till tunt lager färg så kommer du sammanlagt få ett tjockare lager färg som inte rinner än om du försöker göra det i ett svep. Jag har praktiserat detta när jag målat lister och jag tycker att det blir ett betydligt bättre resultat. Har ni inte redan koll på det, så prova. Ni kanske också blir positivt överraskade.
Precis så jobbar billackerare , det borde funka likartat med snickerifärger mm
 
Finns det fler här som sprutmålas med en ryobi p620?
Tänkte mest vilket munstycke ni brukar måla med? Jag kör främst med det runda då jag upplever det ställbara som spottande. Kanske finns nån lösning på det?
 
Det här med efterstrykning. När gör man det och varför? Har det enbart en estetisk påverkan? Ser många som målar panel som efterstryker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.