ska den kläs eller putsas eller målar man bara?
Borde ju funka att kakla den?
 
Claes Sörmland
Rörspisen ska putsas så att den blir snygg och gastät. Sen går åsikterna isär om man ska putsa med lerbruk eller kalkbruk. Kanske har någon här input i den frågan.

Traditionellt så målas rörspisen med limfärg (krita och animaliskt lim) eller kalkas vit.
 
M
Armera med hönsnät tror jag inte blir bra - blir nog för starkt.
Jag tror att själva problemet ligger i att du får (om du fuktar bra innan iaf) god vidhäftning mot tegel och gamla lerfogar, sen när leran bränns till tegel så blir den porös men hård och slits då sönder när de redan brända tegelstenarna rör på sig. Sedan håller det på så och nöts helt enkelt sönder.

Putsen invändigt är ju bara tänkt att hålla ett visst antal eldningar innan man ska göra om det. Typ en säsong med eldning varje dag är rimligt som jag förstått det, kanske två med bra bruk och lite färre eldningsdagar.
 
Claes Sörmland
Marcussjogren skrev:
Armera med hönsnät tror jag inte blir bra - blir nog för starkt.
Jag tror att själva problemet ligger i att du får (om du fuktar bra innan iaf) god vidhäftning mot tegel och gamla lerfogar, sen när leran bränns till tegel så blir den porös men hård och slits då sönder när de redan brända tegelstenarna rör på sig. Sedan håller det på så och nöts helt enkelt sönder.

Putsen invändigt är ju bara tänkt att hålla ett visst antal eldningar innan man ska göra om det. Typ en säsong med eldning varje dag är rimligt som jag förstått det, kanske två med bra bruk och lite färre eldningsdagar.
Ja, någonstans där hamnar jag vad gäller hållbarheten för putsen i kakelugnens eldstad. Jag tänkte mig mer att hönsnätet skulle kunna få den brända putsen att hänga kvar bom i eldstaden lite längre. I slutändan så ramlar den ju sällan spontant ned utan det är mer att jag kommer åt den med ved och liknande.
 
Grymt bra jobb du gjort. Denna kommer bli riktigt fin. En fundering. Hur nära får stosen vara taket?
 
Claes Sörmland
gogu skrev:
Hur nära får stosen vara taket?
Jag har funderat på samma sak och jag tror att jag ställde samma fråga i någon tråd. Traditionellt så ligger skorstensanslutningen i kakelugnar/rörspisar nära tak. I t ex det här huset från 1920 så är avståndet cirka 20 cm mellan det tegel som klär stosen på den gamla kakelugnen och de pappspända taken. Det kan tyckas vara ett kort avstånd men röken har relativt t ex en braskamin låg temperatur och man eldar bara kortare perioder (maximalt en brasa med ett inlägg på morgonen och en på kvällen).

Taket överstiger således rimligen inte 80 grader C vid användning av en kakelugn vilket är brandskyddskravet. Sen är det väl bara att hoppas att sotaren delar den bedömningen vid brandskyddskontrollen.
 
apropå 80 grader, tidigare i tråden syns en plåtstos som ser ut som aluminium, jag funderade lite då om det var rätt val med aluminium. Är temperaturen bara 80 bör det funka.
 
Claes Sörmland
Claes Sörmland skrev:
Rökgastemperaturen ligger nog under 200 grader C vid eldning. I alla fall enligt mätningar:

[länk]
Mycket intressant läsning! Hittade dock inget på Anders Murares hemsida om att de gått vidare med utvecklingen. Nån som vet?
 
Mycket intressant och kul läsning för en pyroman som mig.

Går rökgasen alltid samma väg, eller eldar man först upp ett drag i skorstenen innan man stänger nåt spjäll som tvingar rökgasen att ta omvägen ner och upp igen?
 
Claes Sörmland
Gabbe1 skrev:
Mycket intressant och kul läsning för en pyroman som mig.

Går rökgasen alltid samma väg, eller eldar man först upp ett drag i skorstenen innan man stänger nåt spjäll som tvingar rökgasen att ta omvägen ner och upp igen?

Rökgasen går alltid samma väg men man tänder vanligen med helt öppet spjäll och öppna dragluckor för att få igång elden. Sen sänker man draget genom att stänga luckorna och skjuta till spjället lagom mycket så att det brinner långsammare. När det bara är glöd kvar rör man om en gång och stänger till spjället ännu lite mer (utan att kolmonoxidförgifta hela hemmet).
 
Claes Sörmland
Nästan färdig för putsning. Det behövs nog ett skift till på krönet för att det inte ska se för mesigt ut.

IMG_2004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ValterP och 15 till
  • Laddar…
Otroligt imponerad av ditt arbete!
Och trevligt att du delar med dig av så många lärorika tips.

Men idag när jag såg sista bilden så reagerade jag plötsligt. Har du inga sotluckor nedtill???
Säg att jag ser fel; eller att det är tänkt på något smart sätt som är annorlunda än mina kakelugnar.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sotluckorna sitter inne i eldstaden:

IMG_2006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade någon idé om att det kändes bra att inte göra fler hål i skalet än nödvändigt. Nu så här efter allt murande så känns det som om jag lika gärna kunde ha haft sotluckorna på sidan.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.