Hoppas det går att byta spottarna i köksfläkten så du får samma färg på ljuset som skåpen har :)
 
Ramnemark skrev:
Hoppas det går att byta spottarna i köksfläkten så du får samma färg på ljuset som skåpen har :)
Jo den lilla detaljen stör mig ganska mycket också, dock känner jag inte igen ljuskällan som någon standardvariant. Ska undersöka saken närmare någon regnig dag 😃
 
Det löser dig alltid. Hittar du inte i Sverige så finns den garanterat på ebay :)
 
Har tagit det lite lugnt de senaste dagarna och njutit av vårt fina kök. Har bara slipat och spacklat lite i garaget. Ett hörn behöver få en omgång spackel till men annars är det målningsdags. På tisdag kommer elektrikern och gör klart elen i garaget också. Måste bli klar där ute nu för nästa helg kommer veden. Tyvärr får det nämligen bli vedförvaring i garaget även denna vinter. Måste bygga någon form av förråd nästa år så jag slipper det. Frågan är väl mest bara hur det ska se ut, vart det ska placeras och om det även ska rymma något mer. Vore gött att få bort cyklarna ur garaget också.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag målat garaget första vändan på insidan. Det blir vanlig vit Beckers väggfärg på både väggar och tak så går det iaf att torka av lite. Ska måla andra vändan nu ikväll när barnen sover och så får det säkert bli en vända till imorgon. Elektrikern kommer på tisdag och gör den sista inkopplingen.

Funderar på om Biltemas LED-lysrörsarmaturer kan vara något? Någon som provat?

Ska försöka lägga upp någon bild när jag får lite ljus därute 😃
 
Då ska jag försöka uppdatera lite till av det som hände under 2014, nämligen att vi bytte fönster. Det har ni kanske redan sett på tidigare bilder från köket men iaf. När vi flyttade in satt det gamla och riktigt slitna tvåglasfönster som var både repiga, bruna och ruttna. Dessutom gick de flesta inte att öppna utan att bruka en hel del våld. Då fönsterbytet skulle utföras i oktober valde vi att ta hjälp av snickare för att få bytet avklarat så fort som möjligt. Vi flyttade även ut fönstren så att de går jämns med panelen och satte utvändiga foder. Detta gjorde att vi fick djupare smygar på insidan så att vi kunde integrera fönsterbrädan på ett snyggare sätt.

Jag började dock med att riva bort en massa dekorationstegel på fönsterväggen i köket för att inte det skulle störa de nya omfattningarna.
2014-10-13 10.49.13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riva riva (här kan man även se hur bruna och fina fönstren var)
IMG_2495.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya fönster på plats i vardagsrummet tillsammans med ny helglasad altandörr
2014-10-14 16.21.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-10-16 19.11.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framsidan på gång
2014-10-15 12.20.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi såg även till att få ytterdörren utbytt
2014-10-15 12.20.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-10-18 18.50.17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi bytte även ut all stående panel på huset så jag fick förvandla garaget till målarverkstad
2014-10-17 18.46.18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2564.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt
IMG_2568.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2884.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2887.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3083.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Just det om någon skulle undra så är det Trarydfönster med aluminiumbeklädnad, tror de heter Optimal. Dörren på huset kommer ifrån Diplomat och garagedörren kommer från Bauhaus (Sälen).
 
Idag när jag kom hem så hade de spårat i gräsmattan och lagt ner tomröret till fibern och det är ju bra att det är på gång. Något som inte var riktigt lika roligt var att de har kört av slingan till robotgräsklipparen på flera ställen. Hade jag vetat att de skulle komma idag så hade jag ju kunnat fixa lösa det på något bättre sätt. Men men man kanske inte ska gnälla när det snart finns fiber i huset 😃
 
image (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du som har en gammal 80talskåk har säkert en j-vla massa telefonuttag i en mängd rum? Ett tips kan vara att göra som jag gjorde, jag valde att sätta fiberboxen i köket där jag hade ett gammalt telefonuttag och en elkontakt i närheten. Sedan satte jag ett skåp över boxen, för den är inte särskilt trevlig att titta på. Jag ventilerade skåpet på sidan då jag inte visste hur varm fiberboxen blir och var inne på en liten fläkt om mera kylning hade krävts. Det har visat sig vara lugnt då den har varit stabil även under den varma sommaren.

Sedan har jag dragit nätverkskabel i alla gamla telefonrör i kåken. Jag sparade bara det första telefonuttaget och konverterade alla de andra till nätverk. Enkel match med dragtråd och man kan även använda de gamla telefonkablarna som dragtråd.
 
  • Gilla
iSnobben och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Skulle det kärva kan en person strö barnpuder tillsammans med den nya kabeln medan en annan drar med hjälp av den gamla kabeln
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Ropia skrev:
[bild]

Du som har en gammal 80talskåk har säkert en j-vla massa telefonuttag i en mängd rum? Ett tips kan vara att göra som jag gjorde, jag valde att sätta fiberboxen i köket där jag hade ett gammalt telefonuttag och en elkontakt i närheten. Sedan satte jag ett skåp över boxen, för den är inte särskilt trevlig att titta på. Jag ventilerade skåpet på sidan då jag inte visste hur varm fiberboxen blir och var inne på en liten fläkt om mera kylning hade krävts. Det har visat sig vara lugnt då den har varit stabil även under den varma sommaren.

Sedan har jag dragit nätverkskabel i alla gamla telefonrör i kåken. Jag sparade bara det första telefonuttaget och konverterade alla de andra till nätverk. Enkel match med dragtråd och man kan även använda de gamla telefonkablarna som dragtråd.
Faktum är att jag redan har införskaffat mig ett skåp som ska inrymma fiberboxen, router osv. Vårt första telejack sitter i tvättstugan och det är där jag ska placera allting. Har varit inne på om jag ska dra nätverkskabel men jag ska avvakta lite med det tänkte jag eftersom telejacken inte sitter särskilt strategiskt i förhållande till TV-apparaterna där jag har ett PS4 och ett PS3 som nog faktiskt är de enda prylarna jag har som skulle gå att ansluta med sladd till ett nätverksuttag. Så jag ska börja med en ny fräsch router är tanken och se hur långt det räcker.

Känner att det plötsligt blev ännu mera bråttom att få till renoveringen av tvättstugan då jag vill passa på att gömma undan fiberkabeln i väggen. Så imorgon (eller idag om man ska vara petig) kommer en elektriker och ska kolla vårt gamla proppskåp då detta ska bytas till en ny normcentral i samband med renoveringen av tvättstugan.
 
iSnobben skrev:
Faktum är att jag redan har införskaffat mig ett skåp som ska inrymma fiberboxen, router osv. Vårt första telejack sitter i tvättstugan och det är där jag ska placera allting. Har varit inne på om jag ska dra nätverkskabel men jag ska avvakta lite med det tänkte jag eftersom telejacken inte sitter särskilt strategiskt i förhållande till TV-apparaterna där jag har ett PS4 och ett PS3 som nog faktiskt är de enda prylarna jag har som skulle gå att ansluta med sladd till ett nätverksuttag. Så jag ska börja med en ny fräsch router är tanken och se hur långt det räcker.

Känner att det plötsligt blev ännu mera bråttom att få till renoveringen av tvättstugan då jag vill passa på att gömma undan fiberkabeln i väggen. Så imorgon (eller idag om man ska vara petig) kommer en elektriker och ska kolla vårt gamla proppskåp då detta ska bytas till en ny normcentral i samband med renoveringen av tvättstugan.

Bor också i kåk utan fiberuttag och kör allt trådlöst, dock spelar jag en del online och ville ha PS4:an trådad för bra respons. Köpte adaptrar av den här typen för att skicka nätverkssignalen via eluttagen. https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline/tp-link-tl-wpa4220kit/191332.8934/

Fungerar förvånansvärt bra, min uppkoppling är 100 Mbit och jag mäter upp 85 Mbit via adaptern.
 
laidback skrev:
Bor också i kåk utan fiberuttag och kör allt trådlöst, dock spelar jag en del online och ville ha PS4:an trådad för bra respons. Köpte adaptrar av den här typen för att skicka nätverkssignalen via eluttagen. [länk]

Fungerar förvånansvärt bra, min uppkoppling är 100 Mbit och jag mäter upp 85 Mbit via adaptern.
Okej ja man har ju hört lite blandat om dessa men då vet jag att du är nöjd. Vad får du för hastighet på det trådlösa och vad har du för router?
 
iSnobben skrev:
Okej ja man har ju hört lite blandat om dessa men då vet jag att du är nöjd. Vad får du för hastighet på det trådlösa och vad har du för router?
Jag kör på den här, har ett par år på nacken nu: https://m.prisjakt.nu/product/1311500

Nu var det ett tag sedan jag mätte trådlöst men har för mig att jag låg på ca 80 Mbit. Router på ovanvåning och mätning på undervåning, träbjälklag...
 
laidback skrev:
Jag kör på den här, har ett par år på nacken nu: [länk]

Nu var det ett tag sedan jag mätte trådlöst men har för mig att jag låg på ca 80 Mbit. Router på ovanvåning och mätning på undervåning, träbjälklag...
Okej då lär jag nog klara mig med trådlöst. Funderar på en Asus RT-AC87U. Den ska ju ha väldigt bra täckning enligt Asus själva iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.