harry73 skrev:
4.750.000 kr :wow:
Det bevisar bara att det inte ens lönar sig att renovera i Stockholm.
Det där får du nog förklara lite vad du menar...
 
Krilleman
Om man kikar på slutpriserna på aktuella vägen, och då är alla inte kedjehus, så är snittpriset ca 6,5-7 milj.

https://www.booli.se/slutpriser/klarbarsvagen/103843/

Marginalen för att köpa och sälja vidare är liten eller obefintlig.

Edit
Korrekt snittpris (ja jag räknade) 6.198.571:-

Och i Mars blev detta sålt för 6.275.000:-, verkar vara nästan identiskt. Så varför ta risken att köpa ett hus som ev kan bli helt utdömt för minst 4.750.000:-?!

https://www.booli.se/bostad/kedjehus/killinge/klarbarsvagen+35/1817088

Edit2:

Och detta för 5.725.000:- lagfart 1 dec 2014:

https://www.booli.se/bostad/sald/kedjehus/klarbarsvagen+49/9035784
 
Redigerat:
Jag påstår inte att jag tycker de som är med i denna budgivning är kloka, men om man tar ditt första exempel krilleman: 6,3 kontra säg 4,8, det är en skillnad på 1,5 miljon. Sen utförs en fuskrenovering med billig arbetskraft och billiga material för 1 miljon då är skillnaden nere i 0,5 miljon. Sen räknar de med en liten generell värdeökning på säg 0,5 och kan då sälja huset med 1 miljon i avans. Inte så dåligt på kanske några månaders jobb...
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Krilleman
Paxman skrev:
Jag påstår inte att jag tycker de som är med i denna budgivning är kloka, men om man tar ditt första exempel krilleman: 6,3 kontra säg 4,8, det är en skillnad på 1,5 miljon. Sen utförs en fuskrenovering med billig arbetskraft och billiga material för 1 miljon då är skillnaden nere i 0,5 miljon. Sen räknar de med en liten generell värdeökning på säg 0,5 och kan då sälja huset med 1 miljon i avans. Inte så dåligt på kanske några månaders jobb...
Jag är inte emot att man köper och säljer vidare, jag höll på att köpa ett hus snorbilligt själv bara för just det, men det sket sig i sista stund.

Men att fuskrenovera detta kedjehus för ca 1 milj (gissning - Men jag tror inte det räcker) när man inte vet hur omfattande skadorna är, det är inte en god affär.
 
Fairlane
Hur långt kommer man egentligen med 1 miljon eller 1,5 när det gäller en sådan här renovering?
Nya badrum, nytt kök är ju redan det hyfsat stora kostnader. Renovering av bjälklag, mögelsanering, ny isolering, etc etc? Kanske bör man se över elen också, om det nu är så rejäla fuskskador och huset stått obebott i 5 år? Räcker det verkligen med 1,5 miljoner?
 
harry73
Paxman skrev:
Det där får du nog förklara lite vad du menar...
Om man jämför två alternativ:
1 Köpa ett hus, renovera den under en viss tid, och sen sälja den med vinst
2 Köpa ett hus, ha den under samma tid utan att renovera (hyr ut den?), och sen sälja med vinst

Då tror jag absolut att man får ett högre försäljningspris i det första alternativet, men det betyder inte att vinsten blir högre, jag tror tvärtom.
Därför lönar det inte att renovera.
 
harry73 skrev:
Om man jämför två alternativ:
1 Köpa ett hus, renovera den under en viss tid, och sen sälja den med vinst
2 Köpa ett hus, ha den under samma tid utan att renovera (hyr ut den?), och sen sälja med vinst

Då tror jag absolut att man får ett högre försäljningspris i det första alternativet, men det betyder inte att vinsten blir högre, jag tror tvärtom.
Därför lönar det inte att renovera.
Jag förstår hur du tänker men nog är väl det ändå att generalisera väl mycket. Huset tråden handlar om kommer knappast gå upp speciellt mycket i pris om man väntar med renovering, och det går garanterat inte att hyra ut under tiden man väntar på ev. värdestigning.
 
Jag bor alldeles i närheten av detta ruckel. Ska bli intressant att följa vad som händer. Det känns helt sjukt att folk är beredda att betala närmare fem mille för ett fallfärdigt ruckel som detta!
 
harry73
Paxman skrev:
Jag förstår hur du tänker men nog är väl det ändå att generalisera väl mycket. Huset tråden handlar om kommer knappast gå upp speciellt mycket i pris om man väntar med renovering, och det går garanterat inte att hyra ut under tiden man väntar på ev. värdestigning.
Nej det går inte att hyra ut detta hus, men huset beviser att allt säljs (efter budgivning) oavsett skick. Och går huspriserna upp, då gäller det antagligen också för detta hus.

Men tar man nu huset på andra sidan gatan som exempel. Den är också i original skick med trädgård i bedrövligt skick. Köper man den och säljer den vidare efter en eller två år utan renovering, då kan man hyra ut den under tiden och sälja med vinst.
Och jämför man det alternativ med att köpa detta hus och sälja efter renovering, då tror jag att man tjänar mer på det andra huset
 
Hur vet du att man kan tjäna på att sälja efter 1 eller tex 2 år? Vet du något vi andra inte vet, synsk? Förutom att man får in pengar på uthyrning, förhoppningsvis om hyresgästen inte blåser dig, kan det aldrig finnas en säker husaffär (inte ens på Lidingö).

harry73 skrev:
Nej det går inte att hyra ut detta hus, men huset beviser att allt säljs (efter budgivning) oavsett skick. Och går huspriserna upp, då gäller det antagligen också för detta hus.

Men tar man nu huset på andra sidan gatan som exempel. Den är också i original skick med trädgård i bedrövligt skick. Köper man den och säljer den vidare efter en eller två år utan renovering, då kan man hyra ut den under tiden och sälja med vinst.
Och jämför man det alternativ med att köpa detta hus och sälja efter renovering, då tror jag att man tjänar mer på det andra huset
 
harry73
Jonatan79 skrev:
...kan det aldrig finnas en säker husaffär (inte ens på Lidingö).
vilket skille bevisa min tes att det inte lönar sig att renovera
 
Är det bara jag som vill strypa samlaren i dokumentären? OT såklart, men hur kan det bli så sjukligt?
 
Krilleman
4.850.000 riksdaler nu.

:x
 
harry73
Jonatan79 skrev:
Är det bara jag som vill strypa samlaren i dokumentären? OT såklart, men hur kan det bli så sjukligt?
Varför vill du strypa någonsk du aldrig har möt, ovn skm gör dig dessutom inte illa. Det låter som sjukt beteende
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.