Är det samma block som i Uniq-husen? För- och nackdelar jämfört med Isoblock?
 
piaengman skrev:
Är det samma block som i Uniq-husen? För- och nackdelar jämfört med Isoblock?
Nej, vad jag vet byggs Uniq-husen med skalmur, alltså dubbla tegel-murar på danskt vis. Också en schysst lösning och något jag själv funderade på.

Jämför man med alternativ som leca, lättklinker eller dess varianter med isolering så anser jag själv att Porotherm har följande fördelar:

Utmärkt putsbärare. Tar upp och avger fukt på ett bra sätt. Andas. Ingen inbyggd fukt som ska torkas ut. Bra värmelagrings-kapacitet ger svalt på sommaren och varmt på vintern. Mycket god ljudisolering. Ger en gedigen känsla av äkta hantverk. Leran är ett naturligt, klassiskt material för hus.

Bland nackdelarna finns tex spårning för el och ont om praktisk erfarenhet hos byggfirmor i Sverige.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Fick idag ett muntligt OK av kommunen på slutsamrådet. Det är dags att flytta in! Lite smågrejor (papper) som ska fixas men slutbevis kommer nästa vecka.

....och fint väder hade vi!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FG och 26 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt det blev. Tror ni kommer trivas jättebra.
 
Snyggt byggt. Hatten av. Hoppas ni kommer trivas.
 
KristinaRT
Så fantastiskt det blev med vikdörrarna! Jag skulle vilja sätta in något liknande i vårt vardagsrum när vi byter fönster.... Hur är u-värdet på dem och vad är det för leverantör?
 
Tack så mycket allihop. :)

KristinaRT skrev:
Så fantastiskt det blev med vikdörrarna! Jag skulle vilja sätta in något liknande i vårt vardagsrum när vi byter fönster.... Hur är u-värdet på dem och vad är det för leverantör?
Vikdörrarna är från Shuco. U-värdet anser jag vara fullgott, exakt värde beror på storleken på glas/karm. Men räkna med 1.2. Här är fler exempel:
http://www.elitfonster.se/Documents...co U-värdestabell Skjut- och vikdörrar_1.pdf
 
KristinaRT
1.2 är helt ok, bra till och med.
Tack för tipset på leverantör, jag tittar och planerar vidare :)
 
KristinaRT skrev:
1.2 är helt ok, bra till och med.
Tack för tipset på leverantör, jag tittar och planerar vidare :)
Jag vet att jag svarat i nån annan tråd om möjliga leverantörer av just vikdörrar. Finns ett antal på marknaden.
 
Akademiskt bygge! Mycket bra jobbat!
Var nästan helt övertygad att bygga med lättklinker, men funderar nu i nya banor. Nu till några tekniska frågor.
Jag är halvt inne på att inte bygga grunden med L-element, utan med längsgående sula och grundmur av lättklinker. I ditt bygge såg jag inte om du hade ett eller två lättklinkerblock ovanför betongsulan, dvs inte i höjdled utan horisontell? För om enbart en, så har grundplattan du gjuter ovanför cellplasten direkt kontakt med den som i sin tur inte har någon isolering utåt mot marken. Jag såg dock isolering på den andra raden i höjdled (Hoppas du förstår vad jag menar).

Räknade ni på vilken typ av betong som krävs för betongsulan? Jag antar att den skiljer sig från grundplattan? Hade ni bil eller gjorde ni det själv? (Ser nästan ut som att det blandades på plats.)

Har du någon åsikt om gjuten mellanbjälklag i en 1,5 plans hus?
 
Redigerat:
  • Gilla
Vicke87
  • Laddar…
Titta på denna bild så klarnar det kanske hur det är gjort? Jag är lite osäker på terminologin som används osv så jag riskerar svara tokigt annars. Själva väggen vilar på lättklinker mot utsidan som i sin tur står på ett betong-fundament. Där är cellplast "under" väggen men den vilar inte på cellplasten.

Hur betongen blandades har jag ingen aning om mer än att jag har fullt förtroende för entreprenören som stod för grunden.

Mellanbjälklag: Gjut om du har möjlighet!

grund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Precis så tänker och tror jag på. I några andra konstruktionsritningar har jag sett att man har ett block ovanför grundsulan, men här har du två samt isolering mellan. Bra!

Innebär det att entreprenör var två gånger med lastbil, dvs först när ni gjorde "basen" och sedan när ni gjorde grunden, den som är ovanför cellplasten?
 
denanu skrev:
Innebär det att entreprenör var två gånger med lastbil, dvs först när ni gjorde "basen" och sedan när ni gjorde grunden, den som är ovanför cellplasten?
Det har jag ingen aning om....
 
Snyggt jobbat! Många stirrar sig blinda på väggars U-värde och skillnaden mellan murad vägg och reglad. Reglad med isolering har lägre U, men, med tiden kan isoleringen i en reglad vägg sjunka ihop, det kan uppstå sprickor med luftgenomströmning som följd, det är problem som en teglad vägg inte lider av i någon större utsträckning. En teglad vägg har också en betydligt bättre förmåga att laga termisk energi, dvs solen, eldning eller till och med de boendes kroppsvärme värmer under dagen upp väggen och värmen avges under natten. Fukt som letar sig in i en reglad och isolerad vägg med ångspärrar av plast leder till fuktig isolering med sämre isoleringsförmåga, i en teglad vägg fångas inte fukten utan kan leta sig ut eller torkas ut.
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.