Nackdelen med trallrutorna (enligt mig) är hela städningsaspekten.. damm.. stenar..vatten.. skit allt åker ner mellan "pinnarna" och där blir det ju gärna liggande.. Man kan dammsuga osv, men man får inte alltid upp allt för det.

Så det man ska tänka på är vilken sorts smuts som kommer ner där.. t ex matsmulor hade ju varit olämpligt eftersom de kan mögla och dra till sig insekter osv.. (nu var ju ert tänkt i en tvättstuga, inte riktigt den problematiken där!)

Man måste nog hela tiden se till att det är relativt enkelt att ta sig ner under trätrallen IFALL man måste ta/städa bort nått..

Om du spiller lite vatten, så spelar det nog ingen större roll.. det torkar upp.. men spiller du nått annat vill du ju inte gärna att det fastnar (blir liggande) på plattan (speciellt inte om det är nått som luktar) .. utan då vill du ha möjligheten att torka upp det snabbt.

Estetiskt har jag inget att säga, tycker trallrutorna är snygga på rätt ställe (oavsett om de är opraktiska eller inte).. precis som klinker är trevligt.. (om än kallt när man har oisolerad platta.. fast det går det med, en matta eller tofflor och det funkar perfekt hehe)

MVH Sandra
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
points taken :)

En fråga jag undrar över som säkert har ett självklart svar: blir klinkers kallare än betongplattan under? För om det blir samma värme på golvet som vi har på naken betongplatta, så är det inte så farligt enligt min mening. :)
 
Jag är nog fel person att fråga haha.. många lägger ut ramaskri för hur kallt golvet är när plattan är oisolerad. Jag själv hade inga problem med det. Klinker kommer alltid kännas som ett kallt material (om man inte har golvvärme), men allt beror ju på hur mycket tid man spenderar på det golvet. I ett barnrum tex där de sitter ofta och leker på golvet.. kan det både kännas för kallt och för hårt ju..

Men eg är det mer hur man upplever det.. (sten/klinker/betong kallt)..

VI hade som sagt ett 70-talshus innan detta hus.. med källare (oisolerad platta).. vi valde att lägga klinker utan golvvärme i gästtoaletten vi gjorde.. och vi skulle även ha lagt det i tvättstugan (men vi sålde innan vi kom till tvättstugan).. det är ju trots allt ett snällt val mot plattan (vi använde inte fuktspärr, det hade vi enbart gjort i duschen om vi kommit så långt..). Vi renoverade dock gillestuga och sovrum därnere också, och där valde vi sån här grå "altan/balkong matta".. det var vi mycket nöjda med.. var skönt mot fötterna :)

Men jag håller lite med dig, jag upplevde nog det målade betonggolvet som lite mindre kallt än klinkret.. hm undrar varför..
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
intressant. vi pratade lite och har nu bestämt oss för klinkers, då blir det samma i hela källaren och vi tog i beaktning det du sa med städningen :)

nu kör vi stenhårt på detta!
 
Vi har klinker i tvättstugan och ett sovrum i källaren. Vi har (tror jag) oisolerad platta under, ingen golvvärme. I tvättstugan tänker man inte på det men i sovrummet känns det lite kallt. Så som snigla säger så beror det nog på hur mycket tid man spenderar där.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Ju slätare ett material är, desto kallare (eller varmare) känns det. Är det riktigt slätt så har du 100% av huden mot golvet och känner då kylan bättre.

Stenen tar dessutom upp kylan från betongen eftersom den ligger direkt på utan t.ex. underlagsfoam som återfinns under parkett. Jag ogillar kalla golv men å andra sidan kan de vara sköna på sommaren.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Y
Tänkte också ha trallrutor i min tvättstuga. Mest för att ge lite varmare intryck för ögat ihop med lite grön mosaik över arbetsbänken och annat glatt och somrigt.

Idag har jag dock omålad betong och det funkar ju det med. Kunde iofs målat golvet men.. mjah..bah... Det är frustrerande när man (alltid) tappar något ur tvättmaskinen som hamnar på betonggolvet och blir superdammigt.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Det känns lite hugget som stucket.

Trallrutor = lyfta upp och städa ibland.

Klinkers = kallt. speciellt på vintrarna.

Känns som jag velat fram o tillbaka nu 5-6 gånger :/

Avloppet ska iaf bytas och det är spikat!!!!
 
D
Jag har kollat runt lite nu på forumet såhär tänker jag:

1. Hyra en bilningsmaskin och bila runt avloppet. Innan detta ska jag köpa material för en golvbrunn och en "diskho", d.v.s. alla rördelar och sådär.

2. Lägga alla rör där dom gamla låg och få dom som dom ska hamna (den svåra biten).

3. Ringa rörmokare för inspektion.

4. Armera och gjuta igen hålet.

5. Fundera lite till över klinkers eller trallrutor.

Missar jag något väsentligt? Klarar jag detta?

Kommer ha en duschkabin (vattnet leds i ett rör till golvbrunnen, det är så det ser ut nu och det verkar ha funkat, duschen står ca 30-40 cm från golvbrunnen) och ett basturum (ingen golvbrunn) i tvättstugan. Sen ett stort handfat inbyggt i en bänk.
 
Redigerat:
Y
Mina tankar:

* Välj stor maskin, hilti 800 eller något, så att du inte tar en mesigt liten och får hacka i evighetersevigheter.

* Hoppa över rörmockarn, se bara till att få rätt fall på rören.

* Lägg pengar på låta någon annan gjuta. Inbillar mig att det inte är så bara att mixa rätt och få slätt utan luft och allt härdar osv. Jag har misslyckats puts på väggar.. Läser folk som misslyckas med stora golv som aldrig härdar, det kan inte vara kul.

* Måla golvet med 2 komponents superduper färg och lägg klinkerpengarna på annat.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
okej tack! har du koll på delar och så till avlopp?

Tittade runt lite på rinkabyrör och om jag förstår det rätt så är det en golvbrunn med anslutning åt sidan och efter den ska jag ha det som kallas HT-rör som man kapar så dom blir rätt längd och eventuella grenrör/böjar. Ska man ha tätning (o-ring) mellan rör eller hur funkar det i skarvarna?

Det är golvbrunnen det.

Vad gäller avlopp för diskhon så har jag ingen aning... Antar att jag kan försöka härma det som sitter i köket och sen ska väl den anslutas till samma huvudrör som golvbrunnen och sen ut genom väggen!

Finns det några ritningar till sånt här? Jag har inte det bland ritningarna som följde köpet.

OJOJ mycket frågor. Hoppas någon tar sig an mig!
 
Y
Jag har precis byggt nya avloppsrör under mitt hus, men jag har inte koll på vad delar och sånt kallas.

Du ska använda gråa rör. Och avloppsdelar har oftast inbyggda packningar. Ser man om röret är rakt eller om det är en bula i slutet på röret.Så tar man en flaska med glidex och smetar på dom två delar man ska föra samman så går det lätt.

Det finns ritningar hur man ska göra. Det var en som länkade det till mig när jag frågade inför mitt bygge.

Fast du nämner att bila upp ett golv, det finns nog inte mycket utrymme då att göra så väldigt annorlunda än vad det är. Bila, ta kort, visa forumet, invänta tips, bygg, med rätt fall!


Att hyra såndär bil-maskin kostar sisådär 500kr för en dag. Sen har jag kanske lagt 4000kr på rör (och fästen m.m) till hela huset. Men cementbruk är nog dyrare än vad man tror, just för att det går åt mer än vad man tror. Så det är nog det svåraste och mest kostsamma i erat projekt.. Ny brunn kanske kostar 500..och välj då känt märke som puru


- Fast varför ska du gör det? Är det hål?
- nu är det litet rum och det är troligen billigare att byta... men det finns andra metoder också, går att ta in firma som sprutar plast inne i rören så håller det några år till.

Ifall det bara är rostflag som trögar avloppet så går det att spola bort med högtryck.


* ytterligare alternativ på golvmaterial vore golvmatta. Finns väldigt fina golvmattor idag men då krävs det ju firma som lägger den så det blir snyggt/rätt runt brunnar å så.
Fördelar som att blir tätt golv, det blir ett mönster ni gillar, det blir lite halvmjukt att gå på.. hurvida det är varmt eller kallt jämfört mot annat vet jag inte.
 
Redigerat:
Men så tätt som plastmatta vill man inte ha på speciellt stor yta i en källare.. (I övrigt har de numer fina våtrumsmattor!)

Jag tvättar ofta och föredrar nått som är relativt lättstädat, klinker är det..oavsett om man tycker det är kallt eller inte (en matta framför bänkarna/maskinerna fixar mjukheten och kylan iaf)..

Tycker själv polerad betong är grymt snyggt.. :)
 
Idag har vi köpt klinkers till gillestugan. Blev detta:
20151003_130619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vad heter det och vart är det köpt? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.