harry73
Det får vi inte :(
Men jag tycker verkligen det ser bra ut än så länge. Och detgårimponera de fort när du berättar allt så här efterhand ;)
 
Kul att följa de olika momenten.
 
Eftersom både grävmaskiner och lastbilar åkt omkring i trädgården så var det ju inte så mycket kvar av gräsmattan.... tomten består av lera som nog skulle må bra att bli lite luftigare så jag tog hem 2 lass med mursand och la runt huset. Tanken var att det inte skulle bli så lerigt under byggtiden och sen var det bara att fräsa ihop sanden med leran....

Ja som sagt, vindpappen på väggar och råspont på taket var klart så då var det bara att rulla ut papp på taket och sätta upp gips på väggarna, sen i med fönsterkarmarna

IMG_2340.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började inse att det skulle bli tajt att få in taket under badrumsfönstret på andra våningen, man ser ett lågt 2 lufts fönster uppe på mitten av andra våningen

IMG_2343.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag slängde ut plyfa på bjälklaget så blev det lättare att jobba inne, passade ju bra då det skulle målas fönster. Alla fönster är köpta omålade med ett kulturglas i ytterbågen och energiglas i innerbåge för att få både hyfsade U värden men samtidigt ha kvar brytningarna av solljuset som faller in i huset...

IMG_2347.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


börjar nästa bli hemtrevligt :) tom radion på plats i "köket"....

IMG_2351.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


35x70 reglar spikades på gipsen för att användas som infästning för brädfodringen, syns till vänster i bilden, passade också på att få hjälp av plåtslagare att få tätt mellan fasaden och det gjutna vlavet som blir golv på farstukvisten

IMG_2371.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2372.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Underbart, ser fram emot fortsättningen! (y)
 
Det gamla huset hade spontade 2x6" brädor som brädfodring, på det 1x2" läkt. Båda dessa var hyvlade men höll trots hyvlingen full bredd och tjocklek. För att få till samma utseende så fick jag min på landet granne att såga virke i överdimension så jag kunde hyvla ned till 25x150 mm och 24x50 mm läkt.

Läkten har en hålkärl på vardera ytterhörn (som är ganska vanligt) men som har klart djupare profil än den som finns att köpa färdig, får alltså ett nytt stål tillverkat av Toolbox

Om ni kommer ihåg så kopierade jag det gamla husets knutar på förrådet, samma sak gjorde jag på utbygget, tycker det blir snyggt. Gissar att det är tänkt att efterlikna "romersk" pelare som försvenskats i historien.

IMG_2365.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även farstukvisten fick samma detaljer, nu är jag dessutom säker på att badrumsfönstret inte kommer få plats, tar ned och bygger om det till ett en luft, använder ena bågen och bygger ny karm, bågen går att kapa ned lite och ta bort överfalls listen så funkar det, har ingen närbild men så löstes problemet

IMG_2364.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den lokala sågen fick även stå för fönster och dörr foder, dessa var 2x5" (även här hyvlade). Jag valde att använda gran till brädfodringen och tall till läkt, foder och knutbräderna. Knutan är 220x220 mm.

IMG_2361.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plåtslagaren fick jobba även med fönster, inbillar mig att det blir bättre med galvade som målas i samma färg som foder än om man köpt för tillverkade...

IMG_2373.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönsterbågarna får en kulör som kallas grågrön och sägs vara en "kopia" av en nyans som användes när husen här byggdes, det stämmer bra med den färg jag skrapade fram på ett vindsfönster så jag väljer att tro på det ;)

Nu har jag också bestämt mig för att köpa en fräs och en justersåg, så endera så får jag bygga ett kök av billigt material eller så blir det inget...
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
Vad kör du gör bruk till putsen ?
 
Vanlig cementputs (styrkan som använts har varit mellan A & B bruk)
 
Redigerat:
Det tar ganska så lång tid att måla så fler i familjen fick hjälpa till, jag använde tryckat virke även till detta tak till både läkt och nockbräda. Man kan också se både plåtarbetet och det ombyggda badrumsfönstret

IMG_2378.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


takfotslådan såg inte så tjusig ut så jag rev ned den och spikade senare upp ny senare

IMG_2379.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man hur jag knäckt upp de sista takbrädorna för att inte få springan under tegel pannorna, dvs sista pannan får vila direkt på takfotsplåten, även toppen av "knutkrönet" kläddes med galvad plåt
IMG_2380.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Som jag redan erkänt så har jag nu bestämt mig för att använda köksbygget som ursäkt för att "få" köpa snickerimaskiner.
Det räcker ju inte med maskiner, dom måste ju stå någonstans också.
Källaren får alltså prioritet ett tag. I utbygget skall det bli ett pelletsförråd förutom "snickarbod". Pelletsen skall få bo innanför hjärtväggen och sen skruva iväg längs garagegolvet, svänga upp i taket under trappan för att sluta över den gamla oljepannan. Jag har bestämt mig för en Mafaskruv, vet att dom fungerar bra till spannmål från min uppväxt på landet...

men som sagt först lite puts

IMG_2401.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir fantastiskt fuktigt av nyputsade väggar, vi blandade putsen på plats med putssand (fick hjälp med putsen) så inte så mycket att köra hem från brädgården.. här kommer avloppet till köket gå upp

IMG_2402.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


O här inne skall pellets förrådetbyggas

IMG_2406.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser så sitter det gips i taket, ovanför gipsen sitter det råspont (vet inte var kameran var då..)
Allt skall sen målas vitt, väggarna med silikat färg
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Kameran var trasig ett tag gissar jag... här är i varje fall skruven några år senare när jag tröttnat på pellets och installerat bergvärme.. (återkommer till det)

Alla delarna utom "tomrören"

IMG_2679.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till vänster även den lilla skruven som kom med i paketet med brännaren

Här är Mafamotorn, den trycker för att slippa ha den hängande i taket

IMG_2676.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mafamotorn är ju trefas och brännaren ger signal om att den vill ha mer "mat" med enfas så jag fick bygga ett litet styrskåp med en kontaktor som slår till trefasen

IMG_2677.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man har hus får man vara lite alltiallo, kankse inte så bra på nått men ända klara av lite av varje
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vill ju ha det ljust i källaren, lite lågt i tak (219 cm ungefär ;-)) så det gör det extra viktigt. I taket har jag satt gips men så här i efterhand måste jag nog erkänna att spackling har övrigt att önska, tror jag drog på grovspackel en gång och sen slipade så fick det räcka...

IMG_2574.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Silikat färgen liksom absorberas av putsen, 3 kvadrat per liter....

IMG_2575.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


O pelletsförrådet putsat nu...

IMG_2585.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under farstukvisten blev det också lite plats, tänkte ha spånsugen där inne, och skivförråd längs väggen, precis lagom långt..

IMG_2577.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På golvet så rollade jag betongolja, billigare än färg och lätt att städa, på detta fina golv står sen dom efterlängtade maskinerna

IMG_2580.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag letade länge innan jag hittade "rätt" såg, det fanns massor att köpa men alla var enorma, skulle ha tagit hela golvet. Tillslut hittade jag denna Ulmia från 70-talet, perfekt för mig, visst lite glapp i glidbordet men helt inom acceptabla gränser

IMG_2589.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräsen var lättare, det fick bli en ny MorTens eftersom jag har en Hyvel från dom som jag är jättenöjd med. Deras fräs har också lite extra finesser med väldigt flexibel inställningar av spindeln, den går att vinkla 270 grader.....

IMG_2588.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I ärlighetens namn finns en nackdel med den flexibla inställningsmöjligheterna, det tar lite längre tid att ställa in fräsen rätt.... men jag tycker fortfarande att det är värt det
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
Väggen är byggd inifrån och ut så här, 13mm gips, 12mm plywood, 2x2" regel, vindpapp, 2x6" regel, vindpapp, utegips, 1,5x3" spikläkt, 1x6" hyvlade brädor, 1x2" läkt. Mellan reglarna satte jag stenull.
Eftersom viket inte var dimensions hyvlat så blev det mycket riktande, använde remsor av masonit till riktningen.

IMG_2426.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När isoleringen var på plats så upp med ännu ett skikt med vindpapp

IMG_2428.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När pappen var uppe så var det bara att spika dit liggande 2x2", en del pyssel, köldbryggorna som blir vid fönstren där regeln ligger rakt på den stående är ju svårt att undvika med detta sätt att bygga

IMG_2432.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2433.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen ska det ju bli kök i denna del av huset och skåpen blir nog ganska tunga, jag spikade upp lite extra reglar för att hänga överskåpen

IMG_2435.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser så sitter fönstret ganska högt, tänkte ha diskbänken under, gillar att titta ut när jag diskar men vill ju inte ha vatten på fönstret. Det kommer bli ca 25 cm mellan diskbänken och fönstretsundersida

IMG_2437.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2438.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det lilla fönstret till höger ska bli badrumsfönster

IMG_2440.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kommer ju att bli en öppning mot gamla huset, ska lägga en limträbalk under men är lite feg så jag bultar en 2x8" i väggen med franska träskruv medans jag jobbar

IMG_2442.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nästa moment blir att spika råspont i taket, oj vad trött i nacke och armar man blev av det...
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
Blir riktigt bra.
//Mathias
 
Tack, jo det tycker jag bog själv oxå... :)
 
Råspont i taket alltså, spikpistol från biltema kanske inte är så märkvärdig men den gjorde sitt jobb även denna gång. Nu är det även dags att börja dra rör till elen, såg nån som hade spottar i fönstren så det fick det bli vid matplatsen, en spott per båge

IMG_2563.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte även sätta spottar i taket, en grupp om 6 st i matberednings delen, en grupp om 4 vid matplatsen, 2 i hallen och 4 på farstukvisten, höll nästan på att glömma de 3 i badrummet, totalt alltså 19 stycken plus de 8 i fönstren, 27... sen blir det ju skåp också... Över hålen till spottarna skall det ju vara burkar som skydd mot värmen, eftersom det är gott om plats så är dessa 20x20x20cm stora

IMG_2599.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2598.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många rör blir det till alla dessa spottar

IMG_2486.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2624.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få alla rören att ligga still så spolade jag ut en hel flaska fogskum i ormboet

IMG_2607.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även om jag inte tänkt att använda vinden så spikade jag ihop en landgång mellan takstolarna, det ser ut som om det blir både sockel, foder och taklist över så dom kanske man kan slänga upp här?

IMG_2610.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ryggen på väggen som kommer vara sidan på kyl&frys, jag vill inte ha alla brytare för tätt utan lyfter isär dosorna lite, sätter kopplingsdosorna in i det som kommer gömmas av kylen..

IMG_2627.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
swoosh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.