Vi har slängt sopsäckar med smultron i år. De kastar ut tentakler och sprider sig som sjukdomar på dagis. Jag börjar till och med få smultron i fogarna på mina gatstenar ;)
 
KristinaRT
Ramnemark skrev:
Vi har slängt sopsäckar med smultron i år. De kastar ut tentakler och sprider sig som sjukdomar på dagis. Jag börjar till och med få smultron i fogarna på mina gatstenar ;)
Känner igen det, hos oss växer de i stenmjölet mellan kullerstenar - hur tusan hittar de någon näring där?!?!?

Fast, det positiva är att ogräset minskar i takt med att smultronplantorna täcker mer, och jag har hellre smultron än gräs/maskrosor/tistlar och annat "kul"...
 
Jo visst är det så. Men smultronen sprider sig väldigt snabbt. Vi har rensat smultronlandet ett par gånger i år för de klättrar på varandra :)
 
KristinaRT
Tog en vända till återvinningsstationen för att slånga lite skräp, tänkte att det borde vara lungt om jag var där 15 min innan stängning - numera vet jag att så inte är fallet. Iaf inte om det är en solig höstdag.... Det var så fullt att de stoppade bilar från att köra in. Bara att vänta 5 min sedan släppte de in bilar igen.
Jättebra att folk sorterar och återvinner, men ofattbart att alla gör det samtidigt.

Har också köpte lite nya växter till en omgjord rabatt, hittade fina välväxta plantor av rödbladiga alunrot och brokbladig revsuga som kommer passa perfekt i rabatter, som går i rött och silver.

Funderade också på hur jag ska göra med vinterbonandet av växthuset i år. Skulle nog behöva konstruera en trästomme som jag kan sätta frigolit på. Men gör jag det bäst och vilka dimensioner på virke behöver jag... Det är ju ingen tyngs att tala om, men det får ju inte rasa :)
 
Hemmakatten
Snigla skrev:
Vi sådde tre olika (tror jag) sorters bönor..ingen tog sig :( eller det var inte helt sant..de växer nu?! Fyra fem stycken.. (Dvs inte så många..)

Ärtorna tog sig verkligen inte alls och vi fick EN rödbeta - vädret var skumt tydligen..
Vädret har verkligen varit skumt. Den kalla o blöta våren gjorde att sommarblommor kunde först planteras långt in i juni. Sedan regni juli igen. Nästan allt jag sådde eller satte har regnat bort, alla små frön t.ex. Fick ingen sallad, morötter, lök mm. Tom potatisblasten vissnade ner och vi blev utan potatis. Det som har klarat sig är just bondbönorna och jordgubbarna. Gräslöken fanns kvar sen föregående år men blev tunn och gles. Gott om jordärtsskockor har vi i alla fall. Sattes förra året och har växt ordentligt. Nej, det har inte varit en rolig sommar i kökträdgården.
 
Idag blev jag äntligen klar med min veranda. Det var jäkligt skönt! Den är på 250 kvm.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Vädret har verkligen varit skumt. Den kalla o blöta våren gjorde att sommarblommor kunde först planteras långt in i juni. Sedan regni juli igen. Nästan allt jag sådde eller satte har regnat bort, alla små frön t.ex. Fick ingen sallad, morötter, lök mm. Tom potatisblasten vissnade ner och vi blev utan potatis. Det som har klarat sig är just bondbönorna och jordgubbarna. Gräslöken fanns kvar sen föregående år men blev tunn och gles. Gott om jordärtsskockor har vi i alla fall. Sattes förra året och har växt ordentligt. Nej, det har inte varit en rolig sommar i kökträdgården.
Vi fär hoppas på bättre odlingar nästa år!
Men lite surt när så mycket gick dåligt.. (I år) :(
 
Höststädar lite i trädgården. Klippt ner visset skräp. Blev fint och det är ju skönt att få agro-meja lite ibland :)
 
Grävt gropar för äppelträd. Ska planteras 3st imorgon :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Glömt åka och kika på en ny grästrimmer.
 
Y
Faktiskt lite glad för att äntligen fått friska äpplen på ett av träden!
 
Testkört nya lövblåsen - Fy tusan för att kratta...

4dcc367583e54f54b67062173edf9378.jpg

(Ville ha en 600 Magnum men plånboken gnällde lite väl mycket... )
 
Svetsat ihop och grävt ner cortenplåt som avskiljare mellan gräsmatta och odlingar. Har även lagt ut en del kalksten och svensk sjösten.
 
Kånkat bort stora grenar från äppelträdet till grannens "flishög". Grävt lite mer för den kommande bokhäcken, nu är det inte många meter kvar att gräva.
 
Vattnat mina nyplanterade äppelträd! Blev riktigt fint, men undrar om inte ett träd blev lite högt planterat. Blev lite väl mycket kulle men det sjunker förmodligen ner lite ändå:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.