A
Stefan Bengtsson skrev:
...
Pensionerna för de som är pensionärer idag styrs inte av hur mycket som finns i AP-fonderna. De styrs av hur mycket pensionsrätter man har jobbat ihop, och hur priserna utvecklas.
Inte hur priserna utvecklas utan hur inkomsterna utvecklas. Om pensionerna följde prisutvecklingen skulle vi ge mer till pensionärerna än vad inkomsterna kan betala när priserna stiger men inte de samlade inkomsterna, så därför följer pensionerna inkomsterna istället.
 
  • Gilla
Gotland85
  • Laddar…
A
ion skrev:
Man kan vända och vrida på allting, säger inte att du gör det, men myndigheten gör. Om jag betalar in pengar och sedan har ett krav på motsvarande belopp, vad ska man kalla det. [länk] Ser man det som en stöld från dagens arbetskraft då undrar jag var mina pengar tog vägen, ingick de i de 260 miljarderna som sossarna knep i förra mandatperioden? Kanske, för formulerar man pensionssystemet så, så blir det kapitalet överflödigt.
Hade visst fel med de 30 åren, tycks som att om man jobbat i 30 år så beräknas pension på de bäst betalda 15.
Om man säljer sitt hus och blir rik, då får man ju inte bo kvar. Det finns de som gör det och flyttar utomlands, men det är ointressant i frågan om hur man kan bo kvar.
Och återigen, varför skulle man använda reavinsten till sitt uppehälle om man flyttar till lägenhet? De som levt loppan och slarvat bort varenda peng ska ha bidrag men den sparsamme ska tydligen klara sig själv.
Det handlar inte om hur teoretiskt rik man är om man vill bo kvar i sitt hus. Har man en hyra på 4000/mån och fattas lite är det en bättre affär för samhället att stötta upp det än om man har en hyra på 8000/mån.
Fastighetsskatten är borttagen och ersatt med fastighetsavgift, det är synd, jag fick den kostnaden ökad, men det var ett moderat göre, det gav stora minskningar av avgift till lyxvillaägarna.
I sista meningen håller jag med om att det är de som levt loppan som kostar bidrag. Men för en som mig, som gnetat och amorterat för att få en låg hyra, aldrig unnat mig utlandsresa, på en arbetarlön finns inte mycket att spekulera med. Skulle jag behöva ett litet bidrag nån gång kommer jag trots att husets värde ökat inte att skämmas. Dessutom får samhället tillbaka med råge i form av reavinstbeskattning den dagen jag säljer huset.
För att vända och vrida lite till. :) Du betalar in pengar, men får pensionsrätter i utbyte, inte pengar. Dina pensionsrätter byts mot pengar när det är dags att få pension och pensionsrätternas värde varierar som sagt med tiden beroende hur det går med inkomsterna (som betalar pengarna).

De 260 miljarderna var om jag fattat det korrekt en korrigering av att det i AP-fonderna fanns en hel del pengar som även användes för förtids- och sjukpension som var en del av det gamla pensionsystemet. När pensionssystemet gjordes om hamnade notan för sjuk- och förtidspensioner utanför pensionsystemet och skulle finansieras av skattesystemet. Därför fanns det pengar i AP-fonderna som aldrig var tänkta att användas för ålderspensioner och de fördes då över till skattesystemet som skulle ha de för att betala den nya pålagan där.

Pensionärsorganisationerna skriker högt om att det är "stöld" av pensionspengar, men de talar ju i egen sak för de vill ju gärna att så mycket som möjligt ska gå till pensionärerna, oavsett vem som får betala. De vill som sagt också att PPM-pengarna görs om till allmän pension så att pensionärerna får den yngre generationens pengar. Pensionärsorganisationerna bryr sig bara om de som är pensionärer, inte de som kommer att bli det.

Ja, det kanske är en bättre affär för samhället på kort sikt att skjuta till på hyran. Men det är lite moraliskt tokigt att pensionärer ska sitta med stora tillgångar och ändå få pengar av samhället för att de inte vill realisera sina tillgångar.

Det är bättre tycker jag att på lång sikt få så många som möjligt att förstå vad pensionerna kommer att räcka till och uppmunta till att man förbereder sig istället för att bara stoppa huvudet i sanden och skrika på samhällets hjälp sedan. Det är därför det orangea kuvertet dimper ner varje år i lådan, för att påminna oss om hur lite pengar den allmänna pensionen kommer räcka till så att vi ska fatta att vi måste "se om vårt hus" i tid.
 
Redigerat av moderator:
Ofta jobbade kvinnor oavlönat förr så då är det väl feministiskt och bra om dom kan få pension över socialbidragsnivå. Visst dom kan sälja huset och sätta sprätt på pengarna, då får dom ändå bostadstillägg för lägenheten sen men då sticker det inte lika mycket i ögonen på vissa missunsamma människor i kommentarena. Bostadstillägget är en rättighet lika mycket som ränteavdraget så jag gissar att bra byggare betalar tillbaka det för hen vill inte att skattepengar ska subventionera hemmägande.
 
A
big mike skrev:
Ofta jobbade kvinnor oavlönat förr så då är det väl feministiskt och bra om dom kan få pension över socialbidragsnivå. Visst dom kan sälja huset och sätta sprätt på pengarna, då får dom ändå bostadstillägg för lägenheten sen men då sticker det inte lika mycket i ögonen på vissa missunsamma människor i kommentarena. Bostadstillägget är en rättighet lika mycket som ränteavdraget så jag gissar att bra byggare betalar tillbaka det för hen vill inte att skattepengar ska subventionera hemmägande.
Nu försöker du pådyvla mig åsikter.
 
Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
Nu försöker du pådyvla mig åsikter.
Ursäkta då. Jag tycker det är lite provocerande att den som amorterat på huset ska tvingas flytta och leva på besparingarna medan den som bor i fin hyresrätt i stan och har satt sprätt på pengarna ska ha upp till 6000 mer i månaden allt annat lika.

Är det att barnen eventuellt får ärva som störd dig eller? I övrigt är det ju ingen skillnad för dig och skattebetalarna.

Ska allt i ett land vara strikt samhällsekonomiskt eller finns det något värde i att folk är fria och lyckliga också?
 
  • Gilla
WilleR
  • Laddar…
A
big mike skrev:
Ursäkta då. Jag tycker det är lite provocerande att den som amorterat på huset ska tvingas flytta och leva på besparingarna medan den som bor i fin hyresrätt i stan och har satt sprätt på pengarna ska ha upp till 6000 mer i månaden allt annat lika.

Är det att barnen eventuellt får ärva som störd dig eller? I övrigt är det ju ingen skillnad för dig och skattebetalarna.

Ska allt i ett land vara strikt samhällsekonomiskt eller finns det något värde i att folk är fria och lyckliga också?
Jag håller med, jag tycker också det är provocerande det du beskriver.
 
Anledningen till varför privat sparande inte uppmuntras mer är helt enkelt att varje konsumtionskrona behövs för att hålla detta överbelånade samhälle flytande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Meta9
  • Laddar…
G
För mej eller rättare sagt min mor är det tvärt om, hon blev änka nyligen ensam med 7 rum och kök på runt 170 kvm byggt -75 som hon är för gammal och klen för att orka/kunna sköta om själv, men att hyra en 2a i närheten
kostar mer än kostnaderna för villan ligger på, så om hon säljer huset så får hon leva på överskottet efter skatten är betald och hoppas hon inte lever längre än pengarna räcker.
 
gäst skrev:
För mej eller rättare sagt min mor är det tvärt om, hon blev änka nyligen ensam med 7 rum och kök på runt 170 kvm byggt -75 som hon är för gammal och klen för att orka/kunna sköta om själv, men att hyra en 2a i närheten
kostar mer än kostnaderna för villan ligger på, så om hon säljer huset så får hon leva på överskottet efter skatten är betald och hoppas hon inte lever längre än pengarna räcker.
Hon kan inte sälja huset och flytta till en bostadsrätt på 2rok då?

Jag tror Villaägarnas uppskattning om att en ökad rörlighet skulle underlätta bostadsmarknaden märkbart är ogrundad och ger mer negativa än positiva effekter.

Vänliga hälsningar

Nicklas
 
Hon kan skänka huset till dig och du säljer det och sätter pengarna på ett räntekonto som hon kan få pengar från via dig. Hyr sedan en hyresrätt och söker bostadsbidrag. :)
 
Ett 170 kvm hus är dyrare än en hyrestvåa om man räknar hela kostnaden. Hyran man betalar täcker i kapitalkostnaden för fastigheten, driftkostnader och underhåll och renoveringar.

Varför orkar hon inte sköta huset? Jo, för att det kräver en massa arbete för både drift och underhåll. Om man betalar någon för detta så syns ju kostnaden någonstans.

Skatten - ska den betalas av mamma nu eller av dödsboet om 5 - 15 år?
 
Det blir många gissningar utifrån att vi inte vet var ts mor bor och var hon kan tänka sig bo efter en försäljning:

* I vilket skick är villan? Finns det akut behov av renovering?
* Vad är marknadspriset vid försäljning för ts mors villa?
* Finns det bostadsrätter på orten eller enbart hyresrätter?

Så det finns några obesvarade frågor som påverkar.
Men ett hus kostar mera än vad man vid en snabbkalkyl får fram, dvs man glömmer ofta underhållskostnad.
 
"Som man bäddar får man ligga"
Det är ett bra mål att se till att lån är betalda och huset är i mycket gott skick, speciellt uppvärmningssystemet, den dagen pensionen ska börja. Det är väl svaret på trådrubriken.

Sedan ska man gärna långt (decennier) i förväg titta på omgivningen, föräldrar etc och därefter intala sig själv att inte bli envis utan släppa när det är dags. För en del kan det vara vid 60, andra 90 år. Det är i varje fall tragiskt att se de när förändringsviljan är borta och allt bara förfaller och växer igen.

Och det är skitsnack att "det är gratis att bo i ett betalt hus". Ingen har ju skyldighet att lämna ett stort husarv efter sig, men alla hus kräver underhåll, och finns inte pengar att avsätta varje månad äter man på kapitalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.