Jodå, kontakt med byggnadskontoret kommer att ske.
Tror ni tappar grejen lite.
Jag är ingen motståndare till att vi delar på detta. Tvärtom, för mig är det en självklarhet. De vill däremot inte ha något ansvar.
Så förstå mig rätt.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Om nu muren lutar in på din sida kan man ju misstänka att en del av stenarna numera ligger på din tomt. Vad händer om du helt sonika plockar bort de stenar som ligger på din tomt (och slänger dem)? Kanske blir grannen mer villig att hjälpa till om de på det viset får behålla sina stenar?
 
pperssons skrev:
Jodå, kontakt med byggnadskontoret kommer att ske.
Tror ni tappar grejen lite.
Jag är ingen motståndare till att vi delar på detta. Tvärtom, för mig är det en självklarhet. De vill däremot inte ha något ansvar.
Så förstå mig rätt.
Om vi antar att problemet med stödmuren inte beror på stenarna, och muren helt står på din tomt. Då är problemet troligen helt ditt.
 
hempularen skrev:
Om vi antar att problemet med stödmuren inte beror på stenarna, och muren helt står på din tomt. Då är problemet troligen helt ditt.
Varför? Kan nu varit tidigare ägare som åtgärdat grannens problem :)
 
Om muren står på din tomt så får du väl plocka bort den.. det är ju grannen som har nyttan av muren enligt bilderna, de kanske blir mer villiga att dela på jobbet om de riskerar att helt bli av med muren.
 
Frippegubben skrev:
Om nu muren lutar in på din sida kan man ju misstänka att en del av stenarna numera ligger på din tomt. Vad händer om du helt sonika plockar bort de stenar som ligger på din tomt (och slänger dem)? Kanske blir grannen mer villig att hjälpa till om de på det viset får behålla sina stenar?
Nej TS får inte plocka bort dem - än mindre slänga dem. Stenen är ju grannens egendom, TS förfogar inte över den även om den skulle ha trillat över på TS' fastighet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Panelmannen skrev:
Om muren står på din tomt så får du väl plocka bort den.. det är ju grannen som har nyttan av muren enligt bilderna, de kanske blir mer villiga att dela på jobbet om de riskerar att helt bli av med muren.
Om TS har grävt ut sin tomt så är det ur det hänseendet han som har nytta av muren. Om TS granne har höjt sin tomt så är det således grannens nytta att muren finns där. Det är mao den som har nytta av muren som ansvarar för dess skick oavsett placering.
 
  • Gilla
Mido11 och 1 till
  • Laddar…
Enligt byggritningarna jag har hemma så finns det ingen nivåskillnad vid anslutande tomtgräns. Nu måste jag bara ner till byggnadsnämnden för att ta reda på fakta.
Jag återkommer med svar.
Tack för alla svar och idéer. :)
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
pperssons skrev:
[bild]

Hej,

Grannen belamrade år 2007 makadambädden vid sidan av deras garage med sten som han tagit med sig från en västkuststrand. Det ökade trycket på denna lilla ytan är säkert 1,5-2 ton.
2009 upptäckte jag att min slipersmur började ge vika, vilket jag då talade om för min granne. Åren har gått och inget har hänt.
Nu har de sålt huset till hennes syster och de vill inte åtgärda detta. De vill att jag gör det.

Jag bor på den lägre tomten och muren är helt inne på min tomtgräns.

Nu undrar jag vems är felet? Vem har ansvaret?

Mkt tacksam för svar om hur jag bör gå vidare med detta ärende.
Menar du då att om grannen inte slängt dit sten så skulle din stödmur vara stabil och intakt? Bortanför område med sten är muren också sned och undantryckt. Problemet är inte stenen, även om den kan ha hjälpt till.

Din mur håller inte måttet helt enkelt. Hade muren varit utförd korrekt, med anläggning under mark och sammanhållande förankring med lutning mot grannens tomt hade din stödmur klarat sig utmärkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Titta även på asfalten i framkant på bilden, schyssta sättningar... Grannen borde ju vilja ha muren upprätad.
 
Ja du, hade jag byggt muren så hade det inte blivit så här. Det kan jag garantera dig. Vi köpte huset 2007 och det är byggt 1989.
Du är ytterligare en person som läser och skummar genom saker och ting.
Jag ansvarar inte för att hålla grannens jord och stenmassor på plats.
Enligt de ritningar jag har så existerar ingen höjdskillnad mellan de två tomterna. Dvs grannens tomt ska slutta ner till min tomtnivå.
 
harry73
Är det ingen stödmur men avsett som tomtavgränsningen, då borde du få ta bort den och då behöver grannen fixa mur på sin tomt. Men kanske är det lika bra om ni och grannen kan komma överens om saken.
Kolla vad en ordentlig mur skulle kosta och försök en gång till diskutera olika lösningar med henne
 
Kan det inte lika gärna vara din tomt som skall slutta upp till grannens tomt? Och att muren anlagts för att göra plats för det skjul som skymtar bakom skottkärran?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
När vi köpte hus så blev vi informerade att enligt lag så är det den som har det högre läget som har ansvaret för en stödmur.
D.v.s. det är din grannes ansvar inte ditt, det är hans/hennes ansvar att det inte ramlar ner massor på din tomt.
 
C
Pottaan skrev:
När vi köpte hus så blev vi informerade att enligt lag så är det den som har det högre läget som har ansvaret för en stödmur.
Så om man gräver ur i tomtgränsen så är det bara att ringa till grannen och kräva att han sätter upp en stödmur? Det låter mycket märkligt tycker jag.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.