Nej bara på altan. I år efter 7 år tröttnade jag på tvätta den den svart och alggröna ytan med milda rengöringsmedel och tvättade med trallrengöring. Och behandlade med konkurrentens väderskydd.
 
Ok! Ja där ser man! Well, jag letar lite efter andra typer av behandlingar till träet men vi får se vad som händer. Kan ju inte ha en produkt som behöver tvättas varje år på ett hus. Visst man behöver kanske tvätta en målad yta med.
Men i detta fallet släpper ju behandlingen om man tvättar för hårt så då är det ju ingen vits med det.
 
Jannecarlsson skrev:
Vi valde faktiskt detta. Får se om det blir en vinstlott eller ej. Är dock väldigt nöjd över färgprovet som Herje Boström på Sioo skickade. Det var ett prov som stått i två år. Har själv målat upp lite prover för att se hur det ter sig i regn osv. Man ser klart och tydligt hur det trängt in i trät.
Efter många samtal och mail så beslutade vi oss att köpa färdighyvlad, färdigbehandlad panel av dem. Då är den helt färdigbehandlad och bara att spika upp. Den är alltså fabriksmålad på hyvleriet.
Sen tar det upp till 2 år innan man får rätt nyans tydlgen.
Var och kollade på några altaner behandlade med detta. Det var ju fint, men det är ju svårt att jämföra trall med fasad.
Ska bli spännande att se iaf. Får vår fasadpanel i nästa vecka. Får se om/när man åker på att måla om huset. Jag tror dock på produkten!

Nu har det gått 2 år. Är ni nöjda med resultatet av Sioo-panelen?
Något ni skulle göra annorlunda?
 
  • Gilla
Cornelia Helleday
  • Laddar…
Hej!
Ja det är det... Och faktum är att vi skulle nog valt ett helt annat fasadsystem. Vi är ju inte alls nöjda i dagsläget och med tanke på det samt det dåliga resultatet så är det ju en väldigt dyr produkt.
Vi har ju hyvlad panel och där har det blivit fel för deras produkter fungerar bättre på finsågat vilket dom också säger (nu iaf).
Men varför vi fick hyvlad vet varken vi eller dom. Men med tanke på hur novis vi var på både fasadlösningar och sioo över lag så trodde vi att det kanske skulle vara så nör vi fick panelen..
Själva panelen är ju fin i hyvlat men det fungerar inte så bra med sioo på i dagsläget.
Vi har köpt färdigbehandlad panel från dom.

Vi har ju klagat och gnällt så nån typ av reklamation är det ju, men sen får vi se vad som händer. Det finns ju deras pigmenterade produkter som verkar ok. Har gjort lite tester innan vintern nu som vi ska utvärdera till våren.

Kan ju säga att återkopplingen och servicen från Sioo Wood protection har varit under all kritik. Det är olika bud hela tiden om man får svar över huvudtaget.
Nu är det en säljare som tagit över ärendet och han är ju trevlig och serviceminded men det hjälper ju inte om man inte är nöjd.
Huset ser anskrämligt ut just nu och jag orkar knappt titta panelen för tillfället.

Men till våren ska vi se vad vi kan komma på för lösning. Att riva ner hela skiten och sätta upp nytt är ett av alternativen. Jättetråkigt att ha totalrenoverat huset och så är panelen det enda man inte ä nöjd med. Och det är en stor del av ett hus.
Panelen kostade 80 000:- med så det är ju inte gratis direkt när man sitter i den sits vi gör.

Och gällande nyansen så är det inte på långa vägar enligt prover.

Dock är det ett annat hus här som är behandlat med deras pigmenterade sioo och det ser helt ok ut just nu iaf.

Men Så känner vi för vårt hus nu iaf...
 
Men för att svara på frågan vad vi skulle gjort annorlunda:
Om man funderar på att välja sioo så är stående panel ett bättre alternativ (som alltid kanske) men framförallt i detta läge.
Minimal eller helst ingen takfot.
Kanske börja "hetsvattna" och köra lite med en fasadborste på det i tidigt skede för det påskyndar processen lite. Att man gör detta innan massa skit får fäste.
Det här med att sioo tränger in på djupet gäller iaf inte vår panel för tar man och tvättar på det så blir det trärent även efter två år. Men då har jag iofs inte testat på södergaveln osv där det är ganska så grått.

I dagsläget hade jag nog gått på ett bra virke och järnvitriol faktiskt. Om man vill ha den typen av utseende.
 
Tack för snabbt svar!

Tyvärr dog iden med Sioo tror jag... :(
Ska ha 50 cm takfötter och stående locklistpanel. Hade tänkt mig finsågad gran. Min byggare har föreslagit järnvitriol, men jag hade hoppats på Sioo.
Vi har använt detta på trall och är väldigt nöjda med det ljusgrå och rena resultatet, men på trallen regnar det ju.
Har varit i kontakt med Sioo och efter en påminnelse fick jag så rådet att använda deras pigmenterade produkt. vet inte om jag gillar färgen.
Svårt det här...
 
Håller med om att det blir fin trall av det. Men det är skillnad när det fullständigt dränks i vatten också. En fasad utsätts inte riktigt för samma.
Håller med ang den pigmenterade. Vi testar den nu som sagt på en liten del av huset men jg är inte heller nöjd med färgen. Jag menar ska man börja och klabba på en kulör då att säga och gå ifrån den naturliga trälooken så vill man ju kunna styra lite mer vilken kulör det blir.
Och gällande det så har dom b.la ett hus i Lidköping som dom har med i sin katalog, behandlat med deras mellangrå. Så jag bad om adress och telefonnr till de personerna som äger huset för att kolla deras erfarenheter. Jag skulle ändå till just Lidköping vid ett tillfälle.
Deras säljare Robert skulle kolla på detta men inte ett ljud trots påminnelse. Så det struntade jag i...
Likadant var det när vi var i läget där du är nu och vi skulle beställa. Då sa jag till Herje Boström att vi tänkte åka till Gbg och titta på det huset som dom har med i ALLA sina annonser och på produkter. Men det "fick" jag inte (för det skulle inte stämma överens med det jag skulle köpa lät det) så han avrådde från det.
Och korkad och novis som man var så gick man på det. Och till saken hör att vi stod mitt i en totalrenovering där vi rivit ner ett hus till endbart timmerstommen. Så det fanns liksom inte tid riktigt att bara fokusera på detta heller...

Men nu har jag pratat med den personen ett flertal ggr, både i telefon och via mail, som äger just det huset och DESSUTOM är med i bland annat deras reklamfilm på hemsidan.
Det visar sig att han har exakt samma behandling som mig och att han inte alls gillar sin panel! Han vill inte bli förknippad med det företaget alls.
Så mitt råd till dig är att göra en grundlig research, men min personliga åsikt är att du inte ska gå på det. Det finns säkerligen nöjda kunder där ute också som har en helt annan åsikt. Och hittar du en sådan så vill jag gärna prata med den personen med för råd:)

Har du vägarna förbi Ulricehamn så får du gärna komma och kolla. Det finns ju som sagt ett till hus i stan med pigmenterad sioo på. Men det har bara stått inett halvår.

Sen medans jag ändå skriver så kan jag ju nämna auson.se och deras tjärvitriol. Det är ju ett bra koncept och nog ett gott skydd om det är det man vill ha. Har gjort lite prover på det med och det blev ganska ok faktiskt. MEN dom har inte så många visningshus än, och framförallt inte som stått. Så jag vågar helt enkelt inte satsa på det. Men kan vara värt att kolla upp. Men ett av husen dom använder i sin marknadsföring är ett norskt hus som är behandlar med just järnvitriol och inte tjärvitriol. Så det är lite missvisande. För de prover jag kört är inte ens i närheten av det.
Men en bra produkt tror jag det är.
 
Jannecarlsson skrev:
Håller med om att det blir fin trall av det. Men det är skillnad när det fullständigt dränks i vatten också. En fasad utsätts inte riktigt för samma.
Håller med ang den pigmenterade. Vi testar den nu som sagt på en liten del av huset men jg är inte heller nöjd med färgen. Jag menar ska man börja och klabba på en kulör då att säga och gå ifrån den naturliga trälooken så vill man ju kunna styra lite mer vilken kulör det blir.
Och gällande det så har dom b.la ett hus i Lidköping som dom har med i sin katalog, behandlat med deras mellangrå. Så jag bad om adress och telefonnr till de personerna som äger huset för att kolla deras erfarenheter. Jag skulle ändå till just Lidköping vid ett tillfälle.
Deras säljare Robert skulle kolla på detta men inte ett ljud trots påminnelse. Så det struntade jag i...
Likadant var det när vi var i läget där du är nu och vi skulle beställa. Då sa jag till Herje Boström att vi tänkte åka till Gbg och titta på det huset som dom har med i ALLA sina annonser och på produkter. Men det "fick" jag inte (för det skulle inte stämma överens med det jag skulle köpa lät det) så han avrådde från det.
Och korkad och novis som man var så gick man på det. Och till saken hör att vi stod mitt i en totalrenovering där vi rivit ner ett hus till endbart timmerstommen. Så det fanns liksom inte tid riktigt att bara fokusera på detta heller...

Men nu har jag pratat med den personen ett flertal ggr, både i telefon och via mail, som äger just det huset och DESSUTOM är med i bland annat deras reklamfilm på hemsidan.
Det visar sig att han har exakt samma behandling som mig och att han inte alls gillar sin panel! Han vill inte bli förknippad med det företaget alls.
Så mitt råd till dig är att göra en grundlig research, men min personliga åsikt är att du inte ska gå på det. Det finns säkerligen nöjda kunder där ute också som har en helt annan åsikt. Och hittar du en sådan så vill jag gärna prata med den personen med för råd:)

Har du vägarna förbi Ulricehamn så får du gärna komma och kolla. Det finns ju som sagt ett till hus i stan med pigmenterad sioo på. Men det har bara stått inett halvår.

Sen medans jag ändå skriver så kan jag ju nämna auson.se och deras tjärvitriol. Det är ju ett bra koncept och nog ett gott skydd om det är det man vill ha. Har gjort lite prover på det med och det blev ganska ok faktiskt. MEN dom har inte så många visningshus än, och framförallt inte som stått. Så jag vågar helt enkelt inte satsa på det. Men kan vara värt att kolla upp. Men ett av husen dom använder i sin marknadsföring är ett norskt hus som är behandlar med just järnvitriol och inte tjärvitriol. Så det är lite missvisande. För de prover jag kört är inte ens i närheten av det.
Men en bra produkt tror jag det är.
Hej igen!
Har skrivit av Sioo.
Auson är dock riktigt intressant. Gillar verkligen det bastuhus från Falun som ligger på hemsidan. Mitt sommarhus liknar på många sätt det. Har hört av mig till dem för lite mer info.
Behöver få lite mer koll på hur det fungerar och vilken panel de rekommenderar.
Tack för all din hjälp. Åker ej förbi i nuläget, men kanske senare - tack för inbjudan :)
 
Auson skickade prov till mig omgående faktiskt. Skulle nog tippa på att dom rekommenderar en finsågad panel. Men jag testade även den på en bit hyvlad panel och det verkade fungera med. Luktar mycket men gott:)
Men det avtar ju... Lycka till!
 
Vi har haft Sioo på vårt timmerhus och svartmöglet kom redan efter ett år. Det finns överallt där väder och vind kommer åt. Rekommenderas därför inte! Dyrt och tråkigt resultat.
 
  • Gilla
AOHR
  • Laddar…
J Jannecarlsson skrev:
Håller med om att det blir fin trall av det. Men det är skillnad när det fullständigt dränks i vatten också. En fasad utsätts inte riktigt för samma.
Håller med ang den pigmenterade. Vi testar den nu som sagt på en liten del av huset men jg är inte heller nöjd med färgen. Jag menar ska man börja och klabba på en kulör då att säga och gå ifrån den naturliga trälooken så vill man ju kunna styra lite mer vilken kulör det blir.
Och gällande det så har dom b.la ett hus i Lidköping som dom har med i sin katalog, behandlat med deras mellangrå. Så jag bad om adress och telefonnr till de personerna som äger huset för att kolla deras erfarenheter. Jag skulle ändå till just Lidköping vid ett tillfälle.
Deras säljare Robert skulle kolla på detta men inte ett ljud trots påminnelse. Så det struntade jag i...
Likadant var det när vi var i läget där du är nu och vi skulle beställa. Då sa jag till Herje Boström att vi tänkte åka till Gbg och titta på det huset som dom har med i ALLA sina annonser och på produkter. Men det "fick" jag inte (för det skulle inte stämma överens med det jag skulle köpa lät det) så han avrådde från det.
Och korkad och novis som man var så gick man på det. Och till saken hör att vi stod mitt i en totalrenovering där vi rivit ner ett hus till endbart timmerstommen. Så det fanns liksom inte tid riktigt att bara fokusera på detta heller...

Men nu har jag pratat med den personen ett flertal ggr, både i telefon och via mail, som äger just det huset och DESSUTOM är med i bland annat deras reklamfilm på hemsidan.
Det visar sig att han har exakt samma behandling som mig och att han inte alls gillar sin panel! Han vill inte bli förknippad med det företaget alls.
Så mitt råd till dig är att göra en grundlig research, men min personliga åsikt är att du inte ska gå på det. Det finns säkerligen nöjda kunder där ute också som har en helt annan åsikt. Och hittar du en sådan så vill jag gärna prata med den personen med för råd:)

Har du vägarna förbi Ulricehamn så får du gärna komma och kolla. Det finns ju som sagt ett till hus i stan med pigmenterad sioo på. Men det har bara stått inett halvår.

Sen medans jag ändå skriver så kan jag ju nämna auson.se och deras tjärvitriol. Det är ju ett bra koncept och nog ett gott skydd om det är det man vill ha. Har gjort lite prover på det med och det blev ganska ok faktiskt. MEN dom har inte så många visningshus än, och framförallt inte som stått. Så jag vågar helt enkelt inte satsa på det. Men kan vara värt att kolla upp. Men ett av husen dom använder i sin marknadsföring är ett norskt hus som är behandlar med just järnvitriol och inte tjärvitriol. Så det är lite missvisande. För de prover jag kört är inte ens i närheten av det.
Men en bra produkt tror jag det är.
Hej Janne

Vi ska sätta på panel på vårt nybygge snart och har beställt en limträpanel i gran och har planerat att behandla med vanlig Sioo panel skydd. Den ska monteras liggande, och med finsågad yta. vi har 6 cm takfot. Sioo har rekommenderat pigmenterat behandling. Hur ser huset i med pigmenterat behandling ut idag? Du nämnde att det fanns ett hus nära dig, som har pigmenterat Sioo.

vi fundera också på järn och tjärvitriol, men tycker dem blir aningen mörka.
 
J Jannecarlsson skrev:
Någon som provat sioo-behandling på en hel träfasad? Hittade detta igår för första gången och blev nyfiken. efter ett snack med lokala färghandeln blev jag inte mindre nyfiken. Dock hittar jag bara sökresultat om trall etc. Nu handlar det en hel träfasad och erfarenheter kring det....

mvh
Gammal tråd med ny kommentar från 2018. Valde Sioo-impregnerat lärk till fasaden. Nybygge med inflytt 2015 januari. Svartmögel överallt och riktigt tråkigt på sina ställen. Kom rätt snabbt, efter ett halvår. Det svar man får är att det är normalt och att man ska tvätta och vänta. Konstigt när just Sioo skulle hålla borta sånt från fasaden. Kan alltså ej rekommendera detta, borde kört nåt annat. Lite chansning var det, fanns inte mkt info 2014 att tillgå. Sen kom denna tråden, fler som hamnar i samma situation ser jag....
 
Någon som har testat Sioo:x träskydd panel? Är detta en nyhet 2018 från Sioo? Vad är skillnaden mot den "vanliga" tro?
Med tanke på denna trådens negativa kommentarer att använda vanlig Sioo på fasad kan man ju hoppas att det är en väsentlig skillnad. Så är det någon som har tankar om detta? Vågar man använda sioo:x på stående sågad granpanel?

En annan tanke - det som ger fasaden dess grå fina färg - som åtminstone jag är ute efter, är kisel om jag förstått rätt. Varumärken som också har kisel i några produkter är bland annat BIOkleens 1-2-3 system samt Nitor WoodCare men de vågar man inte köra upp på en stående gran-panel eller? Viss skillnad i pris.
 
Vi håller på just nu att sätta panel med Sioo:X behandling. Vi har tagit den panelen färdigbehandlad från Sioo:X. Känns som om jag får förbereda mig mentalt att det kan gå fel...
hoppas innerligt att vi slipper alla bekymmer som TS haft!
 
  • Gilla
Hinkenloov
  • Laddar…
VillaÖst VillaÖst skrev:
Vi håller på just nu att sätta panel med Sioo:X behandling. Vi har tagit den panelen färdigbehandlad från Sioo:X. Känns som om jag får förbereda mig mentalt att det kan gå fel...
hoppas innerligt att vi slipper alla bekymmer som TS haft!
Hej! Satte ni panelen med Sioo:X? I så fall valde ni opigmenterad eller med kulör i? Vi har inte satt upp vår panel ännu utan har målat halva panelen med Sioo:x träskydd. Men nu när vi är mitt i processen har vi läst så mycket om detta med svartmögel och annat så vi blir tveksamma till om vi ska stoppa upp och hitta en annan lösning. Hur har det gått för er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.