Claes Sörmland
Två nya skift skalmur denna eftermiddag.

Skalskift 5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcussjogren och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inredningen till de senaste två skalskiften. Sidokanalerna får ta mer plats centralkanalen smalnas in.

inredning 5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders_Roslagen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Uppe en bit:

IMG_1923.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vändingen:

IMG_1924.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har fixat rökkanalen så att det går att ansluta med en horisontell stos:

IMG_1952.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gudahov och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En stos måste man ha för att få tätt mellan murstock och rörspisen. Tur att man har en granne som gillar att jobba med plåt.

IMG_1972.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kelly Jamieson och 1 till
  • Laddar…
C
Snyggt jobbat!
 
Snyggt bygge!

Jag är nyfiken:
varför använder man lera-sand och inte kalk/cement baserat bruk ?
rent känslomässigt känns lerbruket skörare än kalk/cement. Leran är väl dessutom vattenlöslig ?

om jag fattat det rätt så innebär en rörspis att den varma röken skall "gå upp och ner" i spisen,
hur blir det då med sotning ?
Med åren lägger sig väl avlagringar i rören som i teorin skulle kunna bli sk soteld. ?
 
Claes Sörmland
Kul att det finns intresse för bygget!

hyggabus skrev:
varför använder man lera-sand och inte kalk/cement baserat bruk ?
rent känslomässigt känns lerbruket skörare än kalk/cement. Leran är väl dessutom vattenlöslig ?
Lerbruket klarar värme och rörelse mycket bättre än kalk/cementbruk. Lerbruket är ju svagare och det är en fördel för ugnen går ihop igen igen när den svalnar - för den expanderar när den blir varm. Kalkbruk är något starkare och ugnen går inte ihop bra. Cementbruk går inte alls - det tål inte värme och är alldeles för hårt så ugnen börjar läcka vid eldning. Man murar ju inte ens skorstenar med cement eftersom den inte tål värme.

hyggabus skrev:
om jag fattat det rätt så innebär en rörspis att den varma röken skall "gå upp och ner" i spisen,
hur blir det då med sotning ?
Med åren lägger sig väl avlagringar i rören som i teorin skulle kunna bli sk soteld. ?
Sotaren kommer åt kanalerna via sotluckor längst ned på ugnen - bara att dra med viskan. Sen får man bara elda torr ved så att det inte blir tjärbildning i ugnen.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vändningen är nu täckt av ett snett tegeltak. Dags för spjälltaket.

IMG_1984.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dags för spjälltaket som sluter lådan.

Planera:

IMG_1989.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mura tak:

IMG_1992.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mura skorstensanslutning med sotlucka:

IMG_1996.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pandalus och 10 till
  • Laddar…
Visste inte att det var precis som en kakelugn! (Fast utan kakel då) - Jättebra jobbat!
 
Claes Sörmland
Ja, rörspisen kallas ju för fattigmanskakelugn ibland. Andra säger tegelugn.
 
M
Clas: funkade 1:3 bra för dig till murbruket? Skall själv putsa om eldstaden i min kakelugn.
Där vill man ha lite mer elasticitet hellre än hållfasthet så att det inte släpper när det expanderar och drar ihop sig. 1:2 verkar ju enligt tidigare inlägg något för torrt för det.
 
Claes Sörmland
Just lerbruket är den del som jag känner mig minst säker på. En viktig del torde vara sandens kornstorlekskurva och hur runda kornen är. Min sand tycks vara siktad så att den inte innehåller så mycket nollfraktion. Vissa kakelugsmakare uppger att de använder blästersand som jag gissar är finare än min sand i snitt.

Hur som helst, 1:3-blandningen har fungerat under många är i kakelugnens eldstad här. Men där bränns ju leran till tegel så vanligen lossnar den från väggen efter en tid och hänger kvar som ett skyddande skal. Sen knackar jag ned det som är löst varje sensommar och smetar på ett nytt lager lera. Min enda erfarenhet av lerbruk före detta projekt.
 
M
Det var faktiskt just blästersand jag köpte - typ kornstorlek 3-8mm om jag inte minns fel.

Jo precis - men man vill ju gärna att det ska hålla säsongen ut och min teori är att ett mer elastiskt bruk inte spricker lika lätt under tiden den torkar och bränns till tegel. Ska prova med 1:3 och så får vi väl se framåt våren vad facit blir :)
 
Claes Sörmland
Jag har aldrig haft problem med att putsningen spricker eller blir bom i eldstaden när den torkar. Detta händer i senare skede när leran bränns till tegel av eldens hetta. Undrar om man kan armera putsningen med typ fint hönsnät?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.