harry73 skrev:
Bra med flexibilitet :)
Då föreslår jag att entreprenören kallar ställningen för byggnadsställning under arbetstid och för något annat under övrig tid :D
Visst, det går bra, under förutsättning att den plan som tagits fram för ställningen (enligt AFS föreskrifter) inkluderar vad den skall användas till utanför arbetstid. Det är den planen som är nyckeln i det hela.

Men jag antar att E kommer att vilja ta extra betalt för att göra en krångligare plan.

Problemet är ju att om det inte är en byggnadsställning så får TS inte använda den för att måla fönstren.
 
Nerre skrev:
Visst, det går bra, under förutsättning att den plan som tagits fram för ställningen (enligt AFS föreskrifter) inkluderar vad den skall användas till utanför arbetstid. Det är den planen som är nyckeln i det hela.

Men jag antar att E kommer att vilja ta extra betalt för att göra en krångligare plan.

Problemet är ju att om det inte är en byggnadsställning så får TS inte använda den för att måla fönstren.
Jaså, vad har ASF att göra med vad någon gör utanför sin arbetstid, vilka paragrafer i ASF reglerar detta?
Jag saknar fortfarande svar på de förra frågorna om ASF och vilka paragrafer som stipulerar det du påstod tidigare?
För det är väl inte rent hittepå du kommer med?
 
harry73
thomasx skrev:
Ja, för den kan ju inte gärna kallas för arbetsställning utanför arbetstid, för då används den ju inte som arbetsställning, och används den inte som arbetsställning ska den ju inte kallas för arbetsställning, har vi just fått lära oss. :rolleyes:

Vad allt detta har med frågeställningen i tråden att göra, är dock ett litet, om än betydelslöst, mysterium ;)

Lite intressant dock att mitt köksbord blir ett skrivbord om jag råkar sitta där och jobba. Annars brukar jag få höra att jag ska flytta bort mina grejer från köksbordet, kanske ska svara nästa gång att det inte är ett köksbord. Fast då är risken att jag får flytta ut mina grejer ur garderoben istället. Lite intressant det, så fort jag flyttat ut mina grejer ur garderoben, undrar vad den är då för någonting... :rolleyes:
Jag tror snarare att du får flytta in i garderoben som då blir sovrum ;)
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ja, för den kan ju inte gärna kallas för arbetsställning utanför arbetstid, för då används den ju inte som arbetsställning, och används den inte som arbetsställning ska den ju inte kallas för arbetsställning, har vi just fått lära oss. :rolleyes:

Vad allt detta har med frågeställningen i tråden att göra, är dock ett litet, om än betydelslöst, mysterium ;)
Den sidodiskussionen kom ju sig av att Harry73 tog upp att det finns vissa entreprenader där entrén till huset är blockerad och där beställaren kan ha ett befogat intresse av att nyttja E:s byggställning (där just den aktuella delen av byggställningen då eventuellt inte är en arbetsplats). Det var väl ungefär där raljerandet började.
 
Plåthuset skrev:
Den sidodiskussionen kom ju sig av att Harry73 tog upp att det finns vissa entreprenader där entrén till huset är blockerad och där beställaren kan ha ett befogat intresse av att nyttja E:s byggställning (där just den aktuella delen av byggställningen då eventuellt inte är en arbetsplats). Det var väl ungefär där raljerandet började.
Ja, oavsett vad det har för bäring på resten av ställningen så är det ju lite juridiskt intressant hur man i så fall löser knuten med ställningar och alla regler och ansvar kring denna om man nu dessutom måste bygga exv. en tillfällig trappa mha ställningsdelar.

Det är alltså inte en ställning i det fallet, utan något annat. Konstigare saker har hänt... :)
 
En ställning kan det ju hända att det är, men inte arbetställning,
 
Nerre skrev:
En ställning kan det ju hända att det är, men inte arbetställning,
Nej, det får vi hoppas. Det torde ju vara en mycket obekväm sådan i så fall. Jag tror inte ens man kan använda utländsk arbetskraft i en sådan arbetsställning innan ergonomerna kommer springande.

;)
 
S
ja. om ni är bilmekaniker. om ni fixar bromsarna. så byter jag avgasrören?
om ni är tandläkare. om fixart hålet, så borstar jag tänderna så länge?
om ni är elektriker. om ni fixar uttag och knappar. så drar jag nya ledninagr
kanske dåliga förslag, men jag hoppas ni förstår tanken
 
Skriv inte mer om ni inte har något nytt att tillföra TS frågeställning. Jag tycker det är synd att stänga tråden.
 
  • Gilla
thomasx och 1 till
  • Laddar…
Har kommit otroligt mycket svar , men inget slutgiltigt
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
D09
Vad sägs om en insamling till lawline

Dom tar väl 700kr för en utredning?

Det enda vi behöver komma överenskommelse om är problembeskrivningen. ;)

Edit

Skickade en fråga via deras gratisformulär men det händer inte mycket där
 
Polos skrev:
Har kommit otroligt mycket svar , men inget slutgiltigt
Vill du ha ett slutgiltigt svar får du börja med att anlita TS entreprenör, och sedan se till att bli polisanmäld av densamme, genom att beträda hans byggställning. Så länge det inte händer kommer du garanterat inte att få ett slutgiltigt svar ;)

Men rent juridiskt har vi ju rett ut att det inte finns någon lag som är direkt och entydigt tillämpbar för att döma TS, så han kommer sannolikt att gå fri (y)
 
harry73
För mig räcker det med en återkoppling från ts, där han beskriver hur han gjorde, hur våra svar påverkade honom och hur det blev med entreprenören
 
harry73 skrev:
För mig räcker det med en återkoppling från ts, där han beskriver hur han gjorde, hur våra svar påverkade honom och hur det blev med entreprenören
Det säger dock inte om det juridiska, såvida inte TS klev upp på byggställningen, och blev polisanmäld. :)
Det hade varit intressant, även om jag är övertygad om resultatet ;)
 
thomasx skrev:
Men rent juridiskt har vi ju rett ut att det inte finns någon lag som är direkt och entydigt tillämpbar för att döma TS, så han kommer sannolikt att gå fri (y)
Du påstår det, men jag har i alla fall vid googling hittat flera artiklar om folk som blivit polisanmälda för att ha klättrat på byggnadsställningar. Visst kan det vara möjligt att de inte har blivit fällda, men att kategoriskt påstå att det inte finns nån lag som är tillämpbar tycker jag är vågat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.