Jag har köpt en Brenderup släpvagn (FS1425 650U) med nätlämmar. Tänkte att det nog går att fixa kapell till den billigt på nätet. Men de jag hittar är hutlöst dyra för en visserligen stor plastbit! Så vet ni något ställe där det är billigt? Jag vill kunna skydda lasten ibland med att dra över ett plast-kapell.

De ända billiga kapellen jag hittar är bara sådana som går att sätta som ett tak. Men då får man inget skydd på sidorna. Ett alternativ är väl att sätta någon presenning på sidorna och sedan en billigt kapell-tak från biltema. Men det hade varit gott ett anpassat som är smidigt att sätta på/ta av.
 
Det här har jag funderat på också, men inte hittat något. Just kapellen verkar vara gjorda av 600g/m2 presenningsväv och sådan är i grunden rätt dyr.

Om du har nätgrindar borde du kunna dra en vanlig presenning runt nätgrindarna om du sätter några extra öljetter, och sedan kanske du kan lägga ett billigt tak-kapell över. Kanske kan man skära till presenningen så att den passar också, jag vet inte riktigt hur presenningsväv fungerar när man skär den. Man kanske behöver försegla/förstärka kanterna på något sätt.
 
F
Leta gamla reklamvepor, speciellt äldre som är av tjockare material, de är perfekta som kapell.
 
Har samma släp.
Bilemas överdrag till trädgårdsbord passar precis över nätgrindarna. Är i ganska tunn kvalitet men när jag bara använder det tre gånger om året är det lätt värt 159 spänn. Jag satte några tygstycken på hörnen av nätetbså,de inte skavde hål.
 
Vad är dyrt?

Frågade på ny duk till min för några år sedan och det skull kosta 5 papp
Grannens åbäke till vagn fick ett komplett kapell för 7500, tycker inte det var dyrt.

Protte
 
En biltema 45301 presenning på 650g/m2 borde räcka för att täcka över ditt släp och mer därtill. Den kostar ca 750 kr. Om man kompletterar med lite öljetter för spännremmar och viker presenningen rätt så borde den kunna fungera som kapell. Eventuellt får man skära bort lite överflödig presenning.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag har gjort ett eget kapell men av lite lägre modell till mitt släp.
Använde en tjockare presenning från Jula och Bostik 1782 kontaktlim...
Har fler bilder om så önskas. kapell.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MariaBK och 8 till
  • Laddar…
P-plats skrev:
Jag har gjort ett eget kapell men av lite lägre modell till mitt släp.
Använde en tjockare presenning från Jula och Bostik 1782 kontaktlim...
Har fler bilder om så önskas.[bild]
Hur har du gjort? Har du skurit presenningen till rätt storlen och sedan vikt och limmat kanterna?
 
Ett bra kapell är dyrt, så är det bara. Vi köpte ett av våra släp begagnat för 11.000 kronor just för att det satt ett sprillans nytt kvalitetskapell på. Och fem år senare ångrar jag det inte en sekund, trots att jag åkt på att byta både axel och kulhandske sedan dess - kapellet är i alla fall fortfarande i toppskick.
 
Jag köpte en fågelstavagn med kapell, båda från -86 till bra peng. Visserligen är kapellet rejält slitet men det håller undan regn med undantag för några sprickor. Dessa kommer jag att laga med liquisole nästa sommar. Så ett kapell håller länge.
 
 
Redigerat:
Jag suktar efter ett sånt här: http://www.flexicab.se/ att använda när jag inte har nätgrindarna på.

För mig som har en lite större boggiekärra så skulle det kosta ungefär 10.000 kr. Men det kanske inte är så farligt ändå, det är ju ett komplett paket.

Annars ser Pelpets presenning fin ut (och billig/enkel). Jag tror att jag nästan alltid har gallergrindarna på när nåt ska skyddas, men det går ju att göra sidorna högre för att passa även det.
 
martinradbo skrev:
Jag suktar efter ett sånt här: [länk] att använda när jag inte har nätgrindarna på.

För mig som har en lite större boggiekärra så skulle det kosta ungefär 10.000 kr. Men det kanske inte är så farligt ändå, det är ju ett komplett paket.
.
Är det så vettigt med flextoppen? Jag brukar värdera möjligheten att lasta mot väggarna i släpen och stapla saker.
Även att kunna spänna fast skivor stående med ett spännband.

Min egen plan för framtiden är ett gallersläp och svetsa en enkel ram av vattenledningsrör som takstolar, som monteras i holkar på gallersläpen.
Då skulle man kunna ha gallerna kvar som ram, och bara lyfta av bakgallret så man kommer in.
 
Limma var ju smart! Ännu ett projekt för mig, som att jag inte redan startat tillräckligt många :wow:
 
  • Gilla
Svenzz
  • Laddar…
pelpet skrev:
Hur har du gjort? Har du skurit presenningen till rätt storlen och sedan vikt och limmat kanterna?
Jag vek in kanterna med en nylontråd i vecket för att förstärka och sen limmade.
Limmet är anpassat till denna typen av limning.
600G har jag för mig den är...

kapell_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kapell_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobkate och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.