tommib skrev:
Varför skulle du behöva kompletterande spänningsutjämning i ett badrum? Om du nu behöver det så är det väl galvad tråd till armeringsnätet och sedan förband till kopparledare som ansluts till PUS. Kopparsvep till rören, ansluts till PUS. OBS att jag egentligen inte har en aning men med tillgång till lämplig litteratur misstänker jag att det tar hela tre minuter att ta reda på detta eftersom det inte är ett helt nytt och unikt problem.

Jag skulle använda 10kA dvärgar, t.ex. dessa1

Nej, N1XE är avsedd för fast förläggning i luft, mark och vatten. Det står inget om inomhus så antagligen är den inte godkänd för det ändamålet. Troligen beror det på att den släpper ifrån sig något obehagligt när den brinner.

Detta är inte svåra saker. Om myndigheter och standardiseringsorgan bara publicerade hur dessa saker utförs så skulle man kunna läsa in det. Tro mig, vissa av oss som pular själva är välmotiverade och läser gärna på om materialet bara finns. Jämför gärna med t.ex. Säker vatten och anvisningar för monterig av tätskikt. Allt finns enkelt att få tag på, utan problem. Ingenting av det du beskriver kräver praktisk erfarenhet, allt är information som går att läsa in.
Ang. kompletterande pus i badrum så säger elinstallationsreglerna att det ska göras.
Beträffande dvärgbrytaren så får den du länkar till inte sättas in i en installation där kortslutningsströmmen övergår 7,5kA och den kan tänkas hanteras av lekmän. M.a.o. inte i en lägenhet. På en industri där det är yrkesmän är den ok till 10kA.

Kabeln har du rätt i.

Hur många hemmapulande elektronikingenjörer har koll på detta?
 
Det är en sak att veta vad står i reglerna, och en helt annat att förstår dem, dvs att förstå när det är motiverade och tillämpbara. Hur många lägenheter har en Ik på över 7.5 kA?
 
tommib
Styrman_jansson skrev:
Ang. kompletterande pus i badrum så säger elinstallationsreglerna att det ska göras.
Beträffande dvärgbrytaren så får den du länkar till inte sättas in i en installation där kortslutningsströmmen övergår 7,5kA och den kan tänkas hanteras av lekmän. M.a.o. inte i en lägenhet. På en industri där det är yrkesmän är den ok till 10kA.

Kabeln har du rätt i.

Hur många hemmapulande elektronikingenjörer har koll på detta?
Som Bo skrev så är det ytterligheter du tar upp. Finns det några dvärgbrytare som får installeras i en lägenhet där Ik = 8kA? Är det vanligt med lägenheter där Ik > 7,5 kA?

Beträffande potentialutjämning i badrummet så svarade du bara på att det ska göras, inte om det jag föreslog var rätt. Det är dessutom relativt ointressant för diskussionen (men jag vill gärna veta ändå) exakt hur man gör då detta bör finnas dokumenterat i någon riktlinje/standard/föreskrift. Jag har väldigt svårt att tro att man bara snor ihop något som elektriker....

Inget av exemplen var som sagt något som inte går att läsa sig till, jag svarade på ca 3 min efter en snabb koll på kabeln. Hade jag faktiskt gjort detta hemma hade jag läst mer. Och frågat.

Jag är mycket intresserad av om du kan komma med exempel på saker där du måste ha en gedigen praktik för att kunna göra en installation på ett säkert sätt. I en villa, inte i industri eller dylikt. Detta är inte på något sätt menat att vara drygt eller sarkastiskt, jag skulle verkligen vilja veta vad du tror. Jag tror nämligen att det räcker med att vara påläst och noggrann men du får gärna motbevisa mig.

Jag är ju inte ens elektronikingenjör ;)
 
Vi konsumenter hamnar ju ibland i en liten knepig sits när det kommer till hantverkare. Vissa tider på året är det totalt omöjligt att få tag på en hantverkare inom en rimlig tid och är jobbet för litet/ointressant så hugger man till med överpriser istället för att helt enkelt neka.
Är det konstigt då om lekmän struntar i el-reglerna och byter ut den där tryckknappen till en dimmer i alla fall? Det krävs ju ändå inte att man kan koppla ett ställverk för att klara av den nämnda dimmern.
De vanligaste elprodukterna går ju att köpa i många butiker där elektrikerna aldrig sätter sin fot, så varför finns produkterna till försäljning för vanligt folk om det är ett regelbrott i många fall att ansluta dem?
Allt annat som kräver mer av installatören eller som är mer främmande för vanligt folk hittar man ju ändå inte på Clas Ohlson så att säga. T.ex den nämnda kabeln (N1XE) hittar jag som beställningsvara hos Storel här i Umeå. Ingen risk att någon amatör råkar ta fel på den när ett nytt eluttag ska anslutas.

Undersökningen bekräftar egentligen bara det alla redan visste. Folk fuskar med el-reglerna av en eller annan anledning. Precis på samma sätt som att folk struntade i regeln om att gå mot rött.
Att lösa det med en höjd ribba eller "körkort" ser jag inte direkt som en lösning. Folk kommer ändå gå utanför gränserna och gränserna i sig kommer bara bli luddigare.
Enklast är väl kanske att göra så att vid olycka så får ägaren ta smällen. Ja, folk kan dö av el, men folk kan dö i en bilolycka också. Bevisligen så dör folk väldigt sällan på grund av felkopplad el.
Inför en möjlighet att som elektriker friskriva sig från ansvaret men ändå kunna skriva på att en funktionstest är godkänd. Ja, jag vet att det finns fler aspekter i elsäkerhet än enbart elektronernas framfart, men reglerna tillåter ju oseriösa elektriker så länge de har behörighet och el som är 70 år gammal. Papperet blir ju där mer viktigt än själva installationen så varför inte kunna godkänna amatörjobb?

Jag tänker nu lite hit och dit, men grundar mycket på att jag har lite svårt att tänka mig att av dessa 44% så är installationerna av den nivån att man bytt central eller dragit helt nytt i hela huset. Det är förmodligen dimmerbyten för det mesta. ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Känns som om vi kör repris på 10 eller 100 gamla trådar...

Men jag måste ändå säga (igen) att hänga här ger åtminstone mig betydligt större kunskaper inom praktisk elinstallation (jag är också bara teoretiker från KTH) vilket gör hypotetiska hemmaåtgärder mycket säkrare och bättre. Jag har också fått en mycket större respekt för all den komplexitet som finns i olika moment vilket gör att jag i högre grad avstår idén att (hypotetiskt) försöka lösa vissa saker själv.

Jag är fortfarande helt på tommybs linje att det borde finnas en hemmapularcertifiering med tillhörande kurs och prov.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Styrman_jansson skrev:
Beträffande dvärgbrytaren så får den du länkar till inte sättas in i en installation där kortslutningsströmmen övergår 7,5kA och den kan tänkas hanteras av lekmän. M.a.o. inte i en lägenhet. På en industri där det är yrkesmän är den ok till 10kA.
...
Hur många hemmapulande elektronikingenjörer har koll på detta?
Och handen på hjärtat, ärligt nu, om jag ringer hem en slumpmässig elektriker för att byta en trasig dvärgbrytare hur stor är chansen att hen har koll på det på rak arm?

Antagligen ganska liten om jag får gissa, särskilt som den elektriker jag får hem för ett sådant jobb med största sannolikhet inte är behörig, eller ens i närheten av det. (Se nedan).

Den elektrikern kommer att göra som vilken hemmapulare som helst, nämligen ta den som ligger på hyllan (dvs den man kan köpa på Clas Ohlson: http://www.clasohlson.com/se/Automatsäkring/Pr363077000) och den kommer att vara alldeles utmärkt i 99.999% av de tillämpliga fallen. (Inte ens när jag arbetade som industrielektiker så var det annorlunda, om det handlade om "riktig" el, exv. stora strömmar eller högspänning så hade vi "riktiga" elektriker som kom cyklande när det behövdes).

Att systemet "fungerar" på det sättet är ganska enkelt att övertyga sig om eftersom vi har den stock av elektriker som vi har, och trots det så har vi inga direkta elolyckor. (Nåja, om det inte var för yrkesmän som envisas med att inte mäta innan de pillar och får ström genom kroppen).

När jag arbetade som yrkesgymnasielärare så träffade jag tjogvis med yrkesmän med en hel drös med år i yrket som inte nöjaktigt kunde redogöra för Ohms lag, ens på nivån vad den betyder eller har för inverkan. Det var inte så konstigt, om man gått som installationselektriker på stora byggen så behöver man bara kunna skilja på gul, brun och blå, men dessa är också elektriker, och se, det medför inga större problem det heller.
 
  • Gilla
mr_bygg och 1 till
  • Laddar…
HSP skrev:
... Jag förklarade då att på protokollet skulle jag skriva "Provad installation på altan är installerad av husägaren själv"
Då ville han inte ha någon provning eller mer kontroll....

Slutsats han ville inte stå för det han gjort....
Så för dig var det alltså viktigare att försöka göra den som gjort installationen osäker och förlöjligad, än att kontrollera om anläggningen var korrekt och säkert utförd? Tror du att han eller hon kommer vända sig till dig igen för att få hjälp?
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Förlöjliga eller inte, jag kom inte med någon osanning.
Den firman jag jobbade hos då var iaf. seriös.

Protokollet jag anväde då när jag jobbade på xx-firman hade en massa punkter där man hade kontroller av delmoment.
Först det vanliga datum, anläggningens adress, del av anläggning, mm uppdragsgivare mm.
sedan var det delmomenten som när uppfördes installationen (för att bestämma vilka föreskrifter som gälde vid inst.tillfället), Av vilket företag, av vem, (montör) under vilken installatör (den behörige). vem som kollat olika delmoment under inst. mm.
sedan allt elektriskt.
vilka instrument man använde vid kontrollen mm.
Vilka delar av anläggningen som varit otilgängliga vid kontrollen

Det här var innan man hade appar, och datorer i bilarna så det var färdigtryckta blanketter man kunde även lägga till bilagor mm.

Hade faktiskt mer jobb hos den kunden, en utbyggnad. huset höjdes med en våning...
 
Redigerat:
Vet inte om jag förstår dig rätt här men som jag tolkar ditt inlägg så var det viktigare att fylla i ett protokoll där du pekade ut husägaren som ansvarig för installationen än att göra en koll av att installationen var säker? Jag förstår faktiskt inte din poäng eller ditt agerande. Som jag uppfattat det så ville kunden säkerställa att installationen var korrekt och du utför ett pågående arbete hos kunden men du vill inte göra det om inte du får skriva ett papper på att kunden utfört installationen?
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
HSP skrev:
... Protokollet jag anväde då när jag jobbade på xx-firman hade en massa punkter där man hade kontroller av delmoment.
Först det vanliga datum, anläggningens adress, del av anläggning, mm uppdragsgivare mm.
sedan var det delmomenten som när uppfördes installationen (för att bestämma vilka föreskrifter som gälde vid inst.tillfället), Av vilket företag, av vem, (montör) under vilken installatör (den behörige). vem som kollat olika delmoment under inst. mm.
sedan allt elektriskt.
vilka instrument man använde vid kontrollen mm.
Vilka delar av anläggningen som varit otilgängliga vid kontrollen
...

Jag har själv försökt få elanläggningen i mitt tvåhundra år gamla hus besiktigad. Frågan ställdes iofs aldrig, men jag förutsatte nog att det skulle stå "Okänd" under både ålder och installatör. Hade elektrikern försökt skriva mitt namn på de positionerna hade han åkt ut med fötterna före - vad i hela fridens namn ska jag med ett papper där det står att jag gjort något olagligt? Nu blev det ingen besiktning för skitstöveln som skulle göra det lade allt sitt krut på att stroppa omkring med sin skruvmejsel och påpeka ovidkommande saker som att centralen innehöll billiga dvärgsäkringar och att en överdimensionerad EKKJ mellan två centraler huset inte var brandsäkert förlagd, innan han försvann i sin lilla hantverkarambulans för att aldrig mer dyka upp.

Min poäng är att om någon ställer sin anläggning till förfogande för en inspektion, borde det då inte ligga i linje med elektrikerns religion att kasta sig över uppgiften med full entusiasm? Snarare än att försöka visa sig överlägsen och kanske vända en farlig anläggning ryggen. Det är knappast någon hemlighet att elektriker gemensamt tycker att alla hempulare är idioter som inte kan skilja fas från nolla, men det förändrar ju absolut inget att bara skita i det när man får chansen att inspektera en anläggning med okänd status. Mot betalning dessutom!
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
G
Det här med behörighet som kommer om och om igen..

Visst det är arbetsgivaren som har AB Allmän behörighet. men det tillämpas när det är nyinstallation. och hen är på plats med elnäts leverantör och kopplar in mätare.

Elektriker som jobbar på samma företag har B behörighet, jag har sett många civil ingentingörer som tror sig veta allt bättre och rider på paragraferna i bla. el säkerhetsföreskrifterna. och det var någon längre upp som skrev att elektriker skarvar med silvertejp i väggar sånt får mig att bli förbannad som yrkesman..
Jag har själv "stött" på tejpade skarvar i rör som "elektriker" har installerat och när man dragit ut ett uttag har tejpen och tillhörande urladdning mot mig som fackman/elektriker


iafll.
AB inkommande spänning til central.
BB Allt därefter

Och byta ett uttag om man vet vad man gör kan väl vem som helst göra. men att börja dra kablar som är olika längder i väggar mm. låt yrkesfolk göra det.

Och var glada att det finns regler = Struktur. titta på resten av Europa..
 
Jag jobbar en hel del med elbesiktningar och installationsprotokoll och ni har missförstått dessas syfte.

Att tro att man kan ta ut en besiktningsman för att få ett godkännande av en hempulad anläggning är fel. En olaglig utförd installation är olagligt utförd hur många som än har sagt att den är okej. Moraliskt och för nattsömnen kan det vara bra att ha ett utlåtande att anläggningen är schysst men enligt lagens text förblir den olaglig. Det finns inget sätt att "tvätta" bort detta. Därmed inte sagt att det är dåligt att låta någon utomstående bedömma arbetet, det gäller även behöriga.

Och varför elinstallatörerna har ett protokoll på vem och under vilken behörigheter arbeten utförs är för kunna skydda sig själva vid eventuella processer. Varför skulle en elinstallatör ta ansvaret för något de inte får betalt för. Och då handlar det inte enbart om processer mot husägaren utan det kan vara arbetsmiljöfrågor och faktiskt att inte bli misstänkt för svartjobb. Det är inte helt enkelt att bedriva företag idag. Arbetsmiljöverket och skatteverket med flera är på hugget hela tiden.

Och sen funderar Jag på hur man tänker om kastar ut en besiktningsman som gör sitt jobb och anmärker på brandfarligt förlagda kablar, vilket är en av sakerna man ska kolla? Jag kan ju bara säga att om Jag hade blivit utkastad under de förhållandena så hade det blivit både polisanmälan och anmälan till Elsäkerhetsverket.
Kastar du ut bilbesiktningen om de anmärker på läckande bränslerör?
 
tommib
Gäst skrev:
Det här med behörighet som kommer om och om igen..

Visst det är arbetsgivaren som har AB Allmän behörighet. men det tillämpas när det är nyinstallation. och hen är på plats med elnäts leverantör och kopplar in mätare.

Elektriker som jobbar på samma företag har B behörighet, jag har sett många civil ingentingörer som tror sig veta allt bättre och rider på paragraferna i bla. el säkerhetsföreskrifterna. och det var någon längre upp som skrev att elektriker skarvar med silvertejp i väggar sånt får mig att bli förbannad som yrkesman..
Jag har själv "stött" på tejpade skarvar i rör som "elektriker" har installerat och när man dragit ut ett uttag har tejpen och tillhörande urladdning mot mig som fackman/elektriker


iafll.
AB inkommande spänning til central.
BB Allt därefter

Och byta ett uttag om man vet vad man gör kan väl vem som helst göra. men att börja dra kablar som är olika längder i väggar mm. låt yrkesfolk göra det.

Och var glada att det finns regler = Struktur. titta på resten av Europa..
Det skrämmer mig om du faktiskt är yrkesman och inte vet hur behörighetssystemet är strukturerat. Det är inte ens svårt att läsa på, det anges extremt tydligt vad du får göra med en BB1/, som egentligen är den enda kvarvarande mer generella behörigheten förutom AB(L). Yrkesmannen i samma firma har ingen behörighet överhuvudtaget (om vederbörande inte har just BB1 eller BB3, eller är en gammal yrkesman som av någon anledning fortfarande har en BB2).

Det är helt ok att ta åt sig som yrkesman när någon anklagar alla elektriker för att vara klåpare men du demonstrerar själv mycket tydligt varför jag inte har ett uns respekt för vissa yrkesmän.

Regler och struktur är bra, men vi kanske ska titta på de länder där det finns en hempularbehörighet också....
 
tommib
tuktuk skrev:
Jag jobbar en hel del med elbesiktningar och installationsprotokoll och ni har missförstått dessas syfte.

Att tro att man kan ta ut en besiktningsman för att få ett godkännande av en hempulad anläggning är fel. En olaglig utförd installation är olagligt utförd hur många som än har sagt att den är okej. Moraliskt och för nattsömnen kan det vara bra att ha ett utlåtande att anläggningen är schysst men enligt lagens text förblir den olaglig. Det finns inget sätt att "tvätta" bort detta. Därmed inte sagt att det är dåligt att låta någon utomstående bedömma arbetet, det gäller även behöriga.

Och varför elinstallatörerna har ett protokoll på vem och under vilken behörigheter arbeten utförs är för kunna skydda sig själva vid eventuella processer. Varför skulle en elinstallatör ta ansvaret för något de inte får betalt för. Och då handlar det inte enbart om processer mot husägaren utan det kan vara arbetsmiljöfrågor och faktiskt att inte bli misstänkt för svartjobb. Det är inte helt enkelt att bedriva företag idag. Arbetsmiljöverket och skatteverket med flera är på hugget hela tiden.

Och sen funderar Jag på hur man tänker om kastar ut en besiktningsman som gör sitt jobb och anmärker på brandfarligt förlagda kablar, vilket är en av sakerna man ska kolla? Jag kan ju bara säga att om Jag hade blivit utkastad under de förhållandena så hade det blivit både polisanmälan och anmälan till Elsäkerhetsverket.
Kastar du ut bilbesiktningen om de anmärker på läckande bränslerör?
Där tror jag att du har fel tuktuk. Lagen säger att det är själva arbetet som är olagligt (Elinstallatörsförordning 6§, 7§) och att straffpåföljd anges i Ellagen 13 kap 1§. Ingenstans i författningen står det att det är anläggningen som är olaglig. Visserligen finns det stöd i Ellagen för att förverka en anläggning men det gäller mer elstöld eller brott mot reglerna om elektromagnetisk kompabilitet mm.

Du får gärna hänvisa till det specifika lagrum som gör att själva anläggningen är olaglig, jag kan ha missat något.
 
tuktuk skrev:
... Och sen funderar Jag på hur man tänker om kastar ut en besiktningsman som gör sitt jobb och anmärker på brandfarligt förlagda kablar, vilket är en av sakerna man ska kolla? Jag kan ju bara säga att om Jag hade blivit utkastad under de förhållandena så hade det blivit både polisanmälan och anmälan till Elsäkerhetsverket.
Kastar du ut bilbesiktningen om de anmärker på läckande bränslerör?
Du har säkert bra koll, det har inte jag, så jag frågar dig: är en EKKJ 5G6 säkrad 16A, spikad med TC i krypgrunden så brandfarlig att du skulle polisanmäla det?
Jag sökte ett utlåtande av en kunnig för att inspektera mitt nyinköpta hus så att det var elsäkert och så att jag skulle kunna få en bild av vad som behöver förbättras eller akut stängas av. Istället fick jag en stropp som påpekade oväsentligheter som fabrikatval istället för att mäta upp en forntidsgammal kuloinstallation. Dessutom vänder han mig ryggen och ignorerar min önskan om att få anläggningen besiktigad. Du försvarar hans handlingar?


tuktuk skrev:
... Varför skulle en elinstallatör ta ansvaret för något de inte får betalt för. ...
Ja, det är väl precis där skon klämmer, pengar. Antar att du skulle acceptera samma resonemang från bilprovningen? "Nä den här bilen har inte jag byggt, så den kan jag naturligtvis inte besiktiga."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.