Jag har också kört panelgrund i våra pärlsponttak men lade även till ett steg med kvistlack för säkerhets skull, det kostar inte många kronor och tidsåtgången är minimal.
 
richardtenggren
Ja, jag tror det fungerar bra, alltid bra med hängslen och livrem men jag jobbar och tjejen målar där hemma nu. Så vi får köra på det vi har hemma :)
 
richardtenggren
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ett dilemma med mina lister, hur gör jag i detta hörn, två golvlister och ett foder ska mötas. I vanliga fall står ju fodret mot golvet och golvlisten går mot fodret. Innan hade vi plana lister där golvlisterna gick runt rummet och fodren stod på dessa. Men nu med våra profilerade lister fungerar ju inte detta.

En lösning är ju att använda kloss och avsluta golvlisten i smygen med en lite gerad snutt som ansluter mot klossen på samma sätt som fodret och den andra golvlisten. Men jag vill helst undvika klossar. det tråkiga är att problemet uppkommer på tre fönstersektioner till i resten av lägenheten.
 
richardtenggren
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satt dit täcksidorna på högskåpet igår, valde att skarva nertill då kylskåpet döljer skarven.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tydligen är inte taket helt i våg så kommer bli en liten list för att dölja springan, jag hade kunnat såga skivan i vinkel men lite väl trångt i lägenheten för att göra det.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kylskåpet på plats och även golvlisten.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det klyvda fodret på plats, förknoppade det mot golvlisten, var första gången och kunnat blivit bättre men lite färg och fog så.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Foder runt fönstren monterade, ka bara målas och spackla skruvhålen!


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite mer golvlister på plats!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterade även täcksidorna till bänkskåpen, klyvde en täcksida och satt den vinkelrät mot lådfronterna/täcksidorna för att täcka glipan mellan diskmaskin och den andra täcksidan. Sköt och limmade fast denna.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är den "andra" täckskivan alltså, sköt fast den med en spik plus lim för att kunna skjuta in diskmaskinen utan att det lossnade, då jag inte hade tiden att vänta.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I morse så fortsatte jag med fodren mot hallen, denna gång lyckades jag bättre med förkroppningen, fodret är inte fastsatt här.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så blev det, det vänstra fodret får jag måla innan jag fäster det för att slippa riva bort lådor och ugnar för att komma åt och måla.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på geringen för att få ihop profilen.
 
richardtenggren skrev:
[bild]
I morse så fortsatte jag med fodren mot hallen, denna gång lyckades jag bättre med förkroppningen, fodret är inte fastsatt här.
Ganska rejäl nivåskillnad där, blir det någon form av ströskel/trappsteg typ?
 
richardtenggren
AndersMalmgren skrev:
Ganska rejäl nivåskillnad där, blir det någon form av ströskel/trappsteg typ?
Precis, drygt 20 mm och dammsugaren fixar 15 mm. Först tänkte ha vi en 20 mm kvartsstav, men det fixar inte dammsugaren så tänkte klyva något med lite lutning. Har samma dilemma mot vardagsrummet. Men vet inte vad som blir snyggast.
 
Vår romba fixar inga av våra 1800-tals trösklar, löser det genom att ställa den i det rum som ska dammsugas innan vi går till jobbet, tyvärr kan den ju då inte hitta hem till laddstation
 
richardtenggren
Aha, vi har en neato botvac och eftersom laddstationen är placerad under sängen så är det jobbigt om den inte hittar tillbaka. Vi har två små hundar varav den ena hårar en del så vi kör den varje dag för att få bort så mycket som möjligt.
 
En sned tröskel kommer se fult ut, fixa en liten lös "ramp" som du kan ta bort vid besök eller försäljning :D
 
richardtenggren
Jag tänkte mig typ 20x30 mm och ena hörnet bortsågat så det är runt 5 mm kvar på varje sida, får såga upp lite och testa hur det ser ut och fungerar.

Ett alternativ är väl att printa ut större hjul till roboten, eller bara linda de befintliga hjulen med någon ohlandig tejp så diametern ökar.
 
richardtenggren
Har även satt lister och foder i hallen, ett foder saknas då jag fick migrän igår och vaknade med halsfluss idag.

Tyvärr insåg vi i helgen som var att vi visst fått genomslag i taket, var till färghandlaren i onsdags och fick hjälp av en dryg tant som ville få det till handhavandefel.
Hon hade då minsan använt färgen för fyra år sedan med gott resultat, en stund senare sa hon att hon då även använt schellack, ytterligare en stund senare hade Beckers gjort om färgen nyligen. Alltså högst irrelevant jämförelse, hon hävdade också att man inte kunde måla med Beckers snickerifinish på deras Panelgrund som hennes kollega sålt oss.

Vi försökte även intyga henne om att vi väntat drygt en vecka mellan grundningen och montering, sen ytterligare en vecka till slutmålningen, så skyllde hon på att vi målat innan grundfärgen torkat eller att luftfuktigheten var för hög, speciellt nu i augusti/september, men det hjälpte inte att vi gjort detta i juni, kunde ju vara fuktigt då med. Efter ett samtal till Beckers så trodde hon fortfarande att vi inte väntat på att färgen torkat mellan färgerna. Till slut erbjöd hon att deras reklamationsansvarige skulle komma förbi och kolla igår torsdag.

Så igår var han förbi, sa att det såg bra ut och sa att den färgen vi fått inte var nå bra, han hade varit till en målare med samma problem tidigare i veckan. Han sa att Panelgrunden endast fungerade vintertid och att Jotuns alternativ var det som fungerade bäst, så han skulle plockade ihop det och ny snickerifinish åt oss. Var förbi och hämtade det i går och tanten var ovanligt trevlig. Bra service, lite tråkigt att måla om allt bara!

Nog om detta, hur ska jag sätta taklisterna, vi har ju pärlspont i taket och putsade tegelväggar?
Jag har använt spikplugg till golvlisterna och fodren, men avståndet blir nog lite långt och osäker om det blir bra.

Kanske skulle man kunna kombinera lim mot väggen och skjuta dyckerts i taket?

Eller köper vi trekantslister som jag skjuter fast i taket, vi har ju dock lite glipor i hallen pga en miss, men det går nog lösa!
 
richardtenggren skrev:
Har även satt lister och foder i hallen, ett foder saknas då jag fick migrän igår och vaknade med halsfluss idag.

Tyvärr insåg vi i helgen som var att vi visst fått genomslag i taket, var till färghandlaren i onsdags och fick hjälp av en dryg tant som ville få det till handhavandefel.
Hon hade då minsan använt färgen för fyra år sedan med gott resultat, en stund senare sa hon att hon då även använt schellack, ytterligare en stund senare hade Beckers gjort om färgen nyligen. Alltså högst irrelevant jämförelse, hon hävdade också att man inte kunde måla med Beckers snickerifinish på deras Panelgrund som hennes kollega sålt oss.

Vi försökte även intyga henne om att vi väntat drygt en vecka mellan grundningen och montering, sen ytterligare en vecka till slutmålningen, så skyllde hon på att vi målat innan grundfärgen torkat eller att luftfuktigheten var för hög, speciellt nu i augusti/september, men det hjälpte inte att vi gjort detta i juni, kunde ju vara fuktigt då med. Efter ett samtal till Beckers så trodde hon fortfarande att vi inte väntat på att färgen torkat mellan färgerna. Till slut erbjöd hon att deras reklamationsansvarige skulle komma förbi och kolla igår torsdag.

Så igår var han förbi, sa att det såg bra ut och sa att den färgen vi fått inte var nå bra, han hade varit till en målare med samma problem tidigare i veckan. Han sa att Panelgrunden endast fungerade vintertid och att Jotuns alternativ var det som fungerade bäst, så han skulle plockade ihop det och ny snickerifinish åt oss. Var förbi och hämtade det i går och tanten var ovanligt trevlig. Bra service, lite tråkigt att måla om allt bara!

Nog om detta, hur ska jag sätta taklisterna, vi har ju pärlspont i taket och putsade tegelväggar?
Jag har använt spikplugg till golvlisterna och fodren, men avståndet blir nog lite långt och osäker om det blir bra.

Kanske skulle man kunna kombinera lim mot väggen och skjuta dyckerts i taket?

Eller köper vi trekantslister som jag skjuter fast i taket, vi har ju dock lite glipor i hallen pga en miss, men det går nog lösa!
Kör sättlim och skjut en kortare dyckert in i putsen samt i taket.
 
richardtenggren
Får testa det! Jag har 30 mm dyckerts nu, men köper några kortare sorter imorn. No-nails eller PL400/600? Pl600 ska lukta mindre och gå riva utan att väggen följer med precis som No-nails? Kakelväggen får klara sig med lim och dyckerts i taket?

Blir att förkroppa listerna i taket. Har två ytterhöger i taket i köket som geras.

Vi var förbi Ikea efter jobbet idag och köpte dörrar till hallgarderoben, blev bodbyn som vi tänkt måla om, då de kommer se rökskadade ut till våra vita väggar.
Vi valde bodbyn för att vi tänkt köra på en snarlik modell på dörrar i den andra hallen, fast då i pax-serien.
 
Jag körde 30 mm dyckert i 21 mm foder med PL600 bakom. Det verkar sitta..
 
richardtenggren
falkn skrev:
Jag körde 30 mm dyckert i 21 mm foder med PL600 bakom. Det verkar sitta..
Körde på det jag med, gick bra men lite bökigt, fick inte upp så många lister idag då vi gjort lite annat med. Fick upp sista fodret och satt upp dörrar på garderoben.

Men var bökigt att förkroppa taklister, jag skyndade mig iväg till biltema och köpte en geting, lite slipstift och slipskivor så kanske det går bättre. Får bli att fortsätta i morgon.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörrarna monterade, ska handla knoppar imorgon. Vi lär dock måla om dörrarna för att få rätt vitfärg.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla fyra på plats, det är ingen skarv av taklisten egentligen, utan ovanför garderoben sitter en lucka som döljer trafon till köket och en kopplingsdosa.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lådan ovanför centralen provmonterad för att få skaplig passning mot listerna.
Även fodren till ytterdörren monterade, blev en liten felsågning i veckan när jag satt det andra fodret så fick köpa en stump till som inte hunnit blivit grundad ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.