DIY_freak skrev:
Undrar lite om UK tilläggsmodulerna skulle fungera med Doorman. Finns ju Z-Wave, CCTV och diverse andra moduler där.
Men herregud! Det hade ju varit fantastiskt! Jag har väntat på at detta skulle dyka upp, men inte haft förstånd att kolla om brittiska Yale hade annat sortiment. Det ser ju onekligen ut som att det är samma koppling som keyfob-donglen.

På svenska marknaden finns ju inget lås med BÅDE Z-Wave och kod. Jag har installerat Vision-lås här hemma, men eftersom dom inte är anpassade för svenska dörrar krävde det ju en viss åverkan, vilket gör att låskolven inte riktigt glider ordentligt (vilket suger ut batteriet).
 
kotten33 skrev:
1. Vbox mini är en verisure produkt och i och med att du har anslutit ditt lås till verisure så har # knappen upphört att fungera. Allt som rör koder osv får du from nu göra på dina sidor på verisure.se

2. tillfälliga koder finns inte, men däremot så kan du lägga till en user "hantverkare" och sätta ett unikt lösen på den användaren och sedan byter du lösenordet när hantverkaren är klar hos dig
Ok, tack. Misstänkte att det var så det var.. Lite synd där med de tillfälliga koderna eftersom det hade varit fint att kunna lämna en sådan om man själv skall utomlands eller liknande och inte har tillgång till internet..
 
OpiMaza
OpiMaza skrev:
Ja garantin har gått ut. Har redan fått en del utbytt en gång runt 2013 (kommer inte ihåg problemet då dock.)

Mailade assa nyss så får vi se vad dom säger.
Ja vad ska man säga, assa/yale är inte direkt snabba på att svara. Skickade ytterligare ett mail igår men fortfarande inte ett ljud.
 
D
DIY_freak skrev:
Tror ni tillbehören (framförallt brickorna) till det engelska låset Yale Keyless fungerar till Doorman? Jag har beställt några stycken (eftersom jag ändå har kvar ett halvt ben i UK ett tag till) som jag tänkte prova med. Betydligt bättre pris och trevligare form på brickorna tycker jag.[/url]
Har provat de engelska nyckelbrickorna i Doorman, men det verkar inte fungera. Till skillnad från en del andra tags som jag provat i Doorman, så reagerar Doorman för de engelska brickorna (dvs Doorman kommunicerar med brickan) men sedan nekar den att registrera den. Kanske de har något produktid inlagt i tagsen för att man inte skall kunna använda fel brickor?
 
  • Gilla
RobertML
  • Laddar…
Finns det någon möjlighet att ansluta styrning till något annat larm än Verisure? Klarar mig med vanlig slutande kontakt men det går inte misstänker jag?
 
Om Z-Wavemodulen fungerar kan du ju koppla till en Vera eller Fibaro HC2.
 
Någon som testat z-wave modul från UK i "svenska" Yale doorman lås? Var köpte ni den? Vilken z-wave kontroller har ni kopplat den till?
 
D
Jag är i UK nu... om det är någon som vill chansa så kanske jag hinner beställa en... men det blir en ren chansning i så fall (14 dagars ångerrätt, men ni får skicka tillbaka den själva).
 
Jag mailade svenska Yale för två veckor sedan och frågade:

Jag såg på er brittiska hemsida att ni säljer en Z-Wave modul til Yale Doorman ([länk]).

Är denna produkt kompatibel med den svenska versionen av Yale Doorman ([länk]
Har inte hört något än.

Jag har inte köpt något Yale (möjlighet till Z-Wave är en dealbreaker för mig personligen) men det vore ju kul om någon ville pröva! ;)
 
Jag ringde och pratade med en teknisk säljare för Yale doorman och han sa att det är rätt mycket som skiljer sig mellan den svenska och brittiska varianten av låset, både fysiskt och mjukvarumässigt! Han trodde inte det skulle fungera att använda den brittiska z-wave modulen i ett skandinaviskt lås! Skit också - glömde fråga om det fanns några planer på en svensk variant av z-wave modulen! Men förmodligen hade han berättat det om han vetat!
 
Läste på en norskt forum där de fått fram att z-wave modulen inte kommer pga bindningar till Verisure. Tråkigt om det stämmer. En annan leverantör idlock.no kommer med z-wave till sitt motsvarande lås. Det fungerar även med alla rfidtaggar. Tyvärr verkar bortaläget bara kunna aktiveras med masterkoden enligt manualen.
 
magnil skrev:
Läste på en norskt forum där de fått fram att z-wave modulen inte kommer pga bindningar till Verisure. Tråkigt om det stämmer. En annan leverantör idlock.no kommer med z-wave till sitt motsvarande lås. Det fungerar även med alla rfidtaggar. Tyvärr verkar bortaläget bara kunna aktiveras med masterkoden enligt manualen.
Låter konstigt. Kopplingen till Verisure är ju endast via tilläggsmodulen och byter man den till Z-Wales tilläggsmodul så är det ju den som styr. Måste vara någon annan teknisk aspekt som spelar in skulle jag tro.
 
RobertML skrev:
Låter konstigt. Kopplingen till Verisure är ju endast via tilläggsmodulen och byter man den till Z-Wales tilläggsmodul så är det ju den som styr. Måste vara någon annan teknisk aspekt som spelar in skulle jag tro.
Troligen ett avtal mellan ASSA och Verisure som säger att de skall ha ensamrätt till låset!
 
D
Menndet finns ju koppling till en annan leverantör, så Verisure har väl knappast ensamrätt...
 
DIY_freak skrev:
Menndet finns ju koppling till en annan leverantör, så Verisure har väl knappast ensamrätt...
Vad är det för koppling?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.