Målade långsidan utan fönster och gavlarna idag, och jag hade inga problem att jobba in färgen bakom läkten. Imorrn blir det att åka en sväng till Byggmax efter jobbet och köpa återstående läkt, och förhoppningsvis hinner jag få upp den också! Inga bilder idag dock, det hann bli för mörkt (winter is coming)
 
Satte upp resten av läkten och målade allt som var kvar. Det gick kanske 13 liter av dyrfärgen jag köpte på Jula (99kr/10l). Imorrn blir det att kapa till (och ev måla) vindskivor, foder och knutbrädor.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag satte jag upp allt vitmålat, sedan gjorde jag ramen för kommande dörrarna. Kommer nog klä dörren med 22x95 råspont. Osäker vilken färg jag ska måla den dock, är inne på ockragul just nu.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Nu är dörrarna klädda. Ska bara placera zätat och sätta dit dörrfoder, men det blir imorrn. Tror jag bestämt mig för ockragult nu.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
I väntan på nästa uppdatering tänkte jag visa lite förebilder:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är gamla förrådet samt lekstugan sett ur ungefär samma vinkel som andra bilden i inlägg 11.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plockade ner förrådsdelen bit för bit och lade på släpvagnen (det blev bara ett lass). Golvet i förrådet bestod av en plywoodskiva som låg på några plankor direkt på jorden. Dessutom stod förrådet i en liten svacka så det blev väldigt blött på våren. På andra bilden skymtar ni även virkesförrådet som revs lite senare.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lekstugan är i stort behov av ny panel men ändå värd att rädda, men den stod olämpligt till så vi flyttade den. Vi gjorde en räls med 45x95 som vi såpade in, sedan flyttade vi den med vinsch och råstyrka 😆

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lekstugan på plats, flyttade den 15-20m

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett stycke förråd på väg till återvinningen
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Kanske kan vara värt att lägga ut en annons på blocket - Förråd i byggsats. ;)
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Finns det någon ritning hur man bygger ett sådant, fast minder?
 
Jag började med att kika på beskrivningen på http://www.byggbeskrivningar.se/boden, men gjorde lite förändringar gällande storlek och takkonstruktion. Jag använde dock beräkningshjälpmedlen på samma sida för att få rätt dimensioner på virket.
 
Dörr med beslag på plats. Jag använde mest sådant jag hade liggande så konstruktionen blev en ram av liggande 45x70, 22x95 råspont på det och slutligen en ytterram av 21x95 för att få väggen i liv med fodret för att fästa gångjärnen. Det blev lite rejälare än jag kanske tänkt, dörren går inte att stänga helt problemfritt, men jag får ta min nyinköpta blå elhyvel och fixa till det 😎

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gångjärnen är från Jula och kostade 129:- paret. Jag kommer nog sätta dubbla skjutreglar invändigt på den ena dörren för att låsa den, sedan en utvändig ledhasp som jag kan sätta hänglås på.
 
  • Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
Gott jobbat!
 
Ockragula dörrar kommer att bli snyggt.
 
Imponerande !
Men hur mycket kostade materialet ?
 
snyggt jobbat! och en perfekt tråd för mig att titta på inför ev hönshusbygge ;-)
 
Jag vet inte riktigt vad allt kan ha kostat, men jag ska räkna ut det när jag har tid, men under 10000 iaf. Jag har dock inte betalt något för väggstommarna, det virket hade jag liggande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.