Den senaste månaden har det varit ganska mycket luft i vattnet, som vi tar från egen djupborrad brunn och sedan kör via hydrofor. Vad kan detta bero på – var kan luften ens teoretiskt komma in?

Blev lite förskräckt när jag läste detta: https://www.byggahus.se/el/262537-krypstrom-i-duschen – men det är också vatten i kallvattentillförseln, som ju inte passerar varmvattenberedaren?

Vi eldar med ved för varmvattnet, men i systemet finns även en äldre elektrisk varmvattenberedare, som numera är avstängd. Kan den ha med saken att göra?
 
Hur gammal är pumpen till brunnen? En gissning från mig är att det blir kavitation runt något av pumphjulen i pumpen.
Luft kan ju inte gärna tränga in i ett trycksatt system.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
I mitt fall visade det sig vara vattenfiltret http://www.aquaexpert.se/goingefilter-kombi som luftade för att fälla ut järn och mangan. Har ni något vattenfilter? Har det fungerat bra tidigare och uppstått plötsligt?

Säger som Patrick E, luft kan inte "smita" in i systemet, det är ju trycksatt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tack för era svar! Ja det var väl det jag trodde, hela systemet är ju slutet, så om inte något har spruckit (och i så fall borde läcka vatten) så kan jag inte begripa var luften skulle kunna knö sig in, annat än vid pumpen.

Vattenfilter har vi inte (men borde kanske ha för manganets skull), och ja, det har funkat de fem åren vi bott här utan problem.

Men det här med att det kan bildas vätgas då (se länken i första inlägget)?
 
Vätgas kan bara bildas om strömmen är på och elpatronen är sönder. Är patronen strömlös så kan varken värme eller vätgas bildas.
 
Fast kan det bildas vätgas med växelström? Har för mig att vi experimenterade med detta i kemin och då var det likström man använde. Positiva och negativa poler i form av kolstavar.
 
  • Gilla
Jensabiten
  • Laddar…
Du kan ha en läcka mellan pump och tryckkärl. Sätt en tejp på manometern (längs med nålen) när du går och lägger dig, så kan du se om trycket har sjunkit under natten.
Tejpen gör att du märker även små läckor.
 
Fast även om trycket sjunker så kan ju inte luft komma in i vattnet. Vatten läcker ut, men det kommer ju inte in luft i läckan.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Volymen som rinner ut måste ersättas med något. Så rinner vatten ut ersätts det garanterat med luft.
 
Så länge det finns tryck i hydroforen så kommer det inte komma in någon luft pga det högre trycket i systemet. Det är elementär fysisk :)
 
  • Gilla
NinaWr
  • Laddar…
Nu står det Jönköping i profilbilden, men lite längre norrut har man problem med gas i grundvattnet. Kan ju vara något sådant också.

Protte
 
Ni har inte gjort någon åtgärd tidigare för svavelväte, t.ex. litet borrhål i slangen i borrhålet?
 
AndersS skrev:
Ni har inte gjort någon åtgärd tidigare för svavelväte, t.ex. litet borrhål i slangen i borrhålet?
Nej, men vi har av andra skäl testat vattnet två gånger, skulle det inte ha märkts om vi haft höga halter svavelväte uti det?
 
prototypen skrev:
Nu står det Jönköping i profilbilden, men lite längre norrut har man problem med gas i grundvattnet. Kan ju vara något sådant också.

Protte
Mja, hur kommer det sig att det uppstår nu i så fall?
 
ricebridge skrev:
Nej, men vi har av andra skäl testat vattnet två gånger, skulle det inte ha märkts om vi haft höga halter svavelväte uti det?
Nja, min fråga var mera utifrån om man borrat hålet och då sätter man samtidigt en backventil ovanför. Skulle den läcka lite finns risken att vatten rinner ur slangen från borrhålet och att det kommer in mera luft i slangen.
Med borrhålet kan det bli en liten kort luftpysning när man spolar vatten då det kan komma in lite luft mellan borrhål och backventilen, men inget direkt man reagerar på om man inte känner till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.