Hur stor var cisternen?
 
-MH- skrev:
Hur stor var cisternen?
Framgick inte av de handlingar jag har. Jag klipper in MÖD:s domskäl nedan. Det innehåller lite spår i form av lagstiftning för den som vill gräva vidare.

MARK- OCH MILJÖÖVERDOMSTOLENS DOMSKÄL
Naturvårdsverkets föreskrifter NFS 2003:24 om skydd mot mark- och
vattenföroreningar vid lagring av brandfarliga vätskor, senast ändrade genom NFS
2009:9, innehåller regler om att cisterner inom vattenskyddsområde med lagrad volym
större än 250 liter ska ha ett sekundärt skydd. Föreskrifterna innehåller inte krav på ett
sekundärt skydd för cisterner utanför vattenskyddsområde som i det nu aktuella fallet.
I enlighet med miljöbalkens regler kan föreskrifterna kompletteras med ytterligare
försiktighetsmått och skyddsåtgärder. Enligt 2 kap. 3 § miljöbalken ska sådana
åtgärder vidtas så fort det finns skäl att anta att en verksamhet kan medföra skada eller
olägenhet för människors hälsa eller miljön. Det kan dock inte ställas krav som är
orimliga med hänsyn till kostnaden i förhållande till miljönyttan, 2 kap. 7 §
miljöbalken.

Den aktuella dieselcisternen är placerad på mark som huvudsakligen består av morän
med hög genomsläpplighet. Fastigheten ifråga är belägen vid kanten av en
grundvattenförekomst med stora vattenmängder. Med hänsyn härtill delar Mark- och
miljööverdomstolen bedömningen att det inte är orimligt att i detta fall ställa krav på
invallning av cisternen.
 
Normalt får man ha 3 kbm diesel i "farmartank"

Protte
 
Det rör sig inte om lantbruksfastighet, området har varit fritidshusområde från starten. Men för ca 5 år sedan ändrades byggregler för området och man fastslog att det skulle vara möjligt att bygga permanentboende här ute. Jag byggde nytt hus som är sk permanentboende och min granne har fritidshus.
 
Men driver han en verksamhet där? Är det förenligt med detaljplan?
 
ovelau skrev:
Det rör sig inte om lantbruksfastighet, området har varit fritidshusområde från starten. Men för ca 5 år sedan ändrades byggregler för området och man fastslog att det skulle vara möjligt att bygga permanentboende här ute. Jag byggde nytt hus som är sk permanentboende och min granne har fritidshus.
Så du är mao nyinflyttad i ett gammalt område där din granne redan bodde när ni köpte er tomt/hus? Såg hans tomt ut så när ni köpte er tomt?

Bland annat med tanke på din tidigare kommentar att du är så duktig och kör elbil osv tycker jag det verkar som att du är en klassisk nyinflyttad miljöpartist från storstan. I vanligt vänstermaner ska du även bestämma över hur alla andra ska göra och sköta sina hus/fordon.

Mitt tips är att du sköter om ditt eget hus och tomt och slutar trakassera din granne genom att ringa polis och kommun stup i kvarten.
 
  • Gilla
Cujo och 3 till
  • Laddar…
Tror att du drar lite väl förhastade slutsatser här. Rolig läsning dock ... :)

Har bott här i snart 15 år (hade sommarstuga till och börja med) och har kanske pratat med kommun och polis ett fåtal tillfällen kring detta. Jag har pratat med min granne om detta vänligt, vid x antal tillfällen och det har bara lett till marginella tillfälliga förbättringar.

Sen när är det fel att vilja vara miljövänlig? Jag är uppväxt på en mindre ort och älskar natur och djurliv. Är nog inte speciellt lagd till vänster heller, men det tycker jag iofs inte hör hit.

Jag anser mig absolut inte vara duktigare än andra, men tycker personligen att det inte är särskilt svårt/jobbigt att respektera miljön, vi lever ju i den. Vore väl kul om framtida generationer kommer ha samma förmån som oss?

Vill inte göra detta till en diskussion om miljö, politik eller fördomar. Ska prata lite mer med kommunen, får jag se vad som kan göras. Annars får jag väl fortsätta titta åt andra hållet och sänka ribban gällande tron på förnuftighet hos människan.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Får känslan av att du stör dig på honom för att ni har så olika värderingar. Han gillar maskiner, du gillar miljö. Det är svårt att skapa något case på det, man får gilla olika helt enkelt.

Det du kan göra är att prata med honom, vilket du säger att du gjort, om rent konkreta störningar som du nämner när du har gäster att han startar maskiner. De flesta människor förstår det här och har du inte gäster extremt ofta eller att ni redan har "dålig stämning" så tror jag det löser mycket.

När det gäller miljöfarlig verksamhet eller läckande olja från maskiner, kontrollera först så att du inte slåss mot väderkvarnar. Några droppar olja på marken är ingen naturkatastrof. Prova själv att ta en genomskinlig plastburk någon decimeter djup (typ godisburk), fyll den med sand och häll sedan svart spillolja på toppen någon matsked. Hur lång tid tar det innan det tränger någon decimeter ner och syns genom botten? Min gissning är att det inte kommer att ske, någonsin.
Lagrar han miljöfarliga ämnen på ett regelvidrig sätt har du naturligtvis ett case.

Försök skapa gemenskap istället. Låter som en typ som hade gillat grillkväll med öl, bju på det istället för konflikt.
 
Mycket snack om "miljöfarlig verksamhet" och sådant och om att "bli vänner över en öl". Ingen som reagerar på att han kör omkring "på fyllan"?

Mitt tips är att ringa polisen nästa gång han är ute och kör, man får INTE köra full även om man kör på sin egen tomt. vem vet vad han ställer till med.

Att prata med kommunen om att det drivs företag där är väl inte heller fel.

Låter inte som nån person som det an vara trevligt att ha en grillkväll med, stor risk att man åker på att bjuda på alkohol titt som oftast.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi har alla en en uppfattning om vad som är snyggt eller fult.
Bilder på det hela skulle vara kul att se.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Ok, så här ser det ut

Bild 1, Svårt att se men en lastbil, traktor, hjullastare, grävmaskin

20150906_160549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2, ytterligare lastbil + billyft med skrotbil på, bläster (stora röda fyrkanten). Man ser hydraulslangar inkopplade till lastbilen.

20150906_160359.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kanske är känslig, men jag tycker det är oansvarigt att ha det så här. Precis bredvid vattnet, sjön ligger precis bakom busken på bild 1.

Baserat på de kommentarer jag fått tidigare, ska jag ligga lite lågt och läsa in mig själv på vad man får göra eller ej på sin tomt och sen ha en dialog med kommunen. OBS jag är inte bitter eller gnällig människa, :) men tycker ni att det ska se ut så här på en fritidstomt (Sjötomt)?.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Väldigt stor tomt han har? Visst är det skräpigt, men det ser inte ut att vara mitt inne i ett fritidsområde med små söta stugor heller.

Är detta utsikt från din tomt, eller från allmän väg?

Jag tror att det skulle kunna gå att få kommunen tvinga honom att städa lite. Tillfälligt bygglov för upplag, kanske. Men det är nog uppförsbacke. Förutsatt att det är detaljplanerat, annars tror jag inte det går.
 
Finns det någon praxis för hur "stökigt" man får ha på sin tomt? Har för mig att det finns en gräns innan man kan få tillsägelse eller böter tex. Jag håller med TS, sorgligt att behöva se det varje dag, tillslut ruttnar man ju...
 
Det hör väl också till saken att han sakta men säkert utökat sin tomt mot allmänningen. Han ska "bara" ha 900 kvm.
 
Hemmakatten
En bit bort från oss var det en tomt vars ägare uppenbarligen samlade på "bra att ha"-bilar och maskiner. Han har av kommunen fått tillsägelse två gånger att städa/röja upp och genomfört uppstädningen. Men ett halvår senare har han samlat på sig nya bilar. Huruvida det var miljöfarligt oljeläckage eller inte vet jag ej, men uppenbarligen tar kommunen ibland tag i anmälningar och gör ett föreläggande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.