badtastex skrev:
Jag tror det är svårt att få bättre bilder på ljuskällor och hur de upplevs men skriv gärna ut eller länka till de produkter du köpt från dem.
Se tidigare inlägg.
 
Förstås! Erkänner direkt att jag läst din tråd för dåligt. ;/
 
badtastex skrev:
Förstås! Erkänner direkt att jag läst din tråd för dåligt. ;/
Ingen fara :p
 
Bjuder på en kvällsbild :)

WP_20150917_22_28_02_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybehandlade golv. Andra behandlingen i gästrummet längst bort och första strykningen i hallen mellan sovrum, gästrum, matsal och kök i förgrunden. Behandlar gör jag för hand med Osmo hårdvaxolja matt (3062).
 
Köksbilder

Lite bilder på köket så långt det är färdigt.

Kök 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


V__53AD.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


V__CB54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


V__F10B.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
falkn skrev:
[bild]
Öppningen in till gästrummet "känns" lite trång när elementet står så nära dörröppningen, men det kanske är en fotografisk synvilla?
 
Fantastiskt projekt! Du måste vara eller blivit en riktigt duktig inredningssnickare efter detta projekt! Följer! Apropå radiatorerna så kan jag tycka att de borde ha flyttats till ytterväggen är så nära som möjligt. Platsen där de står på nu är typiskt för hur man drog in centralvärme för att byta ut kakelugnar eller i då nyproducerade fastigheter. Väldigt fina är de, men antagligen inte så effektiva och definitivt inte praktiska. Det finns en hel del tidstypiska radiatorer på marknaden så skulle göra sig bra under fönstren. Du tappar "lite charm" men vinner ett bättre inomhusklimat.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
roli skrev:
Öppningen in till gästrummet "känns" lite trång när elementet står så nära dörröppningen, men det kanske är en fotografisk synvilla?
På bilden ser öppningen mindre ut än vad den är, men visst är den lite trängre, dock är det väl inte radiatorn som är problemet utan att öppningsmåttet på höjden är något lägre än standard. Där finns ju dock en ingång även från köket med full bredd och höjd.
 
kuntri skrev:
Fantastiskt projekt! Du måste vara eller blivit en riktigt duktig inredningssnickare efter detta projekt! Följer! Apropå radiatorerna så kan jag tycka att de borde ha flyttats till ytterväggen är så nära som möjligt. Platsen där de står på nu är typiskt för hur man drog in centralvärme för att byta ut kakelugnar eller i då nyproducerade fastigheter. Väldigt fina är de, men antagligen inte så effektiva och definitivt inte praktiska. Det finns en hel del tidstypiska radiatorer på marknaden så skulle göra sig bra under fönstren. Du tappar "lite charm" men vinner ett bättre inomhusklimat.
Det vet jag inte, men tack för det :)

Detta huset har aldrig haft kakelugnar utan var bara förberett med kanaler för det. Centralvärmen gjorde sitt intåg ungefär när bygget startade vilket resulterade i vattenburen värme. Anledningen till radiatorns placering i gästrummet har jag fått berättat för mig är p.g.a. att det räknades som ett pigrum och radiatorn var avsedd främst för att värma upp hallen utanför, pigan fick ha det kallare. Samma placering gäller ju även i köket. I de tre salongerna står samtliga radiatorer under fönsterpartierna.

Det hade ju såklart varit möjligt att flytta radiatorn, men vi hade då fått bryta upp bjälklaget. Fönstret i gästrummet är nu också bytt till ett lite modernare 2-glas fönster med kulturglas. Innan detta gjordes har jag hört av andra medlemmar att det brukade bli rätt kallt i det rummet om vintrarna. Nu tror jag inte detta kommer vara ett problem, men vi har ju ännu inte upplevt någon vinter här, så vi får väl se. Angående att byta till moderna radiatorer med tidstypiskt utseende så tror jag inte att detta påverkar effektiviteten särskilt mycket om inte värmesystemet som helhet regleras. Dessa radiatorer är ju anpassade efter ett högtemperatursystem (vilket vi också har i huset), de flesta moderna är inte det utan jobbar med in- och ut-temperaturer på runt 50-40 grader istället för 80-70.
 
Jag sa det redan på sida ett (Tror jag) du borde flyttat / tagit bort radden :D
Hur som haver borde du lämna in den på blästring och sedan måla den. VI har gjort så med våra, ser ut som nya
 
AndersMalmgren skrev:
Jag sa det redan på sida ett (Tror jag) du borde flyttat / tagit bort radden :D
Hur som haver borde du lämna in den på blästring och sedan måla den. VI har gjort så med våra, ser ut som nya
Haha jag vet vad du tycker :p Ditt undergolv och golvvärme kostar väl nästan lika mycket som hela vår renovering? :p

Helt ärligt nu så tycker jag att radiatorn gör sig bra där i köket. Jag hade ändå inte placerat skåp hela vägen in till väggen där utan vill ha det som en monolit i rummet. Angående blästring så visst, det hade man kunnat göra. Vi slipade ner på de ställen där det var ojämnt och har målat hela radiatorn och jag tycker resultatet från målningen är mycket bra. Placeringen i gästrummet är i så fall sämre, men samtidigt inverkar den inte på möjligheten att möblera. Jag ska t.ex. ha mitt skrivbord på den plats där radiatorn i så fall hade stått om man flyttat den.

Hade man haft obegränsad budget hade jag kanske lagt golvvärme i köket, isolerat skafferiet och temperaturstyrt det till 12 grader, haft nätverksuttag i badrumsskåpet, haft två ugnar till osv....
 
isolerat skafferiet och temperaturstyrt det till 12 grader,
Jag försökte få genom att vi skulle bygga om lilla garderoben till vinrum :D Gick inte genom hos Uber Fuhrer (Sambon)

Undergolvet var inte billigt, men golvvärmen gjorde vi ju själva så den kan man nästan se som gratis i sammanhanget :p
 
AndersMalmgren skrev:
Jag försökte få genom att vi skulle bygga om lilla garderoben till vinrum :D Gick inte genom hos Uber Fuhrer (Sambon)
Haha :p Har ni tänkt något speciellt kring vinförvaring nu? Vårt skafferi blir förhoppningsvis klart i helgen. Där blir i alla fall plats för 45 flaskor i stället.
 
falkn skrev:
Haha :p Har ni tänkt något speciellt kring vinförvaring nu? Vårt skafferi blir förhoppningsvis klart i helgen. Där blir i alla fall plats för 45 flaskor i stället.
Jag har en liten dröm om att platsbygga en vinkyl i detta dödutrymme

Visa bilaga 105271

Använda ett högkvalitativt absorptionskylaggregat (De flesta vinkylar under 25 000 använder vanlig kompressor) och sedan skapa egen kontroller med en Arduino med fukt och tempsensor . Men det får bli ett projekt efter vi flyttat in :D Ca 12 flaskor går dit så inget vinrum precis :D
 
Det låter ambitiöst :) Måste skåpet isoleras osv då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.