Du har fullständigt missuppfattat saken. Just utbudet av extra utrustningar är de moderna dossystemens stora fördel. Att sträva mot ett system där man tvingas anpassa anläggningen efter två bestämda dosutföranden känns inte som någon förbättring. Och det kan Jag säga trots att Jag inte lägger slang och sätter dosor hela dagarna.
 
Du ha även en felaktig uppfattning om oss som jobbar med "dosor", kommer det något bra "system" som fungerar bättre är vi rätt snabba att byta "system". Så inte har vi nått emot nya och bättre grejer för dom ger oss per automatik mer pengar i fickan då dagen är slut. Men däremot är det ytterst ovanligt att folk som sysslar med annat kommer fram med idéer som verkligen ger förbättringar och det gäller inte bara eldossystem, utan nyheterna kommer från dom som hos tillverkare i samarbete med yrkesmän tar fram nya produkter. Producenterna har fortlöpande kontakter med yrkesmän, där dom gör "studiebesök" och pratar utveckling.
 
Man kan använda skivfästen på en yttervägg. Oftast så bygger man en installationsvägg och får en 45 som installationsutrymme. så har man ju ångspärren mellan dessa väggar. och då "kan" man sätta skivfäste om de skulle vara. Detta endast snarare för att slippa borra i plasten mer än nödvändigt. För så fort en yttervägg blir dubblad om man så säger så sitter dosan där den sitter ändå. Slangen hindrar den från att falla ner in i väggen och att falla ut kan den inte göra pga sin storlek och apparaten som man skruvar den i hindrar ju dosan från att åka in i väggen plus att både plast och isoleringen håller emot lite.

Men som sagt. Vi som håller på med det dagarna i ändå gillar vårat val av material och vill kunna bygga ihop det som funkar för stunden. En ultra komplex dosa som allting sitter på blir bara jobbigt att arbeta med och onödigt dyrt. Finns det en färdig produkt för det jag behöver X antal av så beställer jag det. Behöver jag bara någon enstaka så beställer man en färdig modell eller bygger ihop det själv. ibland behöver man lösa problem på plats och då går det inte att beställa och vänta till dagen efter på grejorna.

Att förbättra en elcentral går alltid. löstagbara insatser/din-skenor. Snabb plintar för PE och N. Rörmuffar istället för ut slagshål etc etc. Listan kan göras långt på massa saker som gör arbetet smidigare och en bättre installation. Sen i slutänden så bara lampan lyser så är alla nog lika glada.

Men billigt material straffar sig oftast med en högre monteringstid dvs blir momentet dyrare och oftast så handlar det hela om att tid är pengar.
 
Det var väldigt vad ömma tår det var här då.
Jag har ju inte ens kritiserat er som jobbar med dosorna, utan tillverkarna av dosor...
Ni har dessutom helt missat min poäng, jag vill bara kunna fästa en apparat dosa enkelt och effektivt i en regel.
Vi kan begränsa diskussionen till träreglar.
Om dosan har en massa påbyggbara finesser eller inte är egentligen inte intressant, det är momentet fästa som jag tycker fungerar uselt.
Alltså: Antingen hammare o spik (funkar bara om man har plats att svinga hammaren), eller extremt långa skruv, eller en extra konsol.
Ni som jobbar med det har då en annan uppfattning? Eller är detta möjligt att förbättra?
Lite tröttsamt att få höra hela tiden att jag inte kan ha några vettiga ideer för att jag inte är "proffs" på ert område.
 
Och du underkänner ju det väl fungerande regelfästet. Jag säger inte att det inte kan komma något ännu bättre men det slår din komplexa lösning enligt mitt sätt att se på saken.
 
tuktuk skrev:
Och du underkänner ju det väl fungerande regelfästet. Jag säger inte att det inte kan komma något ännu bättre men det slår din komplexa lösning enligt mitt sätt att se på saken.
Exakt vad är komplext i min lösning?
 
En dosa som bara funkar med träreglar är ointressant, i alla fall för mig. Jag vill ha en som fungerar i alla tänkbara och otänkbara fall. Och när du presenterar den kommer jag att köpa den och du kan om du vill luta dig tillbaka och räkna pengar. Och du måste väl hålla med om att det är lite konstigt att jag och mina gelikar inte ser det problemet som du vill lösa. Vad beror det på??????
 
Om du bara ska ha två typer dosor blir det ju med tio stutsar annars kommer du blir tvungen att sätta fler dosor för att hålen inte passar med din önskade anläggning. Komplex blev nog fel ord, Jag menar bara att det blir oerhört krångligt att ersätta de system som finns bara för att kunna skippa ett valbart tillbehör.

Jag har helt enkelt en annan uppfattning än dig, att det är oerhört mycket lättare att sätta dosor idag tack vare regelfästet än vad det har varit förr. Men vi lär inte komma till samsyn så Jag tänker bara önska dig en god natt.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Kolla bilderna i inlägg #39 i denna tråd:
[länk]]

Den länken ovan fungerar inte för mig, men efter lite justering fungerar den:
[länk]
Verkar fortfarande finnas en bugg i BH här.
 
elmont skrev:
En dosa som bara funkar med träreglar är ointressant, i alla fall för mig. Jag vill ha en som fungerar i alla tänkbara och otänkbara fall. Och när du presenterar den kommer jag att köpa den och du kan om du vill luta dig tillbaka och räkna pengar. Och du måste väl hålla med om att det är lite konstigt att jag och mina gelikar inte ser det problemet som du vill lösa. Vad beror det på??????
Ska du köpa den eller ser du inte problemet..?
Var skrev jag att den ska funka med träreglar?
Jag håller på med problemlösning här, och fokuserar just nu på träreglar.
 
tuktuk skrev:
Om du bara ska ha två typer dosor blir det ju med tio stutsar annars kommer du blir tvungen att sätta fler dosor för att hålen inte passar med din önskade anläggning. Komplex blev nog fel ord, Jag menar bara att det blir oerhört krångligt att ersätta de system som finns bara för att kunna skippa ett valbart tillbehör.

Jag har helt enkelt en annan uppfattning än dig, att det är oerhört mycket lättare att sätta dosor idag tack vare regelfästet än vad det har varit förr. Men vi lär inte komma till samsyn så Jag tänker bara önska dig en god natt.
Jag diskuterar som sagt inte kring hur många varianter det ska finnas, utan hur infästning i träregel kan göras smidigare. Tror du vi kan komma till samsyn där?
 
Mikael_L skrev:
Kolla bilderna i inlägg #39 i denna tråd:
[länk]

Så ser du lite monteringsexempel.
Läs gärna hela tråden, där ger jag ett ganska uttömmande svar för min inställning, samt vilka dosor jag valde till det egna huset och varför.
Japp, förstår varför du valde som du gjorde. Och jag hade redan bilden klar för mig ungefär vad de olika tillverkarna av apparatdosor erbjuder.
De duger inte. Ej rationellt system för iaf träreglar som är det enklaste problemet.
 
I #49 skriver du om reglar och hammare och spik eller långa skruvar då tror jag i min enfald att det måste handla om träreglar. För varken långa skruvar eller spik fungerar så bra om man inte har trä att fästa emot.
Ps
Och i nästa inlägg säger du att det är infästningar i träreglar det handlar om ??? nu hänger jag inte riktigt med??
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.