cpalm skrev:
Helt fel taktik. Det är ju precis det du vill, att grannarna kommer rusande direkt arga som bin - "Vad i h-vete står på!". :p
Tråkigt om man får falsklarm förstås.
I den normala av världar är det så. Men det finns grannar och grannar.

En (mycket liten) kategori letar orsaker i sin omgivning för att få en anledning att ringa och klaga - till myndigheterna - och skulle i ditt exempel snarast gå ut och be tjuvarna ta lite mer.
En son som övat trumpet med fönstret öppet efter skolan på vardagseftermiddagen en gång senaste året eller en larmsirén som hörs om så bara en gång vartannat år kan plötsligt påstås vara en sanitär olägenhet som händer dagligen....

Hos mig är nog problemet dock snart historia, då åldern börjar ta ut sin rätt ;).
 
pelpet skrev:
Precis, ge de närmsta grannarna ett igenklistrat signerat kuvert med nyckel och en avlarmningskod. Det borde i praktiken fungera mycket snabbare än en väktarutryckning. När man kommer hem igen går man givetvis över till grannen som ryckte ut med en flaska vin som tack.
Självklart !
Det är just därför vi vid larmet i somras kunde ha grannar som kollade av vårt hus på plats på bara ett par minuter.

Till skillnad från när grannarnas finlarm löstes av misstag när vi var husdjursvakter (stort larmföretag som börjar på "S", central innanför dörren med inpasseringsfördröjning) var det bara att svara i luren när de ringde efter ett tag för att kolla och säga att det var ett falsklarm och att vi var husdjursvakter. Jo, vi var inte de enda husdjursvakterna som löst larmet på denna adress, de hade notering om att det var rätt vanligt. Så de nöjde sig med förklaringen (!).
 
Jag kan väl lägga till att för mig handlar det framtida larminnehavet till 80% om brandskydd.

Med brandvarnare kan jag rädda liv när jag är hemma. Med uppringande brandlarm kan jag dessutom rädda egendomen när jag inte är hemma. Möjligheten att koppla på fuktlarm ger också betydligt bättre valuta för pengarna än inbrottsskydd-funktionen. Vattenskador är betydligt vanligare än inbrott, och ger dyrare konsekvenser. Fördelen med dessa två larmfunktioner är också att man inte behöver hålla på och larma på och larma av.

Grannar är också mycket bättre än väktare när det gäller brand. Är de på hugget så kan de vara där med en brandsläckare på någon minut och stoppa en brand i ett tidigt skede.
 
tommib
Ingper skrev:
Nu har jag ju gjort läsaren själv (eftersom köpta färdiga Kinaläsare stör så förtvivlat på radio/kortvåg) så dessa svagheter är nog lösta...

Läsaren är bara en läsare, som kommunicerar seriellt med en annan svåråtkomlig låda inne i huset som innehåller intelligensen och kodnyckellistan. Den har jag gjort så att efter tre felaktiga försök ignoreras läsaren under 5 min, sedan är det öppet igen för tre försök.
5 min kan kännas kort, men det gör ändå bara att 30-tal koder kan testas per timme. Och läsaren/entrén sitter väldigt öppet och synligt, så en person som står där en lång stund kommer nog känna sig rätt iakttagen och obekväm. Just för att det är väldigt öppet mot vägen ville vi inte ha kod, eftersom det är lätt att sitta 100m bort med kikare och titta. Dessutom är det stökigt med kod för barnen, hantverkare o.s.v.

Replayattack kräver ju någon form av skimningsutrustning, då mina taggar är närfältare (5-10cm), och det skulle synas grymt tydligt om någon satt det på den läsare jag har.

Sedan är läsare/entré kameraövervakat med inspelning.

(Jo, man är väl lite tekniknördig.....;-)
Aha. Färdig modul eller från scratch? Jag har själv labbat lite med en RDM6300 och har också en RFC522 som jag dock inte hunnit leka med än. Hade exakt samma tanke som du att larma av och på med proxläsare men har inte haft tid att bygga det än. Precis som i ditt fall skulle hjärnan sitta längre in och själva läsaren bara vara just en läsare. Smart med lockout efter tre försök, jag tänker likadant. Replayattack däremot, eller i själva verket att skimma din tagg, är fullt möjligt.

https://www.usenix.org/legacy/event...um/kirschenbaum_html/kw-usenix06-forhtml.html
http://hackaday.com/2012/05/27/reading-rfid-cards-from-afar-easily/

Visserligen måste man komma ganska nära dig, men det går. Nu pratar vi om en relativt sofistikerad tjuv dock, som utsett dig till måltavla. Då är det osäkert om det hjälper med någon form av larm....

Håller för övrigt helt med pelpet om brand/vatten. Jag kommer ha det när mitt system är fullt utbyggt. Jag har redan nu driftlarm från bergvärmepumpen och kommer också ha koppling till ventilationen (larm/avstängning vid brand).

Om bara dygnet hade fler timmar......
 
pelpet skrev:
Jag kan väl lägga till att för mig handlar det framtida larminnehavet till 80% om brandskydd.
Håller med. Just mitt larm (men jag tror även de flesta ?) bevakar brandvarnaren även om det inte är i bevakningsläge för inbrottssensorerna. Dvs alltid. Men fuktsensor var ett bra tips, det har jag inte.

Så ibland när jag fått SMS om brandlarm från sensorn i vardagsrummet precis utanför köksdörren och jag VET att övriga familjen är hemma och mår väl, kan jag räkna ut att det vankas något nybakt när jag kommer hem. Dock i något fall ganska välgräddat :wow:
 
tommib skrev:
Aha. Färdig modul eller från scratch? Jag har själv labbat lite med en RDM6300 och har också en RFC522 som jag dock inte hunnit leka med än. Hade exakt samma tanke som du att larma av och på med proxläsare men har inte haft tid att bygga det än. Precis som i ditt fall skulle hjärnan sitta längre in och själva läsaren bara vara just en läsare. Smart med lockout efter tre försök, jag tänker likadant. Replayattack däremot, eller i själva verket att skimma din tagg, är fullt möjligt.

[länk]
[länk]

Visserligen måste man komma ganska nära dig, men det går. Nu pratar vi om en relativt sofistikerad tjuv dock, som utsett dig till måltavla. Då är det osäkert om det hjälper med någon form av larm....

Håller för övrigt helt med pelpet om brand/vatten. Jag kommer ha det när mitt system är fullt utbyggt. Jag har redan nu driftlarm från bergvärmepumpen och kommer också ha koppling till ventilationen (larm/avstängning vid brand).

Om bara dygnet hade fler timmar......
Intressanta länkar. Dock är det nog knappast praktiskt genomförbart, inte på min läsare i alla fall. Tekniken ger ju ett läsavstånd som är proportionellt storleken på läsarspolen, och att få större avstånd än diameter på spolen är inte lätt.
I exemplet har de 40cm spole som ger ett läsavstånd på 25cm. Skulle vilja se den anordningen runt min läsare (som sitter på en vit tegelfasad), den skulle skrika och synas på låååångt håll.
 
C
Ingper skrev:
Intressanta länkar. Dock är det nog knappast praktiskt genomförbart, inte på min läsare i alla fall.
Tanken är nog att man inte nödvändigtvis skimmar taggen vid själva läsaren. Det går ju bra att skimma den även på annan plats.

Jag tycker detta redan från början var att göra en höna av en fjäder, och nu är vi inne på, relativt sett, riktigt avancerade scenarion. Jag tror de allra flesta är fullt medvetna om att ett larm, precis som ett lås eller en inbrottssäker dörr, inte är ett perfekt skydd som utesluter varje teoretisk möjlighet till inbrott.
 
tommib
Jo, jag menade som cpalm skrev, att man skimmar taggen när du står på bussen eller liknande. Men som cpalm också skrev har det här naturligtvis spårat ut (som vanligt). Jag vet inte hur det är för er andra men jag reagerar i alla fall på det t.ex. bossebyggarn skrev i denna tråd om att det är omöjligt att störa ut moderna larm mm. Det jag skriver ang attacker mot RFID är mest ägnat åt att visa att det inte är särskilt svårt att attackera dessa system.

Jag är helt medveten om och rekommenderar till andra att se över allt annat först, innan man skaffar larm. Som t.ex. vettiga lås på fönster och dörrar. Riktiga dörrar till entre/altan/annat. Rensa buskar som skymmer insyn. Belysning, gärna rörelsestyrd. Brytskydd/bakkantsbeslag på dörrar. Det finns mycket sådant. Allt är viktigare och bättre än larm, som i många fall endast skapar en falsk trygghet (som många dock är villiga att betala mycket pengar för).

Till sist: bossebyggarn, jag och säkert många andra väntar på länkar till utrustningen du förespråkar....
Ingper: Kom igen, sluta hålla mig på halster och berätta vilken centralapparat du har...


Edit: Ja, för att ytterligare dra iväg så kan man ju naturligtvis använda andra taggar än enkla 6-byte serienummer. T.ex. Mifare 1k där man kan lagra multipla nycklar som larmet kan begära ut. Men det är rätt seriös överkurs.... som typ allt annat jag har skrivit efter första sidan i tråden.
 
Redigerat:
C
En sak jag kom på som faktiskt talar för de trådlösa larmens fördel är att sirenerna inte slutar tjuta för att man smaschar sönder centralenheten. P.s. förutom sirenen i centralenheten då förstås.
 
tommib
cpalm skrev:
En sak jag kom på som faktiskt talar för de trådlösa larmens fördel är att sirenerna inte slutar tjuta för att man smaschar sönder centralenheten. P.s. förutom sirenen i centralenheten då förstås.
Meh.... en Inferno är en separat enhet som inte slutar bara för att centralen förstörs. Som en extra bonus börjar den tjuta om någon idiot försöker klippa sladden.
 
pelpet skrev:
Precis, ge de närmsta grannarna ett igenklistrat signerat kuvert med nyckel och en avlarmningskod. Det borde i praktiken fungera mycket snabbare än en väktarutryckning. När man kommer hem igen går man givetvis över till grannen som ryckte ut med en flaska vin som tack.
I praktiken kan det även innebära att din granne rusade in och mötte en påtänd knarkare med skruvmejsel i handen.
Tror inte granne ställer upp nästa gång..
 
cpalm skrev:
En sak jag kom på som faktiskt talar för de trådlösa larmens fördel är att sirenerna inte slutar tjuta för att man smaschar sönder centralenheten. P.s. förutom sirenen i centralenheten då förstås.
Finns andra fördelar..ett trådbundet system larmar bara sabotage vid fysiskt angrepp av tråd eller enhet medans ett trådlöst kan larma för manipulation även om ingen gått in i objektet. Så klart inga Kina larm men finns på marknaden hos t.ex. Verisure.
 
tommib skrev:
Meh.... en Inferno är en separat enhet som inte slutar bara för att centralen förstörs. Som en extra bonus börjar den tjuta om någon idiot försöker klippa sladden.
En enhet Inferno kostar också bra mycket än vad ett vanligt hemlarm kostar att köpa.
 
Mr9 skrev:
I praktiken kan det även innebära att din granne rusade in och mötte en påtänd knarkare med skruvmejsel i handen.
Tror inte granne ställer upp nästa gång..
Jag kommer givetvis att instruera grannarna om hur de ska agera. Om de vet att det är ett brandlarm så kan de gå in direkt. Om de inte vet, eller om det är ett inbrottslarm, så bör de ta ett varv runt huset för att kolla om det finns några tecken på inbrott. Finns sådana tecken så går man inte in utan ringer polisen.
 
C
Mr9 skrev:
Finns andra fördelar..ett trådbundet system larmar bara sabotage vid fysiskt angrepp av tråd eller enhet medans ett trådlöst kan larma för manipulation även om ingen gått in i objektet. Så klart inga Kina larm men finns på marknaden hos t.ex. Verisure.
Jo, det har ju diskuterats i tråden tidigare, men jag vet inte om man kan kalla det en fördel på det sättet. Vilken typ av manipulation tänker du på om man skall manipulera ett trådat larm utan att gå in i objektet?
Annars tror jag faktiskt att rätt många larm har den funktionen, inklusive mitt eget Kinalarm. Dock ger den bara felrapport, ej larm. Den kan förstås inte heller skilja på avsiktligt sabotage och annan störning, och det tar rätt lång tid för den att trigga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.