Jag har tidigare haft problem med "Vänta". Det fanns en bugg förr som gjorde att saker ballade ur om man hade för lång "Vänta" tid. Vet inte var gränsen går, men testa att minska till c:a 60 sekunder för att se om reglerna funkar för övrigt.
 
Jag har sedan långt tillbaka använt wait i upp till 2 tim. Har inte sett att det skulle ge något problem.
 
I den första regeln så är det inget som triggar den. Förslag: skapa en regel som testar om villkoret du har i if raden är sant som du har tidsbaserat t ex var 5:e minut och skapa en virtual switch som du sätter beroende på om villkoret är sant eller inte som sen triggar de reglerna du visar i din bild men med enklare if sats.

Wait som du har i övre och nedre regeln har ingen funktion, du har inget efter wait som ska utföras.

Samma för nedre regeln. Skapa en regel som kollar om vilkoret är sant som är tidsstyrt och skapa en virtual switch som du sätter beroende på om villkoret är sant eller inte som sen triggar de reglerna du visar i din bild men med enklare if sats.
 
Jag ändrade lite och la in en test var 5e minut och tog bort vänta, istället la jag ett spann på mellan 73-78% då inget händer. Virtual switch har jag inte testat så det skall jag, men nu verkar mina regler fungera.

bifogar bilden om någon mer nybörjare som mig undrar hur det ser ut.
zipabox-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Samt får inte LMST-606 Nexa att synas. Hur sätter man den i läsläge för Zipaboxen?
 
Någon som märkt att http inte fungerar att posta (via pushingbox i alla fall) efter senaste uppgraderingen?
 
Vilket knappande när man skall lägga in en KNX anläggning till zipato. 77 enheter med ca 60% av dom är dimmningsbara tog ett bra tag :) Men nu är det gjort. Är det bara jag som märker att boxen blir långsammare att synka ju fler enheter man har. Min egen anläggning är så långsam i synkning att jag ibland får time ut. Det positiva är ju att min box är snabb igen vid tex rörelsesensor som tänder belysning i badrum. MYCKET SKÖNT :)
Vet någon om det går att byta box utan att programmera om allt. Jag tänker vid tex åska som sabbar boxen.
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
Vilket knappande när man skall lägga in en KNX anläggning till zipato. 77 enheter med ca 60% av dom är dimmningsbara tog ett bra tag :) Men nu är det gjort. Är det bara jag som märker att boxen blir långsammare att synka ju fler enheter man har. Min egen anläggning är så långsam i synkning att jag ibland får time ut. Det positiva är ju att min box är snabb igen vid tex rörelsesensor som tänder belysning i badrum. MYCKET SKÖNT :)
Vet någon om det går att byta box utan att programmera om allt. Jag tänker vid tex åska som sabbar boxen.
Jag frågade Zipato om det när jag hade problem och fick byta min box. Och man är tvungen att göra om allt ifall den går sönder. Det är den största svagheten kan jag tycka. Jag har också problem att synka, måste nästan alltid starta om boxen vid synk. Annars så tycker jag att den fungerar bra nu.
 
Jag skulle vilja ha bättre loggfuktioner. Kunna logga under längre tid och få ut datan i excel eller ett google kalkylark.
Har försökt att leta efter detta men jag fattar inte hur man går till väga. Hur fungerar GS connector?
Hoppas någon är sugen på att förklara för mig.
 
Jag lyckas lägga till enheter, men så fort jag flyttar Zipaboxen dit jag vill ha den (mitt i huset) blir enheterna offline. Då är det som max kanske 6 meter till enheten längst bort.
Idag la jag till en enhet i badrummet (har totalt tre enheter) och när zipan stod i badrummet vid fick jag kontakt med alla tre enheter, även när den längst bort är tio meter bort. Men samma sak händer när jag flyttar den, alla enheter offline.

Jag börjar undra om jag har fel på min box. Det borde väl vara bättre räckvidd än så här? Har uppdaterat den, synkat, startat om.
 
mikael jtkg46 skrev:
Jag skulle vilja ha bättre loggfuktioner. Kunna logga under längre tid och få ut datan i excel eller ett google kalkylark.
Har försökt att leta efter detta men jag fattar inte hur man går till väga. Hur fungerar GS connector?
Hoppas någon är sugen på att förklara för mig.
Jag använder den. Fungerar bra. Skickar värdena vidare till open.sen.se.

Se här https://www.byggahus.se/forum/threads/zipabox.225675/page-45#post-2101208
 
Tack. Det fungerar bra.
 
MatforsLars skrev:
Någon som märkt att http inte fungerar att posta (via pushingbox i alla fall) efter senaste uppgraderingen?
VIsade sig att det måste vara text i BÅDE body och Header. Tog ett tag innan supporten kom på det:) Nu funkar det. Tyvärr så har ju tiden hoppat ur led istället, börjar bli lite trött på driftsäkerheten på zippan?
 
När vi ändå är igång på att fundera hur driftsäkerheten ser ut.....
Är det bara jag som får problem med regler som innehåller http sensorer. Det verkar som dom lever ett eget liv ibland och blir ej aktiva även fast jag vet att inget har påverkat dom. :( Eller är det skit framför tangentbordet :) Jag har länge sagt att boxen botar om någon gång då och då. Kan det vara så att man tappar sensorerna då ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.