Köpte en värmepump och saknade ett eluttag.
Fick ett utdraget nu av en bekant till familjen som är elektriker.
Ca 5m kabel och sen plockade in kabeln på en ledig dvärgbrytare.
Total kostnad
3700 SEK

4h jobb och Servicebil
Uttag 300 SEK
Kabel 300 SEM
Monterings Mtr: 150 SEK
Kollade snabbt på Bauhaus o materialet där kostar ca hälften.


Är detta rimlig fakturering i denna branch? Kan säga att han var här max 1,5h samt att 5 min förbesök och killen bor 500 meter bort.Känner mig rätt blåst, undrar hur man går vidare
 
Redigerat:
Rent krasst så är det så det funkar om man inte ber om prisuppgift innan.

Att han bor 500 meter från dig spelar ingen roll, det är ifrån firman man räknar restiden.
Men om han va där 1,5h så är det lite för mycket med 4h, 3h hade vart rimligt för det är sällan man fakturerar halvtimmar.

Uttaget och kabeln är för dyrt. Där kanske du kan få några kronor avdrag om du ifrågasätter det.
 
Det blir en väldigt hög timtaxa.
Sen tycker jag att 2,5h till resa mm är väldigt mycket tid.
 
maah skrev:
Att han bor 500 meter från dig spelar ingen roll, det är ifrån firman man räknar restiden.
Det kan väl ändå inte stämma. Om den faktiska restiden är mindre kan man väl inte fakturera mer?
Ex: Två kunder 5 mil enkelresa på samma ort. 4h hos varje.
Kan man fakturera bägge för 10mil samt tiden?
 
Mikael_L
Ja det är illa, helt klart.
Jag satt upp ett utanpåliggande uttag på en BRF häromdagen, borrade genom 40cm källarvägg, drog bara 1,5 meter kabel, satt upp en kopplingsdosa och skarvade i. Hade dålig arbetsställning hela tiden inklämd i ett fullbelamrat källarförråd.
Känns som att jobben var rätt likvärdiga, han fick lägga lite mer tid på inkoppling i centralen och längre kabeldragning, jag hade jobbet med 40cm källarvägg, som tog ca 1/2 timme med att borra, lägga in 12mm VP-rör, täta osv.
Mitt jobb klockade jag in på 2 timmar, men då var det nästan ingen körtid, då det låg nära och bra till.
Jag tog dessutom samtidigt en liten snabb titt på någon utomhusarmatur som inte lyste som det skulle.

Och jag tycker inte att jag var snabb där, trodde jag skulle hinna det på 1,5 timme innan jag började.


Men du skriver 5 minuter förbesök.
Om du har säg en halvtimmes resväg till hans firma och huvudsakliga arbetsområde så är det inte omöjligt att han har tagit för två turer ut till dig = 4 * 0.5 timme = 2 timmar.

Ja det är tyvärr så denna bransch fungerar. Jag själv försöker alltid planera jobben för att minimera resor och sånt, och handlar till flera projekt samtidigt när jag är hos grossisten osv, Och jag låter detta komma kunderna tillgodo om jag lyckas med bra planering.
Men vissa tar alltid någon slags maximal teoretisk restid och nyttjar detta till att kunna åka hem tidigare etc.
 
  • Gilla
santos och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
sblixten skrev:
Det kan väl ändå inte stämma. Om den faktiska restiden är mindre kan man väl inte fakturera mer?
Ex: Två kunder 5 mil enkelresa på samma ort. 4h hos varje.
Kan man fakturera bägge för 10mil samt tiden?
Ja det är tyvärr så det resoneras ganska ofta.
Att kund 1 och kund 2 har ingen aning om den andra kunden på nästan samma ställe som fick jobben utförda på samma resa, och därför har inte kund 1 ont av att bli fakturerad en hel resa tur och retur, och detsamma för kund 2.

Och i praktiken skulle det ju kunna bli så i verkligheten om kund 1 fick sitt gjort på måndag och kund 2 på tisdag.
Man kan vrida och vända på det i all evighet, ska kunden eller elektrikern ha nyttan och vinsten av en omsorgsfull planering.
Elektrikern kanske tar en risk iom att om något av dessa jobb drar ut på tiden så måste han kanske jobba över utan att få extra för det, eller åker på en extra resa likförbannat. Så vem ska tjäna på att planeringen görs omsorgsfullt?

Men jag tycker i alla fall att det är lite grisigt att ta mer betalt än det faktiska. Och man måste ju sätta ett värde i kundnöjdhet också.
 
Vad saker kostar på Bauhaus osv har inget med vad hantverkarna tar för priser.
Jag tror jag sett pris som 99kr för en packning heltotroligt men då har det nog varit så att hantverkaren köpt packningen för 99kr men sen fick 98% rabatt :p
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Får rätta lite... priserna var ink. moms
Timme 600
Servicebil 431
Monteringsmat 162
Eluttag 357
kabel 315

Jevlar vilka materialpriser
 
@TheGame: Du menar att de ta massa mer och vill tjäna på materialet eller att det borde vara dyrare på Bauhaus?

Respeng i detta sammanhang blir helt galet då förutsättningarna var att hans firma är 500m här ifrån och hans väg till kunder alltid måste passera oss i stort sett. Dessutom gav jag honom friheten att göra detta när han hade ledig tid och möjlighet. Det tog honom 1 månad från start till slut... .o så denna taskiga debitering.
 
Jag menar nog att dom vill tjäna en slant på materialet.
Sen ang el uttag så använder dom ju inte det billigaste utan snarare det med bäst kvalitet för det är enklare att jobba med oftast.
Men dyra märkesgrejer kan man köpa på jula bl.a också men där handlar dom inte för där får dom inga rabatter
 
Jag känner en som tog hjälp av kusin två, som har en egen byggfirma, att ändra lite i två dörröppningar. Personerna har lekt med varandra sedan dom var "nyfödda" tills några år innan detta hände. Det blev naturligt att dom träffades mindre å mindre ju äldre dom blev, när detta hände hade den ena haft familj i åtta år.

Kusin ett (den som ville ha jobbet utfört) hade köpt allt material som skulle behövas.
Snickaren tog fullt betalt (arbetstid och körsträcka), han behövde inte köpa något material, det enda som kostade snickaren var soppan till bilen, arbetet utfördes på en lördag.

En annan gemensam kusin tre till dom hjälpte oxå till, med elen, den personen tog inget betalt. Snickaren blev sur på kusin tre pga att den inte kunde komma direkt utan lite senare, snickaren "fick lite stillestånd" pga det. Kusin tre kunde inte komma direkt pga familjen, kusin ett (den som ville ha hjälpen) visste från början att kusin tre inte kunde komma direkt.

Varken kusin ett eller tre har idag någon kontakt med kusin två förutom när stora släkten träffas, det är knappt dom pratar med varandra.
Kusin ett och tre pratar ofta med varandra.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Skysodan skrev:
Dessutom gav jag honom friheten att göra detta när han hade ledig tid och möjlighet. Det tog honom 1 månad från start till slut.
Va snällt av dig :D
Oftast brukar hantverkare bara sitta hemma och vänta på jobb.

Materialet var lite dyrt (totalt 100-150kr) men är antagligen kvalité. Ska du jämföra med Bauhaus så bör det vara exakt samma material. Mycket de säljer är skit.
Ring och fråga om det inte blivit något fel med timmarna (om du känner det inte är någon du vill vara bekant med längre. Sånt här kan vara ganska känsligt.)
 
kanonkula skrev:
Va snällt av dig :D
Oftast brukar hantverkare bara sitta hemma och vänta på jobb.

Materialet var lite dyrt (totalt 100-150kr) men är antagligen kvalité. Ska du jämföra med Bauhaus så bör det vara exakt samma material. Mycket de säljer är skit.
Ring och fråga om det inte blivit något fel med timmarna (om du känner det inte är någon du vill vara bekant med längre. Sånt här kan vara ganska känsligt.)
Nej klart att jobbar hela tiden. Men vi bokade liksom ingen tid. Gav fria tyglar så han kunde passa in det när han ville.

När det gäller materialet så har jag såklart jämfört identiska artikelnummer från schneider. Finns för 100 sek på nätet. Men 155 på bauhaus.

Well han får ta betalt. Frågade om ett mindre jobb innan o fick mkt rimligare offert.
 
Mikael_L
Skysodan skrev:
Får rätta lite... priserna var ink. moms
...
kabel 315

Jevlar vilka materialpriser
Ja var det ca 5 meter kabel så blir det 50:-/ meter + moms, dvs verkar som att han kört GNP-prislisran rakt av.
Det är rätt svinigt, det har börjat gå upp för de flesta i branschen att detta inte är hållbart, dvs att köra rakt av med priserna på den där riggade prislistan, som elektrikern sen kan ha upp till 90% :x rabatt på.
 
Mikael_L skrev:
Ja det är illa, helt klart.
Jag satt upp ett utanpåliggande uttag på en BRF häromdagen, borrade genom 40cm källarvägg, drog bara 1,5 meter kabel, satt upp en kopplingsdosa och skarvade i. Hade dålig arbetsställning hela tiden inklämd i ett fullbelamrat källarförråd.
Känns som att jobben var rätt likvärdiga, han fick lägga lite mer tid på inkoppling i centralen och längre kabeldragning, jag hade jobbet med 40cm källarvägg, som tog ca 1/2 timme med att borra, lägga in 12mm VP-rör, täta osv.
Mitt jobb klockade jag in på 2 timmar, men då var det nästan ingen körtid, då det låg nära och bra till.
Jag tog dessutom samtidigt en liten snabb titt på någon utomhusarmatur som inte lyste som det skulle.

Och jag tycker inte att jag var snabb där, trodde jag skulle hinna det på 1,5 timme innan jag började.


Men du skriver 5 minuter förbesök.
Om du har säg en halvtimmes resväg till hans firma och huvudsakliga arbetsområde så är det inte omöjligt att han har tagit för två turer ut till dig = 4 * 0.5 timme = 2 timmar.

Ja det är tyvärr så denna bransch fungerar. Jag själv försöker alltid planera jobben för att minimera resor och sånt, och handlar till flera projekt samtidigt när jag är hos grossisten osv, Och jag låter detta komma kunderna tillgodo om jag lyckas med bra planering.
Men vissa tar alltid någon slags maximal teoretisk restid och nyttjar detta till att kunna åka hem tidigare etc.
Jobbar du som elektriker, det trodde jag inte? Har för mig att jag t.o.m. sett att du skrivit just "att du inte jobbar som elektriker"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.