Janus82, Har du använt RÄTT dosa för skivtjockleken kommer dosan att pressas mot skivan och bli stum när du skruvar fast "apparaten" har du en dosa som inte är avsedd för den skivtjockleken du ha fungerar det inte.
martinradbo, läs även andra meningen OCH jag har troligen, under alla år, "provat" allt du nämner och mycket därtill.
 
Är dosan avsedd för den skivtjocklek du har eller mindre kommer den spännas fast när du fäster med skruv i fästringen. Och under förutsättning att du inte skurit bort muffar, öron osv på dosan när du monterade den.
 
Vad skönt att höra.
Det är rätt dosa med tanke på skivtjocklek och alla studsar och sånt är kvar så den bör sitta fint när det väl kommer i en "apparat". Jag vet som sagt inte hur och vad det var jag tänkte på när jag stängde till runt dosan men jag var nog lite överarbetad i höstas för normalt brukar jag inte släppa ifrån mig den sortens kvalité. Nu får i alla fall den här dosan sitta där den sitter och så ska jag se till att skärpa mig nästa gång jag monterar leker med rör och dosor.
 
Mikael_L
mitt förslag som nu kommer är ju ingen perfekt lösning, och ger sig kanske om några eller många år ...

Men vill du så kan du försöka peta in något slags lim mellan dosa och hål i skivan, och hoppas att det även kommer mellan anliggningsytor mot baksidan av skivan.
Kanske smältlim. Troligen är silikon ett dumt val.

Direkt efter limningen drar du dosan mot skivan, du kan ha förberett "en pinne" med ett par hål i som passar dosskruvarna och alltså skruva dosan mot skivan medan det torkar/stelnar.

Kanske överkurs, men om den lösa dosan stör dig mycket är det kanske ett sätt.
 
Och för er som inte vet så finns det system där man limmar dosor och plastkottlingar, det fungerar utmärkt och används mycket nyproduktion.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Och för er som inte vet så finns det system där man limmar dosor och plastkottlingar, det fungerar utmärkt och används mycket nyproduktion.
Ett system är att limma mellan skivorna, avståndet avgörs av reglarna. Detta system funkar bra och blir stabilt.
http://www.elbutik.se/product.html/skivfaste

Men finns det något där man limmar bara mot ena ytan? Funkar det isåfall bra i praktiken?
 
-=fullmoon=- skrev:
Helt fel. Att det händer att någon enstaka dosa skruvas på insidan är väl "försumbart" Men att göra en hel installation av det då är det ingen elektriker med lite yrkesstolthet som varit i farten. Sen är det mycket man inte får som görs ändå. Men en så pass simpel sak.. jaa.. Suck.
Visst är det fel. Om jag fick montera dosor och dra slang själv skulle jag givetvis göra det, så det blev rätt. Men nu får jag ju inte det, utan måste anlita behöriga elektriker...
 
Man limmar fast dosan och fäster plastkottlingar i dosan, när man senare dubblar (sätter andra sidan) väggen passar plastkottlingen exakt mellan skivorna och dosan kan inte komma någonstans. Det lim man använder för att fästa dosan fyller bara sin funktion tills "baksidans" skivor är satta efter det trycks den fast av plastkottlingen.
Det finns många olika typer och bygghöjder det som jag har använt och som jag tycker fungerar bra är tex typ E1422238 eller E1424647 med tillhörande detaljer
 
Tack för tips och råd. Jag tänkte även ge lite feedback och återkoppling, har tänkt till idag... ;-)

Kommentarer under respektive bild.

DSC_0140.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra dosor, hålla nere kostnaderna, stabil fastsättning, inget pill utan rejäla prylar är mina ledord. Småpill som tar lång tid går bort, t.ex. Hole-in-one som jag helst undviker.

Där det är möjligt är ena sidan av väggarna monterade. OSB-gips till höger i bild simulerar detta. Borra med dosfräs, i med dosan, skruva in i OSB:n med montageskruv eller liknande. Sitter bra,, går snabbt, ingen extra kostnad.

När man ska dosa på väggsidan utan skivor kan man montera en bit OSB (till vänster i bild). Innan monteringen skruvar man dosan och kopplar slangen på baksidan av skivan. Man kommer inte undan hålsökningen för gipsskivan så småningom, men det är ändå minimalt med sådant meck. Planerar man vilken sida av väggen som man skivar (den som har flest uttag) så blir det ännu bättre.

I mitten (gul billig dosa) en annan metod. Skruva fast en regelbit ( i mitt fall en stående 45x70) och skruva dosan rätt på den. 70 mm + dosans 24 mm = 94 mm, så perfekt det kan bli på en 95-vägg.


DSC_0141.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VP-2-dosa (till vänster) med det som kallas skivfästen (för 95-vägg). Skruvade med var sin skruv i bakre OSB:n. Sitter fint men kostar sina kronor, säkert mer än 30 kr för dosan och ytterligare 15 kr för skivfästena.

DSC_0142.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VP2 med dess regelfästen. Här använt två stycken, skruvat i bakre OSB:n. Sitter så klart superbt med till hög kostnad utan egentlig anledning.


DSC_0143.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VP2 med regelfäste skruvat i en träregel. Kommer inte använda denna metod, bygger för mycket utåt på regeln, samma sak mot stålregel.


Som tidigare sagts, ofta går en billig dosa bra men för flerfacksinstallationer är VP2 bra. Kör ni med dubbeldosa om det är två-fack, eller två enkla VP2:surprised:r ihopkopplade? Prisskillnaden är minimal.
Tre-fack, en dubbel + en enkel?
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Inte regelfästen på den enklade sidan. Man ska dra långa skruv i bak på dosan in i OSB:n.

Och angående att regelfästen bygger för mycket... Gör man rätt och sätter en gipsskivor i det stora hålet så att skruvskallen försänks så är det endast 2-3 mm som fästet bygger. Men om man kör montageskruv i dom små hålen så att hela skruvskallen sticker upp så blir det naturligtvis illa. Men då har man inte heller monterat rätt.

Vill man vara extra noga så kan man med stämkniv hugga bort en bit av regeln.

//Patrik
 
Mikael_L skrev:
Annars kan du möjligen överväga att göra som jag gjorde, köpa en hyggligt bra dosa att använda överallt där det fungerar ganska bra och VP-2 där nyttan med den är riktigt stor och andra dosor knappt går att använda.

Jag körde på Biltemas billiga Etman-dosa med justerbar ring till det mesta, något runt 150 st, och sen ca 20-30 st VP-2 dosor för vissa montage där de billiga dosorna blir knöliga, t.ex. alla lodräta flerfacksmontage och ställen där 20mm rör eller många rör ska in.

Jag har skrivit lite i dessa trådar om detta:
[länk]
[länk]
[länk]
Jag letar nu efter den där billiga men hyfsade dosan.
Insåg idag att den gula Rutab som jag visade på bild i förra inlägget bara har plastclips och inte i metall för flexslangen. Annars var den väldigt bra då den bara bygger 23-24 mm (för OSB + GIPS).

Kollade på Biltemas också och deras billiga dubbelgipsdosa bygger 26 mm och går bort. Däremot den för enkelgips, dess ring går att skruva ut till 23-24 mm vilket kanske får bli så jag gör.

Annars den gröna Schneider BP-202 som någon föreslog, den får jag för 11 kr plus moms, frågan är om den har metallclips eller inte?

Någon med fler förslag på dosa i 10-kr-klassen?
 
Mikael_L
martinradbo skrev:
Jag letar nu efter den där billiga men hyfsade dosan.
Insåg idag att den gula Rutab som jag visade på bild i förra inlägget bara har plastclips och inte i metall för flexslangen. Annars var den väldigt bra då den bara bygger 23-24 mm (för OSB + GIPS).
Det ser ut som att den som Biltema har för 9:- (10-pack) fortfarande är samma, dvs den jag använde.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Apparatdosa-46237/

Utskruvbar ring, så jag körde med grön enkelgipsdosa på de flesta ställena och har helt enkelt skruvat ut den 11mm för att motsvara OSB'n i min OSB+gips-konstruktion.

På en del ställen i yttervägg (ytterväggar där jag har korsreglat med 45mm regel som ett isolerat installationsskikt) satt jag en bit överbliven panelbräda i 22mm tjocklek, vågrätt på de stående reglarna och sen skruvade jag gul dubbelgipsdosa med 41mm gipsskruv mot denna så blev det ganska bra höjd mot färdig väggyta till sist. Och stabilt som tusan.

Jag tycker fortfarande att den här var en ganska bra enkel dosa där dess begränsningar inte blev något problem, dvs för de flesta enkelmontage av uttag och strömbrytare. Men vid vissa ställen, främst några lodräta flerfacksmontage hade denna serie av dosor gett mig ordentligt gråa hår så där körde jag med eljo's VP-2 istället och var lycklig hela dan över detta. :)


Men hursomhelst så finns det fler som har denna dos-serie, t.ex.
https://www.jula.se/apparatdosa-412011
http://www.bauhaus.se/apparatdosa-gron-e-gips-1.html

Jag skulle bara önska att dom tog fram lite extra tillbehör, t.ex. en stuts som går att ansluta i dosans sida (vid stället där man kopplar ihop flera dosor), osv. Då skulle denna kunna bli en riktigt riktig kanondosa.
 
Nått du ev ska tänka på är att vissa billighetsdosor har en plast som brinner utomordentligt bra, dom dyra är självslocknande. Kanske bra att veta.
 
elmont skrev:
Nått du ev ska tänka på är att vissa billighetsdosor har en plast som brinner utomordentligt bra, dom dyra är självslocknande. Kanske bra att veta.
Jag funderar på hur viktigt detta är. Med så mycket trä i huset som det är, skulle det brinna ganska bra oavsett om oturen är framme.
Kan du förklara (jag är uppriktigt intresserad) varför man ändå bör tänka på detaljer i elinstallationen map brandrisken?
 
Blir det glapp i ett uttag (och lite hög belastning) kan plasten ta eld om det är "fel" dosor. Risken för "överhettning" ska inte överdrivas men är en realitet, inte minst om man använder "billighets" apparater som har minst sagt varierande kvalitet i sina beståndsdelar. Jag har sett mer än ett uttag som tagit eld pga hög last och dåligt matr. Risken är som sagt inte så stor men att för någon hundralapp i ökad kostnad säkerställa sig tycker i alla fall jag är rimligt.
Håller man på med husbygge kanske det finns bättre ställen att spara in pengar, merkostnaden för bra elmatr. är ju försumbar i helheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.