Hmm, har fortfarande inte börjat lägga några klinkers tyvärr, men nu ska jag ha allt som behövs för att sätta igång(även skaffat 120 cm vattenpass och fler kryss(500 totalt) och då även en klinkers tång.

Självklart slog det oss om det verkligen var rätt håll som vi lägger dem åt, efter att ha tittat lite på hur man lägger parkett så insåg vi att vi troligen tänkt fel. Jo jag vet att vi inte lägger parkett men vi vill gärna att det liknar parkett. I första hand lägger man kortsidan mot fönster för att dölja fogar, i detta fallet lär det dock spela mindre roll efter som fönsterna är så små. Sen tittar man på hur långt rummet är, är det väldigt långt 7-8 m vilket detta är(756cm) så kan man lägga dem längsgående långa väggen. Men sen har vi det där med enhetlighet, vi har ett parkett i rummet intill och det är väldigt uppenbart att det är lagt åt andra hållet så om vi vill följa det så får vi ändra vår riktning till att vara kortsidan mot fönsterna. Jag tror ärligt talat detta blir snyggare men det kommer troligen också betyda bra mycket mer sågande och troligen mer spill vilket vi redan ligger på gränsen med. Linjerna som är ritade är anpassade för längsgående men man kan ändå ha hjälp av dem skulle jag tro.

Sen undrar man om det inte hade varit bättre isåfall att börja i mitten av rummet så att kanterna ordnar sig själv mer eller minde. Allternativet är att börja lägga längst bort och då längs väggen som det är massa dörrar på så blir det några kortare klinkers.

Hmm, känns som det är för många parametrar som motstrider varandra. Antar att det är tycke och smak som får avgöra tillslut hur det ska läggas. Det är dock inte självklart.
 
Vi har caddat våra golv och väggar, på så sätt kommer man på tankevurpor utan att göra dem. Mycket praktiskt
 
AndersMalmgren skrev:
Vi har caddat våra golv och väggar, på så sätt kommer man på tankevurpor utan att göra dem. Mycket praktiskt
Ja jag provade lite program för det men det tog lite väl lång tid så vi gick ner och mätte istället.
 
Nu har vi sågat till de första plattorna och än så länge är vi nöjda med hur mönstret blir. Efter uträkningarna så ska det ser ut något liknande i andra änden av rummet.

Tanken är att lägga 4 i taget med bredsidan och då hoppa över den raden som är närmast dörren för att kunna gå där vi har sågen. På tal om sågen, den ser ut såhär :

Tyvärr är den inte helt rak så det gäller verkligen att kontrollera hur klingar går innan man börjar såga och att försöka få någon millimeter precision kan man glömma, ska man ha 152 mm så får man nöja sig med 150 eller 155 typ.

Tanken är att använda lasern efter som märkningarna i golvet inte helt stämmer när vi lägger på detta hållet.

Nu är det dags att lägga 4-5 sektioner men först lite mat.
 
Lägg gärna upp lite bilder sen :). Jag ska med försöka mig på att kakla i vinter :). Kanske till och med blir samma plattor :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Har nu lagt 1/4 av golvet och det ser ut att bli snyggt faktiskt. Problemet är dock att få golvet helt plant, det skiljer sig 1-2 mm på sina håll vilket gör att vattenpassat vippar ganska friskt tyvärr. Har försökt ett par olika knep, dels vinkla kammen mer och därmed få mindre fix och då också smeta på endast så att det täcker på skivan men det slutar med att plattan tar i marken när man försöker trycka ner den för att matcha övriga plattor, det verkar dock som att det blir full tekning iallafall. Sen har jag provat att putta ihop skivan med övriga skivor när den väl ligger på golvet och då känna hur hög skarven blir. Fördelen med detta är att det blir mycket enklare att anpassa platten till de närliggande plattorna men är de olika jämna blir det ändå ett meck. Gör man på detta vis kan så kommer fixet i fogen upp och man kan lättare skrapa bort det.

Jag har endast hunnit lägga par plattor med taktiken att ta mindre fix och knuffa ihop dem för att matcha men det kan hända att detta är rätt väg att gå för att få dem jämnare.

En annan tråkig sak är att nu i början av läggningen så är det bara plattor som jag redan vet storleken på som läggs, det är inte förrns jag kommer till någon av de motsatta väggarna jag kommer få såga en hel del. Så 700-800 kr för klinkerssågen känns lite väl dyrt just nu. Jag kommer troligen inte hinna allt i morgon så då är frågan om man ska hyra igen för 1 dag eller om man ska ta o köpa sig en kap? Jag har försökt titta runt men hittar bara en på Biltema för 600 kr, tveksam om den verkligen håller måttet? Förslag?
 
Bilder vill vi ha :)
 
  • Gilla
Solute1
  • Laddar…
Han lägga en del igår men det går verkligen inte snabbt med dessa plattor. Det blir dessutom en hel del spill med formationen så troligen får vi köpa ett par lådor till.

Sågen slapp jag betala för efter som måtten inte stämde så nu får jag väl köpa en billigare såg då(startar annan tråd om det).

Iallafall har jag efter 2 rader kommit fram till att man ska blanda ut fixen så den blir lite rinnigare och dra flera gånger med kammen på ett ställe för att få fulltekning och samtidigt inte för mycket. Lutningen är strax över 45 grader. Plattan får ett extremt tunt lager på undersidan och sen läggs den på. I vissa fall får jag trycka och köra den fram och tillbaka för att få den på rätt nivå men oftast hamnar den på hyffsat rätt nivå direkt. Jag har dessutom en gummiklubba jag bankar ca 8 gånger på plattan med och de gånger jag fått ta upp för att de varit fel vända så har det varit svårt då tekningen är total.

När det gäller att kontrollera hur rakt man lägger så känns snörslå som rena skämtet, visst kan man se linjer efter man slaget med tråden men grejen är att man sitter på linjerna när man jobbar med raden framför en så när man kommer till nästa rad så finns det ingen linje var att titta efter. Jag har använt lasern istället får att få en hyfsad koll och ändå länge skiljer det sig kanske 2 mm så det får kanske bli en justering snart. Lasern har dessutom varit bra till att ta reda på hur vissa klinkers ska sågas istället för att mäta vilket är mer eller mindre omöjligt då väggarna inte är helt raka.

I slutet av läggningen igår stötte vi på ett problem vid pelaren, jag tänkte att jag skulle såga ut en L form där jag tog av 12 cm från en bit som är 15 men tyvärr bröts 3 cm biten av så jag använde troligen fel taktik? Min fundering är om man kanske istället ska börja att såga ett snitt i mitten av skivan, d.v.s 7,5 och såga bort den ena biten helt då och sen såga den sista som bara ska vara 3 cm, då kanske det är mindre risk att den bryts av?

Såhär ser det ut nu

20150907_073704.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
ibland går det inte att få till L bitar, då får man lägga den avbrutna biten utan fog, brukar bli nästan osynligt

Du skulle nog ha lagt hela rader... blir ett elände att dra fix nu :)

Jag brukar prima (dom gånger det är ok) över snörslagen då smetas dom inte ut

Ser bra ut på bilden iaf
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Vad ska det vara för primer då? Hur hur var det, behöver jag spackla golvet först eller är det okay som det är?
Jag var och handlade igår till vår tvättstuga, primern är på en liter för 120kr den skall blandas med fyra liter vatten så det blir 5liter. Dessa 5 liter skall täcka 30kvm den ger bättre vidhäftning samt som nån skrev längre upp suger inte fukten ur fogen för snabbt.

I vårt fall har vi även golvbrunn som är utbytt där skall det ligga en manschett samt ett flytande tätskikt i två lager.
Mellan golv och vägg vid brunnen skall det även ligga en tätskiktsremsa uppvikt.

Då vårt hur är från 1968 och detta rör en källare så skall vi endast täta där det blir eller kan bli vattensamlingar.
på övriga golvet gäller primer och sedan fix, kakel och slutligen fog.
Våra plattor är 30x30 och jag tror vi fick med en 8mm "kam" som skulle passa dessa.
Man kunde lägga ut fick och trycka dit en platta som man så fort man är nöjd tar loss för att se hur fixen tog i plattan, gör man detta på några ställen så vet man att det blir lika över hela.

Jag snodde rektangel ritande från denna tråd då detta var min största rädsla på hur jag skulle lyckas :)

Har du inte påbörjat ditt jobb så kanske mitt svar gav lite input om du redan är klar så uppdatera gärna med bilder tack.
Jag skall ner i källaren nu och provlägga min fyrkant och rita lite ;-)
 
vidamic skrev:
Jag var och handlade igår till vår tvättstuga, primern är på en liter för 120kr den skall blandas med fyra liter vatten så det blir 5liter. Dessa 5 liter skall täcka 30kvm den ger bättre vidhäftning samt som nån skrev längre upp suger inte fukten ur fogen för snabbt.

I vårt fall har vi även golvbrunn som är utbytt där skall det ligga en manschett samt ett flytande tätskikt i två lager.
Mellan golv och vägg vid brunnen skall det även ligga en tätskiktsremsa uppvikt.

Då vårt hur är från 1968 och detta rör en källare så skall vi endast täta där det blir eller kan bli vattensamlingar.
på övriga golvet gäller primer och sedan fix, kakel och slutligen fog.
Våra plattor är 30x30 och jag tror vi fick med en 8mm "kam" som skulle passa dessa.
Man kunde lägga ut fick och trycka dit en platta som man så fort man är nöjd tar loss för att se hur fixen tog i plattan, gör man detta på några ställen så vet man att det blir lika över hela.

Jag snodde rektangel ritande från denna tråd då detta var min största rädsla på hur jag skulle lyckas :)

Har du inte påbörjat ditt jobb så kanske mitt svar gav lite input om du redan är klar så uppdatera gärna med bilder tack.
Jag skall ner i källaren nu och provlägga min fyrkant och rita lite ;-)
Alla jag pratat med säger att man INTE ska ha primer på källargolvet, däremot får man lägga vad som krävs runt den nya brunnen. Saken är att om du lägger primer så blir det mer eller mindre som en plastmatta och det vill man såklart inte ha på ett källargolv, det ska andas.

Får du vatten på golv där det inte finns primer så kommer vattnet gå ner där det redan är fuktigt. Blir det mycket vatten, då kommer de ta sig till brunnen på ett eller annat vis om inte man lagt ett märkligt ojämt golv.

Vi ska senare lägga klinkers även i tvättstugan som också är i källaren och jag kommer inte lägga någon primer där ihäller.

Golvet är inte färdig men jag ska förhoppningsvis få lagt lite idag.
 
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
nino skrev:
ibland går det inte att få till L bitar, då får man lägga den avbrutna biten utan fog, brukar bli nästan osynligt

Du skulle nog ha lagt hela rader... blir ett elände att dra fix nu :)

Jag brukar prima (dom gånger det är ok) över snörslagen då smetas dom inte ut

Ser bra ut på bilden iaf
Man kan lämna in dessa bitar på vattenskärning om man vill
 
snowjim skrev:
Alla jag pratat med säger att man INTE ska ha primer på källargolvet, däremot får man lägga vad som krävs runt den nya brunnen. Saken är att om du lägger primer så blir det mer eller mindre som en plastmatta och det vill man såklart inte ha på ett källargolv, det ska andas.

Får du vatten på golv där det inte finns primer så kommer vattnet gå ner där det redan är fuktigt. Blir det mycket vatten, då kommer de ta sig till brunnen på ett eller annat vis om inte man lagt ett märkligt ojämt golv.

Vi ska senare lägga klinkers även i tvättstugan som också är i källaren och jag kommer inte lägga någon primer där ihäller.

Golvet är inte färdig men jag ska förhoppningsvis få lagt lite idag.
Jag gjorde en fjärdedel idag, blir lite orolig när du skriver så. Jag har största delen kvar så jag kan skippa primer där. Måste kolla vad det står om primerna jag blev rekommenderad att köpa, jag kan hålla med om att den känns lite som lim och blir nog tyvärr tät...
Jag hyrde hem en stor maskin och fräste bort färgen på golvet så det borde bita bra utan primer.
 
vidamic skrev:
Jag gjorde en fjärdedel idag, blir lite orolig när du skriver så. Jag har största delen kvar så jag kan skippa primer där. Måste kolla vad det står om primerna jag blev rekommenderad att köpa, jag kan hålla med om att den känns lite som lim och blir nog tyvärr tät...
Jag hyrde hem en stor maskin och fräste bort färgen på golvet så det borde bita bra utan primer.
Den säljaren jag pratade med på Bauhaus sa att ingen primer behövs på ett o-isolerat käller golv, det måste kunna andas. När jag pratade med KIILTO som tillverkar den fix jag använder så sa även de att jag inte skulle använda någon primer på mitt golv.

Anledningen till att det finns folk som säger att primer ska användas skulle jag gissa är 2, 1. man blandar ihop det med hur man gör på icke källargolv, 2. Det är möjligt att man kan använda primer på isolerat källargolv.

Vad jag förstår så är risken större att plattorna släpper om inte en o-isolerad platta får andas.

Vad hette maskinen du hyrde? Jag körde en HTC maskin men den finslipade golvet mer eller mindre, tog evigheter att få bort allt lim.
 
Har nu lagt ytterligare en rad, tyvärr var det dock ganska omständligt idag.

Först behövde jag en såg så min far kom och lämnade av sin, den visade sig dock ha en del defekter och det blev väldigt svårt att såga rakt jämfört med den proffs maskin jag hade hemma. Så jag packade upp Jula maskinen jag köpt sen tidigare men redan vid montering börjande man tvivlar, riktigt dålig kvalité. Visst det är budget märke men detta var riktigt dåligt, till och med alla klisterlapparna på maskinen hade rullat ihop sig. Maskinen var mer eller mindre omöjlig att såga rak med, la man bara godset rälsen och passade in mot vinklarna på bordet så blev det inte ens nära rakt och att försöka justera under körning kunde man glömma. Så det var bara till att tvätta av och ner i kartongen igen med den. Sen fick jag låna en mindre maskin köpt från Classe för något år sen. Den gjorde ännu fulare kanter och fungera inte bättre än den min far kom med.

Tillslut provade en kakelskärare min far hade taget med(av billigare vaiant) och döm av min förvåning så fungerade det faktiskt väldigt smidigt. Visst hjulet som skär gick lite fram och tillbaka så 100% blev det inte men det funka väldigt smidigt att knäcka dem trotts att bauhous sa att det inte skulle fungera.

Jag börjar allvarligt tro att kvalitén på plattorna är ganska mycket lägre än vad Bauhaus fått dem att låta tyvärr. De blir ganska lätta kantstötta och man ser det ganska markant efter som de blir ljus gula, visst man kan väl fylla i med någon penna men ändå.

Iallafall är jag just nu på jakt efter en bättre kakelskärare, en beg Sigma hade varit perfekt för 60 cm eller mer.

Efter allt strul så fick vi som sagt lagt 1 rad och det tog lite tid efter som det visade sig att väggarna var ganska sneda så det blev till att kompensera. Jag är troligen för petig men jag vill ha det rätt. Med hjälp av laser och tumstock så kunde jag dra in på fogarna på denna raden några mm och därmed rätta upp felet :). Tror det är dags att mäta även från andra väggen nu så jag inte får en chock när jag kommit fram, gissar på att jag är halvägs nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.