tommib
Vad är problemet egentligen karlmb? Att du inte kan få fast dosan i ett utrymme med kort cc-avstånd?
Lägg upp en bild på ditt problem så kanske någon kommer på något bra sätt att lösa det som du inte har tänkt på.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
karlmb skrev:
Jag diskuterar som sagt inte kring hur många varianter det ska finnas, utan hur infästning i träregel kan göras smidigare. Tror du vi kan komma till samsyn där?
Inte just nu. Elkos regelfäste är i mina ögon det bästa som finns, men visst om du eller någon tar fram ett lika kompetent system som VP-2 eller elkos röda så kan Jag alltid ändra mig. Så upp till bevis i teorin tillför inte ditt tänk något för yrkesmontören. Men framtiden lär visa vem som har rätt. För egen tillför inte den här tråden längre någonting så i väntan på en produkt att prova så Auf Wiedersehen
 
elmont skrev:
I #49 skriver du om reglar och hammare och spik eller långa skruvar då tror jag i min enfald att det måste handla om träreglar. För varken långa skruvar eller spik fungerar så bra om man inte har trä att fästa emot.
Ps
Och i nästa inlägg säger du att det är infästningar i träreglar det handlar om ??? nu hänger jag inte riktigt med??
Det är helt rätt slutsats du drar, elmont! Jag vill diskutera fästa på träreglar!
Så, går detta att förbättra?
 
tommib
Vill du diskutera bara för sakens skull eller har du ett faktiskt problem?

Just bekymret att fästa på träreglar i ett smalt utrymme kan lösas genom att ha en sned kanal för en skruv i över- och underkant av dosan, men du måste då ha väggen öppen på båda sidor för att få vinkelstabilitet. Troligen är det lättare att då bara använda ett specifikt regelfäste. Elko har ju sina stålregelfästen, de går att slägga in i en träregel också om man vill, rakt framifrån.
 
tommib skrev:
Vill du diskutera bara för sakens skull eller har du ett faktiskt problem?

Just bekymret att fästa på träreglar i ett smalt utrymme kan lösas genom att ha en sned kanal för en skruv i över- och underkant av dosan, men du måste då ha väggen öppen på båda sidor för att få vinkelstabilitet. Troligen är det lättare att då bara använda ett specifikt regelfäste. Elko har ju sina stålregelfästen, de går att slägga in i en träregel också om man vill, rakt framifrån.
Nu börjar vi komma någonstans! Ja, en sned kanal på varje sida. Så enkelt, men ingen erbjuder det vad jag vet!
Vad menar du med att väggen måste vara öppen på båda sidor?
 
Som sagt kanske ett regelfäste eller en kottling som man fäster genom att skruva genom regeln dom få ggr det blir trångt? Regelfäste mm har man ju alltid i lådan tillsammans med alla andra detaljer man behöver om man jobbar med dosor och rör i väggar o tak samt oftast är det ju både trä och stålreglar i ett nyproducerat hus så det är viktigt att "tillbehören" lirar ihop så man inte måste kånka på flera olika sorter.
 
Det måste gå att göra ett enklare regelfäste. Alltså någon form av platta som du skruvar fast i regeln. Sedan klickar du fast dosan i det.

På enklare billiga dosor finns ju den funktionen att dosor kan hakas i varandra, när du vill ha en grupp med fler dosor. Varför inte en enkel platta att skruva i regeln, som sedan det redan befintliga fästet i dosan passar i.
 
Hur fungerar tex ABBs regelfäste???
 
tommib
karlmb skrev:
Nu börjar vi komma någonstans! Ja, en sned kanal på varje sida. Så enkelt, men ingen erbjuder det vad jag vet!
Vad menar du med att väggen måste vara öppen på båda sidor?
Du måste skruva från bägge sidor av väggen för att kunna få 90 grader mellan skruvarna och på så sätt uppnå vinkelstabilitet. Om du nöjer dig med halvbra stabilitet kan du skruva bägge från samma håll men då kommer dosan svikta lite (inåt).

Platta som spikas fast i regeln finns till t.ex. Elkos röda samt på Julas billiga dosor. Tror att den egentligen är gjord för stålregel men det går bra att få fast den i en vanlig träregel också. den bygger typ 2mm så man får kanske jacka ur regeln lite först.
 
tommib skrev:
Platta som spikas fast i regeln finns till t.ex. Elkos röda samt på Julas billiga dosor. Tror att den egentligen är gjord för stålregel men det går bra att få fast den i en vanlig träregel också. den bygger typ 2mm så man får kanske jacka ur regeln lite först.
Kan du länka till julas?
 
tommib
Ok, tack. Inte exakt som jag tänkte mig. Jag tänker mig en platta som man inte skruvar på framsidan av regeln utan på sidan. Men det kanske inte blir stabilt nog?
 
Eller varför skulle det inte bli det. Tänk dig eklos vilkeljärn, men du bruter av den delen som sitter i dosan. Skruvar fast den i regeln och klickar sedan fast dosan. Då slipper du ju fräsa dort i regeln för att den bygger för mycket
 
tommib
Jag förstår hur du menar. Men har du plats att skruva fast den så har du kanske plats att skruva fast dosan med dess integrerade fästen också. Visst, det finns säkert enstaka situationer där det inte är så. Frågan är hur ofta det inträffar.
Vitsen med den här är väl framför allt montering på stålregel där du inte kan skruva...
 
Sant. Jag försöker bara lösa Karlmbs problem :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.