Faktiskt inte, funderade länge på om dom skulle vara fasta eller justerbara och valde som du ser till sist fasta, har ännu inte känt något behov av att flytta någon hylla. Mätte in bästa mellanrummen väldigt noga innan jag satte måtten.
 
var utan tvekan hörnskåpet, ville ha en öppen del med hyllor och sen ett skåp, sågade nog bort mig minst en gång innan alla skivor blev rätt..

IMG_3553.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3557.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3561.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De öppna hyllorna fick också vila på kex, man tar vad man har dom glider in i spår i ekskivan

IMG_3668.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3908.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 12 till
  • Laddar…
Det där blir ju sjukt bra! Imponerande jobb.
 
Riktigt fina skåp! Är allting kexat?
 
Jättefint blir det !! Skynda skynda.. vill se mer :wow:
 
falkn skrev:
Riktigt fina skåp! Är allting kexat?
Allt är kexat och limmat, blir ruggigt stabilt, nån annan kommer att få jobba när det skall rivas om dom inte bara eldar kåken ;-)
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Ovanför kylen (eller "kallskåpen") blir 2 likadana 40% Frys och 60% kyl så bygger jag likadant som resten, gissar att utmaningen kommer den dagen jag skall byta och då behöver hitta nya som är 201 cm höga, den dagen...

IMG_3624.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klyver skåpet mitten men gör den hyllan endast halva djupet, framför mitt hyllan skall ett flingpaketen stå är det tänkt..

Jag bygger inge sidor utan det får utgöras av vanliga väggen, där för ser man en kant som håller dels framstycket dels botten

IMG_3586.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mer av samma sak, efter ett tag blir man ganska effektiv och när alla mallar etc är gjorda så skulle man nog kunna bygga alla stommarna på ett par helger. Nu tog det lite längre tid eftersom jag var ovan och inte hade alla måtten klara utan mätte och "tänkte" var efter jag byggde.

De två lådhurtsarna som skall stå åt fel håll mot matplatsen, ni ser att jag lämnat en väldigt hög kant i toppen "tom", det är för att bänkskivan kommer ha ett utstick på ca 15-20 centimeter så för att se vad som är i lådan så behövs lite luft..

IMG_3613.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under porslinsskåpen blir det ett brett skåp med tre dörrar öppet mellan inne i skåpet samt ett smalt som är tänkt till gömda lådor bakom två luckor

IMG_3617.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är diskbänkskåpet, en hurts det enda hörnskåpet som sen skall få en ikea karusell och längst till höger skall en inbyggnadsugns sitt, tänker sätta en häll ovan på, lite onödigt att kanske då en spis skulle varit billigare men det det blev bra i alla fall

IMG_3651.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt mot diskbänken blir det fler lådor, eftersom det är gott om golvyta så ökade vi bredden till 135 mellan stommarna, jag har även höjt lite eftersom vi är ganska långa så blir färdig bänk ca 92 centimeter

IMG_3652.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till höger över spisen skall det bli kryddskåp, det är bara 22 cm djupt för att det inte behövs mer..

IMG_3650.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PÅ ryggen av skåpen som står ut mot matplatsen så har jag hyvlat en panel i fura som jag blev väldigt nöjd med, kommer använda samma i hallen senare, även dessa stålen fick jag gjorda hos ToolBox och hyvlade dom i grannens 4 kutter

IMG_3646.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte måla allt i samma kulör men olika glans, snickerier taklist, foder fönster etc i 90, luckor och lådor i 40 också stommarna i 15 glans..

IMG_3647.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krokkodriljo och 4 till
  • Laddar…
Lite pyssligt att måla allt med pensel men vill man att det ska se ut som det har suttit ett tag och huset är gammalt finns inte så många sätt att välja på. Tycker dessutom att det är snyggt att ana penseldragen, ger lite ljusskiftningar

IMG_3654.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här ser man lådfronterna också som fortfarande är omålade

IMG_3655.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dom "felvända" lådhurtsarna

IMG_3658.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


är inte stormförtjust i väggfärgen men andra i familjen gillade den

IMG_3659.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hittade prisvärda bänkskivor på bauhaus, dom fanns som vanligt bara i en bredd och jag hade ju tänkt en skiva på runt 80 bredd på bänken ut i rummet, klöv den och kexade samma 2 stycken. Skall sägas att jag också köpt mig (eller rättare sagt fick i julklapp :D) en plano limpress (förövrigt ett fantastisk verktyg om man ska göra skivor...)

IMG_3663.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3666.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här ser man den bredare bänkskivan, alldeles lagom, inte för mycket men så det räcker att sitta och äta frukost eller göra läxor

IMG_3889.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


spishällen och facket bredvid som jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med, fick bli handdukar och brickor (blev senare främst skärbrädor som står där)

IMG_3667.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


närbild på vad det nu blev

IMG_3669.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Måste fråga, hur hög sockel blev det? :)
 
Snigla skrev:
Måste fråga, hur hög sockel blev det? :)
Blev o blev, jag gjorde den 12 cm på flit ;) fanns faktiskt en tanke just den gången, den skulle bli så nära samma höjd som golvlisten är och dom är 12,5 ungefär. sen var det bara att anpassa höjden på stommarna så det blev 12 cm kvar i botten till sockeln, lätt när man inte behöver anpassa sig till nån annans bygge utan kan göra som man vill...
 
  • Gilla
thellberg och 1 till
  • Laddar…
Snyggt att se lite hantverk! Gillas!!


//AA
 
Helt klart lättare, därför jag eg ville att vi skulle göra egna (alt Ikeas gamla stommar)..
Kan säga att Ikeas nya stommar ligger i garaget ;)

Blev medvetet val också, vi har för många projekt igång (både på gården och på annat håll). Men vi resonerade så att stommarna är inte det dyra i ett kök..så om vi vill bygga egna om fem år gör vi ingen större förlust..(tex har vi några av Ikeas nya stommar i tvättstugan och den ska renoveras med..då kan man ju flytta dem dit)

Men sockeln e irriterande redan nu.. 8 cm, vem kom på det liksom..suck.

Ditt kök är mycket inspirerade iaf, blir finfint! (y)
 
Tror det iof kom med på en tidigare bild men kakel satt jag ett sågat, tyckte nog att det var snyggt men med sågade kanterna var mina små misstag ganska väl synliga i släpljus

IMG_3890.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är lite extra avstånd mellan bänk och överskåp, 56 centimeter gör faktiskt ganska stor skillnad i känslan

IMG_3889.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstersalning är också gjord som i gamla delen, ser lite konstigt ut kanske men funkade bra...

IMG_3876.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så sitter det på plats (sitter fortfarande efter 8 år)

IMG_3877.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns fönster och kakel ganska väl klart

IMG_3909.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Väldigt snyggt!
Hur gjorde du med lådorna? Vilket Material och vilka expansionsbeslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.