@jschlyter
Kul att du har hittat till forumet.

Det stämmer att Siemens/Vanderbilt i tidigare firmwareversioner endast har haft stöd för SSLv3. Vilket de också fått mycket kritik för. Men som probeb skrev så har man tack och lov från version 3.6 förbättrat säkerheten betydligt. Den interna webbservern i SPC använder nu istället TLS 1.2 och kommunikationen från panelen till molntjänsten SPC Connect är baserad på EN50136.

//Göran
 
B
Så nu är det kört att köra 3.4.5 och direktkopplade appen?!?!??

Då kommer SPC Anywhere aldrig att fungera med iOS9?
 
Skulle kunna tänka mig att det kommer en uppdatering, det gjorde det sist det blev så här och då fanns SPC Connect redan ... Men i annat fall är det bara att uppdatera till 3.6 och köra SPC Connect i stället :)
 
Redigerat:
B
Då får vi hoppas på det snart...
 
Skäms att säga det men jag ligger fortfarande kvar på FW-version 3.2.5! Mobba mig inte ;) men den har liksom bara tuffat på och jag har inte haft nån egentlig anledning att uppgradera! Don't fix what's not broken brukar det ju heta! :D

Men nu tänkte jag ta tag i saken och hoppa upp till 3.6.6.

Försökte hitta rekommendationer om hur man ska gå till väga här i tråden, har för mig att jag sett dem, men hittar inte så jag ställer frågan direkt här!
Jag har alla filer nedladdade tror jag. Hämtade det jag kunde hitta hos Vanderbilt och från RilleRocks Dropbox. Har även laddat ner en konfig-fil från min LC.

Men ...
• Är det OK att bara köra direkt upp till 3.6.6?
• Använder inte "Områden" idag, behöver jag fixa det innan av någon anledning?
• Antar att jag kör först uppdatering på LC och sedan MAP och eventuella uppgraderingar på modem?

Något mer jag behöver tänka på innan jag tutar igång?

ps Jag ber om ursäkt om jag missat dessa tips tidigare i tråden!
 
gol skrev:
KristoferL. Tror det är den här tråden du far efter: [länk]

Tror slutsatsen var att det i princip gick att ta allt på en gång... men jag tycker nog att du för säkerhets skull ska ta det i några mellansteg.

//Göran
Toppen! Då ska jag set till att fixa det här i veckan! Har nog inte till gång till 3.4.1 men däremot 3.4.5 ... Det kanske funkar att gå 3.2.5 -> 3.4.5 -> 3.6.1 -> 3.6.6 ...
 
3.6.1 kan du nog hoppa.
Jag gick från 3.4.5 till 3.6.6 på en panel häromdagen utan problem.
 
Jag har aldrig fått problem med uppgraderingar. Alltid kört till sista från olika versioner.
 
Jag har med stort intresse tagit del av all värdefull information i denna tråd. Det är ett par frågor som jag inte har hittat svar på inför ett ev köp av ett SPC-larm:

1. Levereras SPC med stick propp eller kräver det en fast elinstallation? Måste systemet anslutas av en behörig elektriker?

2. Förutom ett traditionellt skalskydd med magnetkontakter på dörrar och fönster planerar jag för ett tillförlitligt yttre skalskydd med magnetkontakter i trädgården på ett par grindar samt en dörr mellan hus och garage-carport. Går det att få ett tyst larm från det yttre skalskyddet via e-post och senare förhoppningsvis via push medan skalkyddet på dörrar och fönster vid ett intrångsförsök larmar som vanligt via sirener och e-post. Tänker inte ansluta till larmcentral. Önskvärt är att enkelt kunna larma på båda skydden samtidigt. Ett komplement till det "tysta" larmet på det yttre skalskyddet skulle kunna vara att även få en mer diskret summer inomhus som kan väcka oss på natten.

Jag har redan några nätanslutna kameror utomhus kopplade både till en Synology NAS och ett Z-wavenätverk (VeraEdge), men efter vad jag har förstått så går det inte än att koppla samman Z-wavenätverket med styrning av belysning mm på ett enkelt och tillförlitligt sätt med SPC utan programmeringskunskap.
 
bengo skrev:
1. Levereras SPC med stick propp eller kräver det en fast elinstallation? Måste systemet anslutas av en behörig elektriker?
Ja. Ja.

bengo skrev:
Går det att få ett tyst larm från det yttre skalskyddet via e-post och senare förhoppningsvis via push medan skalkyddet på dörrar och fönster vid ett intrångsförsök larmar som vanligt via sirener och e-post.
Inget jag testat själv, men om man kollar på attributen man kan sätta på sektionsnivå så finns det en inställning som heter just tyst larm:

"Tyst
Om Tyst-attributet ställts in, avges inga hörbara/visuella indikationer för larmet, om centralen är frånkopplad visas ett varningsmeddelande."

bengo skrev:
...kunna vara att även få en mer diskret summer inomhus som kan väcka oss på natten.
Borde bara vara att konfigurera upp så att vid larm på aktuella sektioner aktiveras rätt utgång på vilken du sätter summern.
 
1. Men om centralen kan anslutas med monterad stickpropp som ingår i leveransen måste anslutningen då verkligen göras av en behörig elektriker. Arbetar inte centralen med 12 v efter trafon?

2. I manualen för installation och konfiguration står det om tysta larm: "Larmhändelsen rapporteras till LC". Innebär det även att tyst larm kan skickas till användaren som e-post via SPC Connnect?
 
bengo skrev:
1. Men om centralen kan anslutas med monterad stickpropp som ingår i leveransen måste anslutningen då verkligen göras av en behörig elektriker. Arbetar inte centralen med 12 v efter trafon?
Mitt svar var lite lätt tvetydigt ser jag nu. Anslutningen ska göras som en fast installation, dvs inte med stickpropp. Sen är det väl inget rent teoretiskt som hindrar att man drar dit en stickpropp men det är inte rätt och antagligen mindre "säkert". Eller vad nu skälet är.

bengo skrev:
2. I manualen för installation och konfiguration står det om tysta larm: "Larmhändelsen rapporteras till LC". Innebär det även att tyst larm kan skickas till användaren som e-post via SPC Connnect?
Det överlåter jag till någon som inte behöver gissa att svara på. :)
 
Det är rekommenderat (av larmbranschen tror jag?) att göra en fast installation av elen, eftersom risken att någon av misstag kopplar ur den blir mindre, och kanske nån skurk drar sig lite mer från att klippa kabeln.
Jag satte dock en stickpropp på mitt egeninstallerade larm, eftersom jag hade ett lämpligt sladdställ liggande och ett lämpligt uttag precis bredvid.

Generellt gäller väl att fast ansluten utrustning, typ ett trådburet larm, skall vara fast ansluten elektriskt också.
 
Redigerat:
Inga problem att ansluta via stickpropp så länge det görs rätt, (jordad anslutningssladd, gärna dragavlastad) dock inte godkänt om du har för avsikt att göra en klassad anläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.