Lysrörslampa(tror jag de heter) i ytterbelysningen och led i hall.
 
rastlos skrev:
Lysrörslampa(tror jag de heter) i ytterbelysningen och led i hall.
Lysrörslampor går generellt inte att dimra hursomhelst.
 
B
Får kasta ett öga där! Om man bortser från dimmer-funktion, vilken puck bör passa då?
 
@rastlos
En dimmerpuck klarar bara att dimma från en brytare. Så skulle du haft det med en kronbrytare hade det krävts två puckar för att styra det.
Nu när du skall bortse från dimmerfunktion så finns det puckar som har två interna brytfunktioner, ex en med 2x1.5A. Sedan kan du välja fabrikat efter tycke och smak, det kvittar ju i princip. Att bryta är betydligt enklare än att börja dimma. I synnerhet nu när glödlampan håller på att fasas ut.
Glödljus och halogener går lätt att dimma (bygger på glödtrådar). Lysrör finns nog knappast några att dimma (om det finns är de ofta speciella/dyra). Led finns dimbara, men har sina begränsningar (lätt att börja flimra + tveksam hållbarhet).
 
Tack!
 
Kan man koppla 3 lampor på samma puck? Tänker mig fönsterlampor, målat en fin bild som lite förklaring :D

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jepp, pucken är bara en "strömbrytare" så att säga. Du kan ju ha flera lampor på samma brytare.
 
Bra, så länge man inte överstiger max last antar jag?
 
rastlos skrev:
Bra, så länge man inte överstiger max last antar jag?
Givetvis, och så länge man kopplar rätt. Jag TROR att det krävs behörighet för dylika installationer.
 
stefancrs skrev:
Givetvis, och så länge man kopplar rätt. Jag TROR att det krävs behörighet för dylika installationer.
Ja.
 
Jag har tre lampor på samma puck. Men pucken kräver egen strömförsörjning (fas och nolla), det verkar vara det största problemet. I den installationen fanns det i första dosan i taket - men inte vid strömbrytaren. Så där sitter dosan. Sedan har de andra två dosorna sin egen nolla. (Installerat av elektriker medan jag hejade på - den här lägenheten har rätt rörig el, speciellt för att vara byggd 2009. Lowest bidder, antar jag.)
 
Spännande. Någon som sett några priser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.