hpnisse skrev:
Manual till Qubino Dimmer

Där står det att man skall trycka tre gånger inom tre sekunder för att sätta den i inkludering/exluderings-läge. (alternativt trycka på knappen på enheten i ca två sekunder)

Självklart finns det ju en risk att få ström i sig, men det beror ju på hur mycket du skalat kablar och allt. Har du varit noggrann så finns ingen synlig koppar och därmed inget som kan ge en stöt.
Sen tror jag att enheten går in i inkluderingsläge automatiskt när man slår på strömmen igen. (men det är nog bara om man inte har haft den inkopplad nån gång alls.
Jag har tryckt som en galning, men ingen av de dimmers som jag kan tända och släcka på flera ställen läggs till. Däremot de som endast kan brytas med en brytare.

Tack för svaret!
 
snowballtwo skrev:
Jag har tryckt som en galning, men ingen av de dimmers som jag kan tända och släcka på flera ställen läggs till. Däremot de som endast kan brytas med en brytare.

Tack för svaret!
Tända och släcka på flera ställen??

När du har trappkopplat menar du att du har som denna bilden då, fast med Qubino Dimmer istället för lampan och lampan kopplad efter Qubino Dimmern?

17-6_trapp_trapp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du fjädrar i båda strömbrytarna isåfall?? (alltså återfjädrande)

Tror inte dimmern har den funktionen med att ha kopplat "bi-stabilt" (två lägen) på ingången för dimmern. Tror du måste ha återfjädrande, alltså "mono-stabil". Så att Qubino dimmern får pulser och inte konstant på eller av.

Sen är ju frågan, bryter du fasen eller nollan, enligt schemat så skall man ju ha nollan över brytaren (och har du inte gjort något extra så är det garanterat fasen som bryts i trappbrytningen...

Många frågor...

Borde vara det sista jag skrev, för annars hade den ju reagerat när du "tryckte som en galning" :)
 
Fimpa alltid säkringen innan man börja skruva. Det kan vara livsfarligt att få ström i sig om det vill sig illa.
Men för att tycka på knappen i sig så är det ju ingen fara. Men att börja dra ut den för att trycka, ja då kan en tråd plötslig lossa och man är i samma sits. Man skall liksom inte leka med elden. Så länge man inte kommer åt någon strömförande del är det ju lugnt, men man skall heller inte chansa.
 
Redigerat:
hpnisse skrev:
Tända och släcka på flera ställen??

När du har trappkopplat menar du att du har som denna bilden då, fast med Qubino Dimmer istället för lampan och lampan kopplad efter Qubino Dimmern?

[bild]

Har du fjädrar i båda strömbrytarna isåfall?? (alltså återfjädrande)

Tror inte dimmern har den funktionen med att ha kopplat "bi-stabilt" (två lägen) på ingången för dimmern. Tror du måste ha återfjädrande, alltså "mono-stabil". Så att Qubino dimmern får pulser och inte konstant på eller av.

Sen är ju frågan, bryter du fasen eller nollan, enligt schemat så skall man ju ha nollan över brytaren (och har du inte gjort något extra så är det garanterat fasen som bryts i trappbrytningen...

Många frågor...

Borde vara det sista jag skrev, för annars hade den ju reagerat när du "tryckte som en galning" :)
Jag har två strömbrytare som både är återfjädrande och bägge kan tända/släcka/dimmra. Jag vet inte vad det heter eller hur det är kopplat, det är en elektriker som har installerat dem!

Qunaki skrev:
Fimpa alltid säkringen innan man börja skruva. Det kan vara livsfarligt att få ström i sig om det vill sig illa.
Men för att tycka på knappen i sig så är det ju ingen fara. Men att börja dra ut den för att trycka, ja då kan en tråd plötslig lossa och man är i samma sits. Man skall liksom inte leka med elden. Så länge man inte kommer åt någon strömförande del är det ju lugnt, men man skall heller inte chansa.
Tack! Så, skruva ut med säkring bruten, på med säkring, lägg till i Zipa, av med säkring och in i väggen! Korrekt?
 
snowballtwo skrev:
Jag har två strömbrytare som både är återfjädrande och bägge kan tända/släcka/dimmra. Jag vet inte vad det heter eller hur det är kopplat, det är en elektriker som har installerat dem!
...
Tack! Så, skruva ut med säkring bruten, på med säkring, lägg till i Zipa, av med säkring och in i väggen! Korrekt?
Okaj!
Om det nu funkar att inkludera puckarna med att ta ut enheten och trycka på fysiska serviceknappen, men inte funkar sen att använda de vanliga återfjädrande knapparna efter, är det troligtvis så att det är kopplat på fas och att qubino-pucken vill att man styr med nollan.
(Dock ser jag att Qubino Flush 1D relay har fasen som styrtråd... så borde ju funka med båda, det är ju växelström :) )
Men då kanske bästa alternativet är en elektriker, för vet ju inte hur du bor. Är det gammalt hus kan det vara vilka färger som helst på eltrådarna.
 
Prova att inkludera pucken på en plats utan trappkoppling. Funkar den där är pucken ju ok, annars inte.
Lägg inte till trappkopplingen nu för den ökar på felkällan ytterliggare.

När du vet pucken fungerar, då kan du implementera den som schemat, bra beskrivet av hpnisse ovan. Men du måste veta vilken tråd som verkligen går till lampan, där pucken skall in. Trappkoppling är lätt om du vet hur det är draget, annars på andra hållet är det ett helsike.

Själv har jag en gammal demotavla med en lampa som jag byggt om lite och installerar pucken först med. När allt funkar, ex återfjädring då kan jag installera.
Hade en Philio04 som skulle gå trapp ena sidan, men den fick fnatt. Utan förinstallation hade då jag suttit i klistret och inte kunnat felsöka. Den fick sitta på dasset istället utan trapp (den är nu en död, var en riktigt skitprodukt).
 
Någon som lyckats uppgradera till firmware 0.9.999.8?

Ser ut som om .7 aldrig har varit en officiell version. Har försökt flera gånger men får bara att det är unsuccessful.

Prövade också att uppgradera till senaste beta och det är .7d. Det gick bra men efter att jag prövat med.8 igen så är den nere på .6 när den är färdig och det inte har lyckats.
 
matsv skrev:
Någon som lyckats uppgradera till firmware 0.9.999.8?

Ser ut som om .7 aldrig har varit en officiell version. Har försökt flera gånger men får bara att det är unsuccessful.

Prövade också att uppgradera till senaste beta och det är .7d. Det gick bra men efter att jag prövat med.8 igen så är den nere på .6 när den är färdig och det inte har lyckats.
Uppdaterade precis till .8 och det gick bra. Återstår bara att se hur den fungerar nu...
 
Har även uppgraderat till x.8, men den vill inte synka mina ändringar står bara och väntar. Troligt att deras server är upptagen.
 
Jag har inga problem med att synka med .6 har synkat ett tiotal gånger ikväll utan problem.
 
matsv skrev:
Jag har inga problem med att synka med .6 har synkat ett tiotal gånger ikväll utan problem.
Såg något skumt.. Längst upp står det att jag har senaste firmware x.8, men trycker jag på "i" så står det i rutan som kommer upp att jag har x.6
 
power650 skrev:
Såg något skumt.. Längst upp står det att jag har senaste firmware x.8, men trycker jag på "i" så står det i rutan som kommer upp att jag har x.6
;) Omstart av webbläsaren löste mina problem...
 
Qunaki skrev:
Prova att inkludera pucken på en plats utan trappkoppling. Funkar den där är pucken ju ok, annars inte.
Lägg inte till trappkopplingen nu för den ökar på felkällan ytterliggare.

När du vet pucken fungerar, då kan du implementera den som schemat, bra beskrivet av hpnisse ovan. Men du måste veta vilken tråd som verkligen går till lampan, där pucken skall in. Trappkoppling är lätt om du vet hur det är draget, annars på andra hållet är det ett helsike.

Själv har jag en gammal demotavla med en lampa som jag byggt om lite och installerar pucken först med. När allt funkar, ex återfjädring då kan jag installera.
Hade en Philio04 som skulle gå trapp ena sidan, men den fick fnatt. Utan förinstallation hade då jag suttit i klistret och inte kunnat felsöka. Den fick sitta på dasset istället utan trapp (den är nu en död, var en riktigt skitprodukt).
De puckarna som inte är kopplade med trappkoppling fungerar att lägga till, men inte de andra. Jag vet som sagt inte alls hur det är kopplat eller draget då det är en elektriker som gjort allt. Vi har nyss byggt hus och flyttade in för två månader sedan nämligen. Men det fungerar att tända och släcka på bägge brytarna i alla fall!

Jag känner att min kunskap är begränsad vad gäller ta ut och installera om puckarna, det är inger jag gjort förut.
 
Såg att m.nu har Zipabox i fyndhörnan. Någon som vet om det är något nytt på gång från Zipato?
 
Hej!

Har haft zipaboxen ett tag och har bara gjort enkla saker som att tända en lampa när en dörr öppnas och sådant. Men nu skall jag göra en för mig lite svårare regel med villkor som jag inte verkar få rätt på.

Jag skall styra en mekanisk utsugsfläkt på vinden samt en värmare, jag har en temp och fuktighetsmätare ute och en inne på vinden sedan har jag en utsugsfläkt och en värmare på vinden.

Jag tänker att:
Fläkten skall gå när:
Luftfuktigheten inne är högre än ute och den ute är under 75%

Värmaren skall gå:
när luftfuktigheten inne är över 75% och fläkten inte går.
Värmaren skall starta tidigast 30min efter att fläkten stannat.

Jag har försökt få till ett utkast men det verkar inte hända något när jag laddar upp reglerna till zipaboxen, kan någon vänlig själ se vad som är galet?
zipato-regel1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.