tommib
AndersPS skrev:
En enhet Inferno kostar också bra mycket än vad ett vanligt hemlarm kostar att köpa.
Bara om du jämför med Kinalarm. Men den har också den stora fördelen att den förhoppningsvis får inbrottstjuven att vända i dörren, vilket är en mycket bättre effekt än att bara låta lite för att väcka grannarnas intresse.
 
C
tommib skrev:
Meh.... en Inferno är en separat enhet som inte slutar bara för att centralen förstörs. Som en extra bonus börjar den tjuta om någon idiot försöker klippa sladden.
Tja, jag menade inte att det inte skulle gå att få motsvarande funktion till trådade larm. Men sådan utrustning ingår väl knappast i standardkonfigurationen för ett trådat larm?
 
cpalm skrev:
Jo, det har ju diskuterats i tråden tidigare, men jag vet inte om man kan kalla det en fördel på det sättet. Vilken typ av manipulation tänker du på om man skall manipulera ett trådat larm utan att gå in i objektet?
Annars tror jag faktiskt att rätt många larm har den funktionen, inklusive mitt eget Kinalarm. Dock ger den bara felrapport, ej larm. Den kan förstås inte heller skilja på avsiktligt sabotage och annan störning, och det tar rätt lång tid för den att trigga.


Blir lite förvirrande när du skriver trådat visst menar du trådlöst "manipulera ett trådat larm utan att gå in i objektet?".
Du förväxlar nog tappad kontakt med enhet, det är långt ifrån övervakning om avsiktlig störning som radiojaming, dual signal eller kryptoattack.
Saxat från Verisures Facebook sida.


Hej! Jag vill börja med att säga att störsändare i samband med inbrott är någonting vi totalt sett träffat på vid enstaka tillfällen under vår mer än 25-åriga historia. Trots begränsad förekomst tar vi givetvis denna risk med oss i utvecklingen av säkerheten i våra produkter. Vi bevakar hur vår omvärld förändras och anpassar våra produkter för att leverera en hög nivå av säkerhet. Med jämna mellanrum rapporterar media om ärenden där störsändare förekommer, vilket självklart skapar oro hos våra kunder.
Vi förespråkar alltid dubbla kommunikationsvägar, med överföring via både GSM och ethernet (för äldre system GSM och analog telefonlinje). Med GSM och ethernet anslutet har larmet fyra olika vägar för att kommunicera med vår larmcentral på olika frekvenser. Sedan en tid tillbaka installerar vi dessutom de flesta av våra system med två Vbox(centralenheter) för att säkra kommunikationen om en av dem slås ut. Om ditt larmsystem är tillkopplat kommer dessutom ett larm till vår larmcentral om det pågår försök till utstörning. Vid denna typ av larm har vi givetvis väktaråtgärd.
Jag hoppas att du med detta svar ska fortsätta att känna dig trygg med oss. Har du några frågor får du gärna återkomma! // Tommy
 
C
Mr9 skrev:
Blir lite förvirrande när du skriver trådat visst menar du trådlöst "manipulera ett trådat larm utan att gå in i objektet?".
Nä, jag menade precis vad jag skrev. Om man nu pratar om "manipulation utan att gå in i objektet" så måste det väl rimligtvis vara bättre att det inte går att manipulera utifrån alls (trådat) än att larmet kan upptäcka manipulation utifrån (trådlöst)? Alltså ingen fördel för trådlöst som jag ser det.

Du förväxlar nog tappad kontakt med enhet, det är långt ifrån övervakning om avsiktlig störning som radiojaming, dual signal eller kryptoattack.
Det tror jag inte. I manualen står det:

"Interference
CTC-1132 can detect interference on both 433 Mhz and 868 Mhz frequency band.
After a continuous interference signal is present for more than 30 seconds, an interference event can be logged, reported and displayed on the LCD (if Fault Display submenu is chosen)."


"When the “Detection On” is selected, whenever the signal jamming period lasted longer than 30 seconds, this fault event will be logged, and displayed on the LCD to warn the user."

Uppenbarligen någon sorts "jam detection". Hur bra det funkar i praktiken har jag ingen aning om.
 
Va bra då kan du ju se i loggen när något har hänt eller så kan du stå och bevaka displayen.(ironi).medans det i mitt larm bevakas av en operatör 24/7. Det du hänvisar till i din instruktionsbok är enbart radiojaming så du saknar dual signal och kryptoattack. Är din produkt CE märkt? Isåfall borde du ha tillgång till en svenskmanual också.

Ett förlarm innan intrång i objektet anser jag är bättre än att få signal när någon redan forcerat skalet.
 
D
cpalm skrev:
Tja, jag menade inte att det inte skulle gå att få motsvarande funktion till trådade larm. Men sådan utrustning ingår väl knappast i standardkonfigurationen för ett trådat larm?
Beror på, jag har flera stycken. Det är totalt omöjligt att kommunicera eller att ha koll på ljud från omgivningen när de sätter igång. Vanliga sirener är för klena helt enkelt. Betty i sådana fall, men de slår man sönder.
 
C
Mr9 skrev:
Va bra då kan du ju se i loggen när något har hänt eller så kan du stå och bevaka displayen.(ironi).medans det i mitt larm bevakas av en operatör 24/7. Det du hänvisar till i din instruktionsbok är enbart radiojaming så du saknar dual signal och kryptoattack. Är din produkt CE märkt? Isåfall borde du ha tillgång till en svenskmanual också.
Jag utgår från att larmet även skickar felsignal till larmcentral eller sms. Det gör det iallafall med övriga felindikationer. Men jag har inte testat.
Ja, det är CE-märkt.
Ja, det finns en svensk manual. Men det beror nog snarare på att det finns några aktörer som säljer dessa larm i Sverige än att det är CE-märkt.

OK, förstår hur du tänker med fördel. Du menar att ett Verisure-larm larmar redan när tjuven smyger runt utanför huset med sin störsändare. Fair enough, det kan väl anses vara en fördel.

Tycker annars ditt citat från Verisures hemsida summerar hela ämnet kring störsändare rätt bra:
"störsändare i samband med inbrott är någonting vi totalt sett träffat på vid enstaka tillfällen under vår mer än 25-åriga historia"
Så jag ligger inte sömnlös över att mitt larm saknar dual signal och kryptoattack.
 
D
Om Verisure eller någon annan skrev i klartext om hur många som verkligen blivit drabbade av störsändare eller annan utrustning så skulle ingen köpa deras tjänster. Vad är det för pollningstid på deras tjänster egentligen? Hur lång tid tar det om ni stänger av innan de hör av sig? På 5 min är inbrottet över och det brukar vara kanska långa intervaller på konsumenttjänster.
 
C
DMOL skrev:
Beror på, jag har flera stycken. Det är totalt omöjligt att kommunicera eller att ha koll på ljud från omgivningen när de sätter igång. Vanliga sirener är för klena helt enkelt. Betty i sådana fall, men de slår man sönder.
OK, så om man ber en random larminstallatör att installera ett standard DSC-kit så ingår det normalt minst en Inferno?

DMOL skrev:
Om Verisure eller någon annan skrev i klartext om hur många som verkligen blivit drabbade av störsändare eller annan utrustning så skulle ingen köpa deras tjänster.
Har jag missat nåt i inslaget eller tråden? Låter som att du sitter inne med konkret fakta om hur vanligt förekommande detta är? Hur många drabbas då?
 
D
Man får det man betalar för, vad vill du att jag ska svara? Larvig attityd.
Det finns en anledning till varför trådlösa larm inte uppnår larmklass 1.
Borde väl räcka med att Polisen går ut och säger att det är vanligt förekommande.
 
tommib skrev:
Bara om du jämför med Kinalarm. Men den har också den stora fördelen att den förhoppningsvis får inbrottstjuven att vända i dörren, vilket är en mycket bättre effekt än att bara låta lite för att väcka grannarnas intresse.
Nåväl, jag tog fram offerten som vi fick att installera Inferno på jobb. Kostnaden inkl moms var 8250:-, och då måste du fortfarande ha detektorer och larmcentral. Så kanske var mitt påstående lite överdrivet, men inte så mycket.
 
D
Superdyrt. Typ 4000:- i installationskostnad.
 
AndersPS skrev:
Nåväl, jag tog fram offerten som vi fick att installera Inferno på jobb. Kostnaden inkl moms var 8250:-, och då måste du fortfarande ha detektorer och larmcentral. Så kanske var mitt påstående lite överdrivet, men inte så mycket.
DMOL skrev:
Superdyrt. Typ 4000:- i installationskostnad.
Jag tycker inte det låter så dyrt riktpris på Siren Inferno Intenso 4590kr +moms = 5737,5 inkl
8250-5737,5=2512,5 inkl.
2512,5*0,8=2010 exkl.
2010kr i installation låter knappast orimligt.
 
Angående övervakning av radio i trådlösa larm så visst finns det men det tar i regel en viss tid innan centralenheten reagerar ofta ca 10minuter.
Det är även vanligt att ir-detektorer går ner i dvala i 5minuter efter att den skickat ett larm (någon passerat framför), detta för att spara batterier.
Mycket i trådlösa larm handlar om kompromisser p.g.a batteridrift i enheter, för få kunder vill byta batteri för ofta.
Visst finns det olika kvalitet på trådlösa larm men samtliga har lagar som styr vare sig om det är stiftade eller fysiska.
Då jag även sysslar med pentesting så har jag stört ut i verkligheten och jag har en störningsenhet som tar både larm och gsm i samma.
Har ni högre säkerhetskrav så bör era larm vara trådbundna men även där så är det uppringningen som är kritisk för ej lokal åtgärd.
 
D
123abc skrev:
Jag tycker inte det låter så dyrt riktpris på Siren Inferno Intenso 4590kr +moms = 5737,5 inkl
Jag köpte mina för 4150kr/st inkl moms som privatperson och fick dem levererade av Copiax. Tar kanske 5 min längre tid att installera än en vanlig plastsiren, men det är ju klart att om man inte kan själv så får man ta någon som kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.