mur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej,

Grannen belamrade år 2007 makadambädden vid sidan av deras garage med sten som han tagit med sig från en västkuststrand. Det ökade trycket på denna lilla ytan är säkert 1,5-2 ton.
2009 upptäckte jag att min slipersmur började ge vika, vilket jag då talade om för min granne. Åren har gått och inget har hänt.
Nu har de sålt huset till hennes syster och de vill inte åtgärda detta. De vill att jag gör det.

Jag bor på den lägre tomten och muren är helt inne på min tomtgräns.

Nu undrar jag vems är felet? Vem har ansvaret?

Mkt tacksam för svar om hur jag bör gå vidare med detta ärende.
 
Enligt jordabalkens 3 kapitel anger bl.a. att den som avser utföra eller låta utföra grävning eller liknande arbete på sin fastighet skall vidta varje skyddsåtgärd som kan anses nödvändig för att förebygga skada på angränsande fastigheter.

Kan ju annars tycka att dom borde vara intresserade av att fixa detta så det inte blir något ras och deras hus för sättskador.

Men vet inte vart du vänder dig och vad som händer om dom säger att det är din mur som är dålig.
 
  • Gilla
hdad
  • Laddar…
Man har inget ansvar att själv bygga en mur som kan hålla grannens tomt på plats, såvida man inte grävt ut eller dylikt och därmed skapat en höjdskillnad själv.
 
Tjaa, vet inte om frågan är så enkel. Ansvaret att anlägga (och därmed underhålla) en stödmur eller liknande ligger normalt på den som förändrar markhöjden.

Eftersom "muren" ligger helt på din tomt, så får man anta att den ligger där för att du eller tidigare ägare schaktat fram till tomtgränsen. Dvs. den anlades för att granntomten inte skall rasa in efter schaktningen.

Detta antagande kan iofs. vara felaktigt. Men om vi antar att ansvaret för muren i huvudsak är ditt, den ligger på din tomts osv.

Då är frågan om grannens tilltag med att lägga sten på marken är orsaken till att muren nu lutar. Man skulle kunna hävda att grannen har höjt sin mark vid tomtgränsen.

Det är rätt vanligt att dylika sliperanläggningar säckar ihop. Och jag tror faktiskt inte att det påverkas speciellt mycket av ett extra lager sten på det där viset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Allium och 2 till
  • Laddar…
Kul att jag länkade till ditt tidigare inlägg ändå :)
 
Tittar man på bilden så ser det ju ut som muren lutar även på den bortre delen där det är gräsmatta.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Muren är gammal och ni båda har nytta av en ny gå i hop och gör det tillsammans
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag glömde att tillägga att muren var helt felfri innan de stora stenarna lades dit.
 
När är muren anlagd och varför?
 
Muren lades dit vid byggnationen 1989 när de båda husen byggdes.
 
pperssons skrev:
Muren lades dit vid byggnationen 1989 när de båda husen byggdes.
Varför är ändå en viktig fråga i sammanhanget! Om det är för att den som anlade er tomt sänkte marknivån så är stödmuren antagligen ert ansvar. Men om skillnaden beror på åtgärder på er grannes tomt så är det dennes ansvar och då kan ni ju ta bort er stödmur om ni så behagar så får de anlägga en egen på sin tomt.

Eller är jag ute och cyklar?
 
Du är helt inne på min linje Stefan.
 
Trycket på muren skulle jag säga har ökat högst marginellt på grund av stenen. Som påpekats av andra så ligger ju slipers snett även bortanför partiet med sten, där markhöjden dessutom ser ut att vara lägre. Muren är dessutom 25 år gammal och allt kräver sitt underhåll förr eller senare.

Det är ju fixat på en helg eller två och lär inte kosta mer än några droppar svett, så kavla upp ärmarna och fixa till det om stör dig, annars låter du det bara vara.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Kan det inte vara lite av båda också, ifall tomterna samprojekterades?

Men hur var reglerna med marklov och höjdreglering 1989. Ifall det finns dokumentation i handlingarna från bygget så borde det ge svaret. Kan vara idé för TS att kontakta bygglovskontoret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.