Jag pratar alltså under själva monteringen
edit: Hörnskåpet tror jag ställdes upp på sockeln och togs bort igen säkert 3 gånger bara igår och vi är inte klara :D Men då är det också 0.5-1mm mellan rören och utsågningen i gaveln
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Jo kanske blir några vinklar men som sagt det är precis de går dit så de kommer liksom ingen vart. Visst var det du som testa att måla på framsidan av stommarna? Gick det bra? Sitter färgen? Bara lite rugg med sandpapper eller?
Än så länge sitter den *ta i trä ;)

Jag ruggade upp med sandpapper, sen körde jag med Alcro häfta grundfärg som är anpassad för hårda ej sugande ytor innan jag färdigströk med två lager lackfärg. Mellanslipade lite lätt med fint papper mellan varje strykning också.

Eftersom jag byggt ett funkiskök (precis din stil ;) ) så syns ju stommarna väldigt mycket och då måste de handmålas för att se bra ut.
 
Kan tillägga att jag inte målat insidan av stommarna, där lär det inte hålla, åtminstone inte på hyllplan och liknande. Varför vill du måla stommarna? Du ska väl köra med heltäckande luckor och täckskivor?
 
Ska ha lite, lite grå nyans på luckorna. NCS S 1000-N

Det är ju en milimeter spalt ca mellan luckorna, kanske måste måla framsidan på stommarna om jag irriterar mig på nyansskillnaden
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Eftersom jag byggt ett funkiskök (precis din stil ;) )
Hehe, tur att smaken är olika :D
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Presspassning som sagt :)



IMAG0739.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
men annars är det overkill i mina ögon att bygga en sockel som är helt vågrät, speciellt om inte golvet är helt vågrätt.
Vad har du emot en platsbyggd sockellåda? Kanske tar lite längre tid än att hänga upp stommar på en väggskena, men det blir snyggare och minst lika stabilt som ben och lössockel så länge det inte blir översvämning i rummet.

Det går att göra mycket snyggare hörn på en låda än med lössockel. I vårat kök har vi en hörnplacerad spishäll samt skafferi där sockeln sitter i 135 grader (innerhörn). Vi har även en bardel som avslutas med en snedskuren köksmodul, där sockeln har 135 graders ytterhörn.

I många kökskataloger finns bilder av kök med lössocklar och det ser ibland för jäkligt ut med glipor här och var.
 
arneri68 skrev:
Vad har du emot en platsbyggd sockellåda? Kanske tar lite längre tid än att hänga upp stommar på en väggskena, men det blir snyggare och minst lika stabilt som ben och lössockel så länge det inte blir översvämning i rummet.

Det går att göra mycket snyggare hörn på en låda än med lössockel. I vårat kök har vi en hörnplacerad spishäll samt skafferi där sockeln sitter i 135 grader (innerhörn). Vi har även en bardel som avslutas med en snedskuren köksmodul, där sockeln har 135 graders ytterhörn.

I många kökskataloger finns bilder av kök med lössocklar och det ser ibland för jäkligt ut med glipor här och var.
Jag har inget emot det alls, jag hävdar bara att det är onödigt rent hållfastmässigt i de flesta fallen. Att göra en egen fint gerad sockel går dessutom utmärkt att göra även med ben.

När jag byggde mitt Ikea-kök i våras skippade jag förresten väggskenan och körde ben även i bakkant på skåpen. Buslätt att få stommarna perfekt i våg med benen.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Ska ha lite, lite grå nyans på luckorna. NCS S 1000-N

Det är ju en milimeter spalt ca mellan luckorna, kanske måste måla framsidan på stommarna om jag irriterar mig på nyansskillnaden
Det är rätt stor skillnad på NCS S1000-N och t.ex. S0500-N. Se t.ex. bild nedan där socklarna är 0500 och väggarna 1000.



WP_20150815_12_27_15_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser sjukt mycket mörkare ut än det prov vi har, skumt får kolla noga

Edit: det blir dock stockholmsvitt på väggarna så inte kritvitt
 
Redigerat:
Ja, vi tog inga provbitar innan, men när vi jämfört i efterhand är de mycket ljusare. Jag avråder starkt från att välja S1000-N om ni ska ha stockholmsvitt (S0502-y) på väggarna då denna har gult pigment i. Den grå kulören kan då upplevas som blå. Ska ni ha gult pigment i väggfärgen bör ni ha det i den grå också.
 
Det är Alcros äggskalsvit, skulle säga att det är extremt lite gult i den. Håller jag upp provet på 1000-n ser det bra ut
 
Jag råder er verkligen att provmåla på en större yta. Det är dels enorm skillnad på att titta på en provbit i bra ljus och se färg på väggen i olika ljus samtidigt som storleken gör stor skillnad. Att kombinera neutrala färger med icke-neutrala brukar aldrig fungera. Du kan ju prova någon NCS generator på nätet för att se färgerna bredvid varandra. Du har säkert en bra skärm på jobbet som kan leverera en rättvis färgbild.
 
Min skärm hemma är ca 1000 grr bättre. :)
Bilden ovan med skåpet så är är väggen till vänster målad med äggskalsfärgen. Får måla med färgen på en skiva och ha som referens innan jag väljer den för snickerierna
 
färger.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högst upp NCS S 1000-N

Till vänster Alcro Äggskal (Den vi målat väggarna med), till höger NCS S 0502-Y
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.