Köksdelen blir nästan som ett ett G, kylarna mittemot spisen och diskbänk mittemot en utskjutande arbetsbänk, eller så kan man säga som ett U med kylarna ovanför...typ. jaja här skall kylarna stå, 2 dosor till uttag i änden av bänken

IMG_2626.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Över diskbänken hade jag tänkt att hänga 2 lampor. Bakom överskåpen dosor till ännu fler spottar...

IMG_2628.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen var det badrummets tur, regla upp väggar och dra el

IMG_2566.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bygger som ett litet skåp i hörnet av badrummet, drickaback o sånt. Sen är också avsikten att gömma både el och golvvärmefördelare i skåpet

IMG_2639.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pillar in lite kabel i skåpet

IMG_2642.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


centralen från baksidan

IMG_2689.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


skruvade också upp ett par inkapslingar nära centralen för att ha transformatorer i

IMG_2698.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2697.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Skrev ju tidigare att ytterväggen skulle vara plyfa och gips på insidan av regelverket, här ångrade jag mig, använde plyfa på innervägg men bytte till råspont på ytterväggen. Meningen var att få stabilare känsla och lite tystare, om det blev så eller ej kan jag inte säkert säga men det kändes bra :)

IMG_2645.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Månaga dosor på denna väggen, spis, ung, 2 vägguttag och 2 till skåp belysningen

IMG_2646.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På några ställen så var det lättare att förbereda en bit av väggen liggande

IMG_2647.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nu när väggarna är öppna och elen är klar så har vi kommit till VVS. Innan utbygget så hade jag köpt och använt en pryl som kallades "HotDog"

988.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den var väl kanske bra men att mjuklöda all VVS är nog inte riktigt enligt regelverket.

Jag började leta efter alternativ som kunde funka och som var lätt att lära sig som amatör. Efter lite surfande hittade jag Uponors Q&E system. Verkade både säkert och ganska enkelt att lära sig. Sen kom ju då frågan om man skulle ha råd / att det lönade sig / att köpa verktyg (det är ju kul med verktyg :D), egentligen så tänker jag som så att om jag kan köpa nu så blir nästa projekt billigt, ibland har det varit rätt tänkt ibland fel.

quick-and-easy-evolution-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Q&E systemet är ju anpassat till RiR slang så det fick det bli som val, när jag började så fanns bara kopplingar i mässing men nu finns även kopplingarna i plast.

Det fanns förstås eldrivna maskiner typ som en skruvdragare men dom var ju dyra, köpte ett handverktyg som hade 15, 18, 22 & 28 mm expander. Har sen kompletterat med 20 mm till golvvärmeslang. 28 mm är i tyngsta laget för handkraft men någon enstaka går, man kan fuska lite och värma med varmluft några grader så blir den lite lättare, håller bra tätt ändå.

1870295_1.jpg

Här skall då slangen komma upp till handfatet och sen gå vidare till duschen

IMG_2682.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


slang framdragen, den röda är till golvvärme fördelaren som skall sitta till höger i väggen (borde varit ett skåp men det är inspekterbart i varje fall så lätt att kolla om det skulle läcka

IMG_2717.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


det var rätt tufft att böja utan att "knäcka" slangen
Så vatten till badkar och toastolen

IMG_2714.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så tvärs rummet till diskbänken

IMG_2732.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


har inte så många bilder när det är kopplat o klart men här en från badrummet

IMG_4027.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ganska lång senare såg det ut så här från köks sidan sett...

IMG_3903.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3906.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_2730.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Då har vi kommit till värme, först isolering i golven, använde stenull i ytterkanterna och spån i mitten av golvet, spånet var egen tillverkat ;) annars hade man ju fått köra det till återvinning så det var ett bra sätt att slippa jobb. På skoj la jag DN i botten, tycker själv att det varit kul att hitta tidningar från trettiotalet när jag rotat runt i gamla golv och väggar så återgäldar det till nästa generation...

IMG_2755.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2758.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att bära golvvärmeplåtar så la jag i lite överbliven brädändar som stöd för en typ glespanel.. här ser man också att jag gjort uttag i kortlingar för golvvärmen

IMG_2766.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så på med de brädor som skall bära värmeplåtarna, egentligen lite overkill men virket låg i högen och nånstans skulle det ju ta vägen

IMG_2770.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2771.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här är plåtarna på i köket och hallen håller på att förberedas

IMG_2793.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


var lite pyssel att få till alla urtag

IMG_2791.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


badrummet har ju en annan konstruktion på golv, jag la vanliga golvspån och köpte lämplig fräs till överhandsfräsen

IMG_2710.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2708.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fräste spåren och la i plåtar

IMG_2737.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2738.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


plåt o slang

IMG_2744.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2750.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Olsson och 1 till
  • Laddar…
För att få känslan av att även utbygget är gammalt och hänger ihop med resten av huset så har jag ex tagit 2 dörrar från gamla delen, sätter fönster med samma profiler, sockel etc, även golven är ju viktiga för att få det att hänga ihop.

I matdelen ville vi ha samma furugolv som i alla andra rum, planken är ju "hemgjorda" på så sätt att dom alla är olika, i princip alla har olika bredd då jag tagit ut maximalt ur varje stock.

Samtidigt så är ju vattenstänk från disk inte så lämpligt på trä, inte heller i hallen med blöta skor, vill man ju ha trägolv, så vi bestämde att lägga linoleum i köksdelen som sen får gå vidare ut i hallen och entrén.

Tänkte att visst skulle det vara snyggt att ha en fris runt, tog klart mer tid än jag insåg när jag bestämde detta, dels så var ju planken tvungna att ha väldigt "rätt" fukthalt för att inte krympa, dels krävs mer precision.

IMG_3600.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till vänster ser man plankhögen som legat där 4-5 veckor för att bo in sig i rummet...

här är frisen mot hallen

IMG_3930.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Ingen ram till golvbrunnarna?
 
Grafström skrev:
Ingen ram till golvbrunnarna?
Inte säker på hur du menar men brunnen sitter i spånen, skruvad, under brunnen så är det en regel. Cc 30 på bjälklaget som dessutom är 3x9 så brunnarna sitter kloss i mellan.
 
Ja nu har jag ju köpt snickerimaskinerna under premissen att jag skulle bygga köket själv för att på så sätt kanske gå jämt upp.

När man aldrig har byggt ett kök så finns ju lite att fundera på, jag brukar alltid söka på nätet och titta hur andra gjort, kikar gärna in i skåp hos vänner för att se olika lösningar (osäker på om dom tror man är fullt frisk)

Till att börja med skulle ju köket ritas och sen mäta allt som ska in i skåpen då man har full frihet att välja bredder och djup som man tycker.

Efter lite funderande så kom vi fram till att överskåpen på ena sidan där porslinet skall stå skulle vara lite djupare än standard, dom fick bli 330 mm djupa.på andra väggen där det skall vara kryddor o annat så minskar jag ned djupet till endast 220 mm för att få ett smäckrare intryck.

Hörnskåp tycker jag är knepigt att få till bra utnyttjande av, visst karuseller men i alla fall känns det lite slöseri.
Bestämde därför att på ena sidan av det U som köket är så vänder jag skåpen ut mot matplatsen och sätter dit lådor.

Apropå lådor, här fick jag fundera ett tag, av en slump var vi på IKEA och min vana trogen så dissekerade jag deras skåp. på ena sidan av lådan hittade jag då namnet Blum..

Hem och söka på nätet då visade det sig att nästan alla kökstillverkare använde Blum lådor, inklusive IKEA (nu har dom slutat men 2006 gjorde dom det).

Planen blev alltså att köpa lådor utan fronter från IKEA, även en karusell till hörskåpet köptes där.

Luckor fick man också åka runt och titta på, gillar falsade enkla, såg ett gångjärn hos Ballingslöv tror jag det var så jag ringde och frågade om jag kunde köpa gångjärn av dom, det fick jag även om dom inte riktigt var vana den typen av försäljning.
Handtagen hittade vi hos Lundell& Zetterberg.

Så, hur ska man då bygga??? hade tänkt att använda MDF i stommarna och nog tänkt skruva ihop dom, vid närmare eftertanke så insåg jag att det var inte det bästa sättet, sprickor och spackling och förmodligen lite rangliga skåp. Det skulle ju bli bra, bättre än köpta!!
Bara att köpa en maskin till ;-) fick bli en kex, var ju när den var testad ett självklart val!

Börjar lite försiktigt med första stommen...

IMG_3529.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mäta noggrant och börja lära sig kexmaskinens inställningar första kexen infrästa

IMG_3530.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Vill ha lite arbetsljus (sen är det ju snyggt oxå) så spottar under skåpen. Tycker iof att det ser så där ut när dom sitter som hockeypuckar under skåpen, funderade en stund på hur dom kunde gömmas.

Det fick bli dubbla MDF i botten på skåpen blir dessutom mycket snyggare med en lite kraftigare avslutning. Fräste spår i den gömda skivan och borrade i den synliga undre, sen blir det pyssel att få i sladd gissar jag..

IMG_3525.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den undre skivan är hel och ska täcka 2 skåp, totalt ca 170 centimeter brett, ska bli 4 dörrar, tror det blir lagom och kan se lite "gammalt" ut hoppas jag, vill ju att det ska smälta in i huset.

IMG_3527.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålet som syns i bakkant är tänkt att gå upp till den eldosa jag satte tidigare bakom där skåpen skulle sitta. spåren är alltså mina "elrör"

IMG_3528.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu är en första batch producerad, går fortare och fortare ju mer van man är som med allt annat.....

IMG_3532.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bakkant fräste jag ur för att fälla in en rygg så dom blir riktigt stabila, kommer bli tungt att få upp dom på väggen, tur jag reglade rejält bakom...
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Då ska det monteras, kex och lim, sen på med limknektar, på bottenhyllan och en till högre upp sätter jag en förstärkning i ryggen som jag skall skruva upp skåpen i

IMG_3533.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två identiska klara

IMG_3534.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den släta ytan i ryggen ska kläs med samma "pärlspont" som övriga rygg...

Upp på väggen med båda och sen ska skivan under som spottarna dit, jag satte en tunn läkt mellan för att få rätt proportioner på "stolpen". Satte också i en mittstolpe som dörren skall gå mot

IMG_3550.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En massa slipande och några timmars målande (3 lager) så är detta resultat, stommarna målade med alkydfärg i 15 glans

IMG_3621.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3622.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3623.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kändes bra att ha klarat av att bygga de första, bara typ 15 kvar......
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
IKEA har BLUM i sina lådor nu också. Har precis monterat ett själv.
 
Där ser man, då är det fortfarande bästa sättet att få bra inredning om man bygger själv skulle jag gissa..
 
316097
Mycket intressant, rolig och givande tråd må jag säga!

Min fundering: hur står det sig prismässigt att tillverka sina egna skåp, om vi ser till material och inköp av maskiner, bortse från tiden, den har jag gott av ;)
 
Nu är det några år sen men jag la 16,8 på hyveln, 23 på fräsen, 15 på justersågen och nån tusenlapp på kexmaskinen, blir knappa 60 på maskiner.
Sen gick materialet på runt 20 -25 MDF, "innerlådor" gångjärn bänkskivor etc. så totalt under 90 för köket utan vitvaror skulle jag säga. Då är ju maskinerna kvar efteråt förstås...
 
Väldigt snyggt, speciellt med pärlsponten som rygg! Blir ju ett väldigt gediget intryck. Kanske man själv skulle prova åp då det är dags att renovera köket.

Men en fråga. Är det inte opraktiskt med att ha alla hyllplan fasta? Jag hade nog satsat på det mittersta fast och övriga lösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.